_Manne_ Postat 26 juni 2011 Författare Postat 26 juni 2011 Är det 600kr styck eller för de två?Stycket.. 96 dollar har jag för mig per fläns.. Köpte två.. SenTillkommer frakten Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 När du gängar sedan Manne - ta ordentligt med rödsprit som gängvätska - det miskar antalet avbrutna gängstål MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 26 juni 2011 Författare Postat 26 juni 2011 När du gängar sedan Manne - ta ordentligt med rödsprit som gängvätska - det miskar antalet avbrutna gängstål MVH LasseSjälvgängande skruv får det bli.. Gänga pallar jag inte med, duktigt jobbigt o bara borra hålen..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
snickarn Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Självgängande skruv får det bli.. Gänga pallar jag inte med, duktigt jobbigt o bara borra hålen..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalkkör sprit el olja även när du borrar det kyler så håller borren längre Citera
_Manne_ Postat 26 juni 2011 Författare Postat 26 juni 2011 kör sprit el olja även när du borrar det kyler så håller borren längreSka göra mitt bästa.. Gissar att det blir ett antal borr som går av . Så lite chip blir nog att limma hur jag än gör.Tack för tipset.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andy88 Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 Tjusig fläns. Nu börjar bygget ta fart på allvar. Ska bli roligt att se slutresultatet. /André Citera
_Manne_ Postat 26 juni 2011 Författare Postat 26 juni 2011 Tjusig fläns. Nu börjar bygget ta fart på allvar. Ska bli roligt att se slutresultatet. /AndréSe slutresultatet ser jag med fram emot.. Fast det är många timmar dit.. Man får hoppas det är värt allt jobb som det blir.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Chrille_B Postat 26 juni 2011 Postat 26 juni 2011 hehe vet precis vad du menar Manne,,har 3 st heatzink av 9 kvar att limma fast LED`sen sen ska alla 144 lödas med,men tror det kommer bli riktigt bra,framför allt att man får ner värmen i karet plus att det blir grymt med ljuse till korallerna kör du 50/50 med blåa och vita?/chrille Citera
_Manne_ Postat 27 juni 2011 Författare Postat 27 juni 2011 Projektet kommer o ta sin tid.. Men det blir kul. Mycket kan ju ändras under projektet men hoppas på slutresultatet blir bra. Är ju en hel del pengar man lägger ner på detta med.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Janne68 Postat 27 juni 2011 Postat 27 juni 2011 HejTänkte att det kanske kunde vara intressant att se en liten beräkning angående tempen på flänsen.Eftersom din säljare faktiskt anger ett ungefärligt Rth(f-a) för fläns till omgivning (fin-ambient) så kan man ju räkna ut hur het flänsen blir när den hänger fritt horisontalt utan några fläktar.Rth(f-a) anges som 0.9 °/W för 3” Vid ramplängd 32”(81,3cm) blir då Rth(f-a) = 0.9/(32/3) => Rth(f-a) = 0,084375 °/W för hela flänsen.Dina 272W ger då 272W * 0,084375°/W = 22,95° (över omgivningstemp).Så beroende på dina temp ambitioner så borde du inte behöva mycket till fläkt. Citera
stigigemla Postat 27 juni 2011 Postat 27 juni 2011 Termiska resistansen för flänsar brukar anges med flänsen stående i fri luft så att värmen driver luft mellan ribborna. Liggande med ribborna upp får man ett mycket sämre värde. En fläkt på låg hastighet ändrar detta. Det behöver inte vara mycket fart på fläkten för att byta luften. Problemet är mer att få luftbyte över en stor del av flänsens yta. Det effektivaste är att göra en kanal över flänsen så luften bara kan gå "rätt" väg. Ett exempel: Lasse fick god kylning genom att blåsa kylluft genom en fyrkantprofil med släta väggar. Citera
_Manne_ Postat 27 juni 2011 Författare Postat 27 juni 2011 Härligt Janne ! Sånt här gillar jag trevligt initiativ från din sida.Mycket bra uträkning , gillar resultatet skarpt. Spelar det någon roll att det blir lite hotspots från 10w chipen ?Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 27 juni 2011 Författare Postat 27 juni 2011 Termiska resistansen för flänsar brukar anges med flänsen stående i fri luft så att värmen driver luft mellan ribborna. Liggande med ribborna upp får man ett mycket sämre värde. En fläkt på låg hastighet ändrar detta. Det behöver inte vara mycket fart på fläkten för att byta luften. Problemet är mer att få luftbyte över en stor del av flänsens yta. Det effektivaste är att göra en kanal över flänsen så luften bara kan gå "rätt" väg. Ett exempel: Lasse fick god kylning genom att blåsa kylluft genom en fyrkantprofil med släta väggar.Direkta planen är två fläktar som täcker 240mm av 254mm djup på flänsen o sen någon typ av lock på det hela..Det är första tanken åtminstone.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Janne68 Postat 27 juni 2011 Postat 27 juni 2011 Som stig säger så kan det vara så att Rth är angivet för en stående fläns vilket då ger aningen sämre värde när den ligger horisontalt. För en plan yta så är skillnaden 1 : 2 har jag hört lite löst någonstans (hittar ingen referens nu).Men i detta fall med en massa flänsar blir inte skillnaden lika stor då varje enskild fläns pekar uppåt redan i horisontalt läge. Bottenytan kommer ju kyla mer + bottenytan i varje "flänsdal".Hur som helst ger den en fingervisning och som Stig säger, redan ett litet luftflöde gör stor skillnad (kyleffketen av luftflödet från en fläkt är inte linjärt utan den största verkningen kommer i början för att sedan plana ut).Jag gjorde själv en test med en betydligt mindre fläns och teori och verklighet stämmde mycket bra. Nu var formatet på den flänsen av typen att det inte inverkade märkbart om jag ställde den på högkant eller hade den horisontalt.När det gäller "hotspots" så tror jag inte du ska oroa dig för det då aluminium har rätt bra värmeledningsförmåga (jag klarar tyvärr inte av att räkna på det), men visst kan det säkert vara så att det drar iväg anings lite just vid de chippen. Tyvärr vet vi inte heller Rth (j-c) för dessa 10Wattare så man vet inte riktigt hur mycket tempen kommer att stiga i själva chippet utöver tempen på flänsen.Om du har möjlighet så tycker jag du ska ta och testa vad tempen blir på flänsen när det står helt passivt först, så du har en utångspunkt. För när du lägger på ett lock för att styra fläktluften så försämmrar du ju den passiva kylningen rejält (att tänka på vid fläktfel), kan ju vara intressant att se hur det hela faller ut. Citera
_Manne_ Postat 27 juni 2011 Författare Postat 27 juni 2011 Då får jag börja med att köra utan lock, alt ett perforerat lock av något slag kanske ?, sen testa med fläkt alt bara lös fläkt utan lock helt bara för att få ett luftflöde över flänsarna.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andy88 Postat 27 juni 2011 Postat 27 juni 2011 Se slutresultatet ser jag med fram emot.. Fast det är många timmar dit.. Man får hoppas det är värt allt jobb som det blir.Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkSom jag ser de kan de vara värt alla timmar. Är en sådan person som gillar DIY och tycker därför de är roligt att mecka lite. Men att göra en DIY ledramp hade jag inte klarat av pga att jag är okunnig inom just de området. Men som sagt jobba på när tiden finns. Tror de kommer bli superbra i slutändan. /André Citera
_Manne_ Postat 27 juni 2011 Författare Postat 27 juni 2011 Det slits vidare!! Jag lovar..Många borr har det kostat, långt från färdig ännu men kämpar på..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 27 juni 2011 Postat 27 juni 2011 Om HotspotsPå mina moduler så skiljer det bara ca 2 grader mellan där mina heatpipes är anslutna till allumiumblocket och omedelbar över 10 wattarna. blocket ör 12 mm tjock och värmen fördelas ganska jämnt och fort. Jag tror inte du behöver vara rädd för hotspots vid dina 10 wattare - din bastjoklek var väl ca 8 mm. I mitt 4 kantsrör där 4 st chip sitter blir det en jämn temp över hela röret när fläkten blåser, tjocklek på gods ca 2 mm.MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 28 juni 2011 Författare Postat 28 juni 2011 Borrade hela kvällen lång i går med små korta pauser.. Maskinerna blev varma.. Det börjar röra på sig så man får börja fundera hur man ska fästa rampen taket o hur man ska fixa ett stänk skydd osv.. Fästa chip o lödda är nog inget jag ska göra förns konstruktionen är hyfsat klar.. Vill få den lite stilren också helst.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 Ska du fästa samman båda flänsarna till en enhet för att kunna höja o sänka smatidigt så är den varianten med röret på fram o baksida inte helt fel, gäller bara att du får till kabeldragningen däri också. Spänner du samman rör och flänsar med nyckelhålsteknik så kommer du inte att få något hål på fram eller baksida som syns utåt. Bara att testa på någon liten bit som du har liggandes. Citera
_Manne_ Postat 28 juni 2011 Författare Postat 28 juni 2011 Ska du fästa samman båda flänsarna till en enhet för att kunna höja o sänka smatidigt så är den varianten med röret på fram o baksida inte helt fel, gäller bara att du får till kabeldragningen däri också. Spänner du samman rör och flänsar med nyckelhålsteknik så kommer du inte att få något hål på fram eller baksida som syns utåt. Bara att testa på någon liten bit som du har liggandes.Planen just nu är en ramp som blir 180 lång , dvs ett glapp på mitten mellan flänsarna där jag kan komma in med matningen från driver lådan.. Hela längden stänkskyddad av plexi typ. Var hittar jag bäst med 4 kantspofiler i rektangular form.. Som fram/baksida ?Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Jonas Am Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 Jag bröt av en borr bara,och det var mitt eget fel, fick för mig att borra med skruvdragare. Körde inget kylmedel.Se om du kan hitta en pelarborr station man kan skruva fast i bänken, och sedan sätta i borrmaskinen. Citera
_Manne_ Postat 28 juni 2011 Författare Postat 28 juni 2011 (ändrat) HejTänkte att det kanske kunde vara intressant att se en liten beräkning angående tempen på flänsen.Eftersom din säljare faktiskt anger ett ungefärligt Rth(f-a) för fläns till omgivning (fin-ambient) så kan man ju räkna ut hur het flänsen blir när den hänger fritt horisontalt utan några fläktar.Rth(f-a) anges som 0.9 °/W för 3 Vid ramplängd 32(81,3cm) blir då Rth(f-a) = 0.9/(32/3) => Rth(f-a) = 0,084375 °/W för hela flänsen.Dina 272W ger då 272W * 0,084375°/W = 22,95° (över omgivningstemp).Så beroende på dina temp ambitioner så borde du inte behöva mycket till fläkt.Måste bara återkomma till detta inlägg , låg o tänkte på det halva natten , kom på en sak.. Denna beräkning är ju baserad på Max effekt från chipen.. Inget som jag planerat eller ens möjligt med den setup som det nu blir..30 vita à 880mA som Max30 blå à 880mA som Max8 10w chipen à 900mADetta är starten då kommer vi lite lägre ner på watten totalt per fläns.Mvh ManneEDIT ca 230w / FlänsSent from my iPhone using Tapatalk Ändrat 28 juni 2011 av _Manne_ Citera
_Manne_ Postat 28 juni 2011 Författare Postat 28 juni 2011 Jag bröt av en borr bara,och det var mitt eget fel, fick för mig att borra med skruvdragare. Körde inget kylmedel.Se om du kan hitta en pelarborr station man kan skruva fast i bänken, och sedan sätta i borrmaskinen.Till dremeln har jag överhandfräs tillsats, funkar fint med små borr , 2mm sen blir det skruvdragare för resten.. Flänsen är sådär rolig att flytta på så ingen pelare som gör skruvdragaren ej flyttbar.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
stigigemla Postat 28 juni 2011 Postat 28 juni 2011 När jag höll på med liknande flänsar räknade man termiska resistansen med flänsen stående. Om man vände flänsen till liggande på högkant så skulle värdet ökas med 20% om det var fri luft kring den. När det gällde att sätta flänsen platt på locket till en förstärkare kom svaret: Gör inte det. Det blir så mycket sämre luftcirkulation. Jag skulle skatta att temperaturhöjningen blir ungefär det dubbla av vad Janne beräknat med flänsarna liggande intill varann.Jag mäter temperaturen med en IR febertermometer. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.