Gå till innehåll

Göra om till Saltvatten,


musikepple

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har i många år haft ett hederligt vanligt akvarium av märket Juwel 200 som rymmer 230 Liter.

Har länge planerat att nu ge mig på att ha ett saltvattenakvarium istället och då göra om mitt nuvarande akvarium till Saltvatten.

Vill ha så mycket som möjligt utanför i form av pump osv i den tillhörande möbeln under. För att kunna rengöra filter osv så enkelt som möjligt, men ändå ha så låg ljudnivå på allt som går då svärföräldrarna brukar sova i soffan och det är även i detta rum vi tittar på tv =)

Inser att det kostar en hel del att ge sig på saltvatten men att det också är spännande samt något som jag nu känner mig mogen att ge mig på då det kräver lite mer i form av tester av vatten osv. Nu vill jag ändå kunna scanna av marknaden och kanske hitta begagnat från folk som inte vill hålla på längre eller som helt enkelt gett upp.

Eftersom jag dock är helt novis vad gäller allt som har att göra med saltvatten förutom att jag badat i det ett antal ggr.

Så vore det trevligt med rekommendationer på märken och utrustning och allt som behövs för att komma igång med övergången till Saltvatten. Allt från lysrör till pumpar till levande stenar och vad det nu är.

Tacksam för svar.

Akvariumet jag har är följande;

http://www.juwel-aquarium.de/en/panorama335.htm?cat=28&mat=19300

MVH

Musikepple

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först tycker jag du ska skaffa dig en bra bok :-) Böcker har den fula ovanan att omedelbart bli utdaterade och saknar alltid någon information man vill ha. Men de är ändå bra då de ger en stabil grundplattform då man får en överblick från en källa, istället för hundra intryck från hundra platser. Det finns en bra bok på svenska du borde skaffa och läsa :-)

Här: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1428

Det där är upplaga 5 av boken, du kan nog även hitta upplaga fyra av boken som har en annorlunda framsida och heter Saltvattensakvariet istället, av samma författare Daniel Knop. Det finns nog ganska stor chans att iaf upplaga fyra finns på ditt lokala bibliotek och isf behöver du inte ens köpa boken om du inte känner att det vore en bra investering :-)

Ni kommer bli tvungna att byta ganska mycket av den utrustning ni har tyvärr troligtvis. Ni får även fundera lite om ni vill köra med en så kallad sump, som är ett akvarie som ni kan ha i möbeln under huvudakvariet. I sumpen kan ni köra filterutrustning som tex en skummare eller kanske ett ATS "filter" och ni kan ha den som arbetsplats för vattenbyten och så vidare, men då måste ni koppla ihop sumpen med akvariet och fixa ett vattenflöde mellan de två.

Det finns många alternativ. Det bästa är som sagt att läsa på, har ni tur kanske det bor någon med saltvattens akvarie i närheten? Isf kan ni ju fråga om man får komma och titta, det kan man nog lära sig allra mest på :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det,

En bok är absolut bra. Verkar dock som att det finns mycket kunskap bland alla er här på detta forum.

Är väll mycket för att lära mig under vägens gång som man håller på. Klart en bok kan inhandlas och läsas på men inhandlar och letar gärna reda på det som krävs för att börja köra igång hela akvariet då utan fisk tills allt kommit iordning med rätt värden osv.

Det finns idag två lysrörsmöjligheter i ljusrampen ovanför så den hoppas jag att jag kan använda.

Förstår att det mesta måste bytas ut. Gäller det även grus och sand som är för tillfället i akvariet?

Så vilken typ av lysrör ska man ha?

Självklart att lösa det med vattenflöde mellan dessa och en sump nedanför låter som ett bra alternativ. Gärna lite rekomendationer på vilket ytterfilter, skummare ATS filter. Typ startpaket, anpassat utifrån det akvarium som jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, för att kunna ge dig specifikationer på utrustning och liknande skulle det hjälpa om du kollade runt lite och berättade vad du skulle vilja ha för något.

Är det de lite enklare mjukkorallerna, eller är det de svårare stenkorallerna? Mycket eller lite fisk? Sådana frågor vore det bra att ha svar på, då det annars blir ett generellt svar som kanske inte passar dina behov. (Kolla på reeflex.net, så ser du bilder, information och liknande)

Angående lysrör så skulle T5 vara att föredra, då detta ger mer ljus på mindre yta, håller längre och har ofta bättre spektrum än T8/T12.

Sand och grus skulle nog inte vara särskilt bra att ha kvar i akvariet, de flesta inom denna hobbyn använder sig av så kallad "levandesand" eller korallkross.

Så om du kan svara på de frågor jag ställt ovan så kan nog alla hjälpas åt att hjälpa dig!

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju säga såhär att ditt nuvarande filter och allt i karet kan du börja med att ta bort. Filtreringen i ett saltkar består av stenen, LS eller levande sten som den kallas. Den innehåller bakterieflora och småkryp som kortfattat gör samma sak som ditt innefilter gör idag. Till det har man massor av cirkulation i form av pumpar som enbart skickar runt vattnet. Finns lite olika åsikter om hur mycket man bör ha men minimum 10-20ggr litrarna, gärna uppåt 30-40ggr också.

Alltså till 240L vill du ha kanske 3-4000l/h cirkulation. Man brukar använda sig av streamers, till skillnad från sötpumpar så är de annorlunda konstruerade och det blir inte en tunn hård stråle utan ett bredare mjukare flöde.

Lära sig allt eftersom är väl okej men då är risken stor att du gör "fel" från början ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kan det bli fel,

Den kunskapen försöker jag ta in från er här så att det kan undvikas så mycket som möjligt. =)

Clownfiskar är det akvariet främst ska vara till för. Så bra anpassad miljö som möjligt för dessa, gärna lite tips på andra fiskar man kan ha tillsammans med dessa och bästa tänkbara utrustning både för drift och för invändig miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, clownfiskar... Då till en början kanske mjukkoraller (förutsatt att du skall ha koraller) skulle passa bra?Enklare och lite mer lättskötta.

Ljuskraven blir lite lägre, kanske 4st 39w T5 skulle fungera? (vad är måtten på karet?)

Kravet på vattenflöde kanske skulle hamna på 20-30 gånger din vattenvolym, ett tips är att kolla på hydor koralia, tunze och vortech. Hydor är billigast och tunze och vortech är lite dyrare.

En bra skummare som ganska många använder är deltec mc500, skulle nog passa rätt bra. Annars finns det både dyrare och billigare skummare, beror lite på din budget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måtten står på sätt och vis i första inlägget, men jag är snäll så jag postar de :-)

121 x 41 x 55 cm

Så frågan är om inte 54W T5 skulle vara bättre, annars blir det mörkt i kanterna. Fyra sådana borde ge massa ljus. Fast då är vi ju uppe i 216W på ljuset. Skulle en 150W MH kunna ge lika bra spridning i det här karet fast bättre ljus? Isf tycker jag att det känns som en bättre investering. Eller att lägga på lite extra pengar för en LED ramp, fast de kanske inte har tillräckligt bra spridning för att det ska räcka med en? Bara funderar lite då det ändå kostar en liten slant för en T5 ramp och byta rör.

Två Tunze 6025 som pumpar runt vattnet borde kunna bli bra känns det som om jag får spåna med :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :)

Jag föreslog T5 för att han skrev "Det finns idag två lysrörsmöjligheter i ljusrampen ovanför så den hoppas jag att jag kan använda. "

Vilket ledde till att jag antog att T5 skulle fungera (Annars är det T8/T12, vilket inte är det bästa)

Tror det blir billigare med lysrör isf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du glömmer att det är ett Juwel Kar :-)

Är det T5 i rampen så är det ju nästan garanterat Super Zpecialen rör från Juwels egna fabrikat som ens passar fysiskt i rampen. En ganska otäck återvändsgränd...

edit. Förutsatt att rampen inte är bytt då såklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar att ni är så snabba och ger så engagerade svar.

Tror inte på att gå på billigaste alternativen utan ser hellre att man hittar den absolut nästa lösningen. (Vilket inte alltid heller är det dyraste alternativet)

Det är som sagt ett Juwelkar och det är idag orginalrampen som sitter i. 1 St NARVA LT38W/010 Daylight Light samt ett warmwhite LT38W/030. Längden på dessa rör är 1047 och diametern 26. Men som sagt så är det bara plats för två rör. Visst kan jag byta ramp men går det att använda denna så är det att föredra då lock och allt passar ihop med hela karet.

Mjukkoraller och Clownfiskar känns som en bra start. Hur svårt är det att utöka senare med andra typer av koraller?

Tack för alla tips suger åt mig som en tvättsvamp! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är då T8 rör du har i rampen. Två sådana är tyvärr ett ganska klent ljus för det mesta som vill ha ljus för att växa i saltvattens sammanhang. Möjligtvis om karet hade varit väldigt grunt. Även om det är trist så tror jag ingen här ink mig själv skulle göra något annat än att rekommendera en ny lysramp, trots att det innebär att locket du har nu blir lidande.

Det är poppis överlag att köra saltvattenskar utan lock, det kan se tjusigt ut! Tror du det fungerar på ditt kar med? Det kan vara nog så roligt att kunna beskåda sina djur från ytan med utan att behöva lyfta på locket varje gång :-)

Att uppgradera från mjukkoraller till hårda kan varierar från inte svårt alls till väldigt ansträngande. Det beror på lite, att ha någon enstaka hårdkorall tror jag inte påverkar systemet så mycket. Men har man en skog av de så kommer de ge en stark ökning på behovet av de ämnen de behöver till sitt kalkskelett tex. Då kan man behöva tillsätta kalk med mera på annat vis. Generella regeln är även den att ska du ha stenkoraller så behöver du ljus. Ljus, ljus, ljus, där får du inte snåla :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Klart att rampen kan bytas och att det heller inte gör något om det är öppet. Påverkar det inte att ha öppet på något sätt? Var köper man nya ljusrampar isf?

Funderar också lite över möjligheterna med utrymmet nedanför karet. Idag är det två skåp vardera som är 35cm bred och 65cm hög. Får man plats med sump och skummare och all utrustning på en sådan yta?

Kan kanske vara så att man helt och hållet ska packa ihop det gamla karet och köpa ett kar som är anpassat speciellt för saltvatten ist. Samtidigt så såg jag det som det lättaste att konvertera mitt befintliga då det redan finns på plats. Dessutom sjukt sugen på att göra detta nu då det varit något som jag pratat om länge och utamningen med sötvatten har varit förbi sedan länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå MH så är en ljuskälla i vekaste laget då ditt kar är "sötvattens längd". 2st 150w MH istället hade varit skitbra :)1w/liter är ett ok riktmärke, det varierar lite med vilka koraller och djur du vill ha senare, samt t.ex. MH är effektivare än t5 som i sin tur är effektivare än t8.En annan orsak till att köra utan lock som nämns hänger ihop med ljuset, massor av ljus under ett lockat kar ger massor av värme vilket i sin tur kan ge bekymmer och behov av extra fläktar för kylning osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det,

Om man nu ändå utgår från det som finns och inte gör några förändringar på befintlig ljusramp och använder de 2 lysrörsplatser blir det då för snålt med 2 st 54W t5?

Hur gör man för att få tag på en lämplig sump utifrån den plats som finns i skåpet? Skåpet är ca 35 djupt, 35 brett och 65 högt.

Specialbeställer man det eller finns det färdigt att köpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två stycken 38W T8 rör skrev du ju innan så jag utgår ifrån att det är det du har :-)

Om du uppgraderar de med var sin reflektor så får du ljus i karet. Det ljuset kan du tveklöst hålla fisk under utan att de känner sig ledsna på något sätt av den anledningen. Du kan nog har några lätta mjukkoraller med som knappar kanske, skivanemoner och säkert någon läderkorall av mindre krävande slag. Men du kommer vara begränsad till de, är du ok med det så är det lugnt men det finns risk att du gör som många andra och ångrar dig relativt snart och då får du smärtsamt lägga upp pengarna iaf :-) Då när du sedan uppgraderat ljuset så kommer du antaligen får en explosion av alger och sådant i karet som slåss om den nu helt plötsligt mycket mer attraktiva ytan och får ett litet inbördeskrig att bryta ut i karet. Detta kan nog vara ganska jobbigt att få bukt med och kräva tålamod. Samt att dina gamla koraller kommer behöva vänjas in försiktigt vid det nya starka ljuset.

Det skjuter upp en kostnad i princip som kommer kräva extra arbete att snåla på ljuset i början tycker jag :-) Därför känns det som att det är lika bra att köpa starkt ljus direkt, för det finns så mycket roligt man kan ha under starkt ljus som inte går under svagt. För de som "lever på ljuset" så försöker vi trots allt mäta oss med solen. Så fungerar det inte att ha svagt ljus :-)

Tråkigt men sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fattar. Litar på dina ord och tänker inte snåla in på nått.

Sambon är ju inte direkt lika intresserad som jag i detta fall och vill bara att det ska vara estetiskt snyggt. Därför hade det varit att föredra att använda det befintliga locket istället för att köpa en ljusramp som kommer ligga ovanför akvariet samt utan lock.

Funderar därför på om det bästa alternativet då är att plocka ner gamla sötvattenkaret och fixa ett helt nytt kar som är anpassat för saltvatten.

Känns dock som att hela proceduren kommer ta lite längre tid då, ska ta en sväng förbi fiskaffär idag för att kolla på möjligheterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om sambon inte är lika intresserad så får man se till att hon blir det, involvera henne (tex låt henne välja någon fisk, låt henne hjälpa till) Ju mer involverad man blir desto roligare brukar det vara :)

Om du tänker efter, så kan det nog vara enklare att plocka ihop ett nytt kar:

1. I saltvattensvärlden brukar man uppskatta "djupet" (inte höjden) då det förenklar så kallat "aquascaping" eller självaste inredningen.

2. Du kan då anpassa allting efter behov.

3. Du kan då sälja det befintliga och dämpa kostnaden (om än bara lite)

4. Du kan leta runt efter "färdiga" kar som säljs kompletta (t.ex. Elos (dyra men rent av underbara) Red Sea Max (finns i 2 (3?) storlekar 130L, 250L (500L?))

5. Du kan sätta ihop något helt själv, anpassa dig efter hur det ser ut i hemmet nu och få karet till en del av rummet.

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent teoretiskt så borde det gå att ta bort gamla rampen och montera in en för fyra rör.

Det jag är lite fundersam på är hur man löser det med sump i skåpet under, man kan bygga sumpen på höjden antar jag. Men var kan man köpa en anpassad sådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror tyvärr det blir blir svårt med en allt för hög sump, Designingen får man antingen göra själv eller snacka med en akvariebyggare, (jag kan hjälpa dig designa, har gjort rätt mycket, om du är intresserad, sök på "behöver du få något designat?" här på guiden så kommer min tråd upp :))

Det svåra med en hög sump är att det mesta behöver en yta att stå på (om man inte har hang-on skummare och liknande)

Ett tips är att kolla runt lite efter skummare som skulle passa ditt kar, och sen designa sump efter det.

Kolla med www.tritonakvarium.se www.shop.biotedmarin.se och www.drakfisken.se så har du lite idéer om vad som finns på marknaden :) (sen finns det givetvis massor med internationella sidor och andra svenska butiker :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i ett sånt kar hade jag bara slängt dit en påhängsskummare (mce600) uppgraderat ljuset (2st juwel t5ramper med reflektorer i rätt längd) och satt i ett par koralia... det gamla filtret hade jag tömt på innehåll och använt till aktivt kol eller fosfatabsorber i filtersocka... slutligen hade jag ställt en dunk påfyllningsvatten i skåpet med en osmolator på timer... sen är det bara att blanda saltvatten och slänga i stenen... sen slaskar man på med heldos startbakterier varje dag tills nitritspiken varit och minskar doseringen under en-två veckor... därefter kan man befolka försiktigt lite i taget med enklare fiskar och koraller... det blir inget rev a'la zeovitkar, men när man kommit igång så lär man sig snabbt... sen är det bara att vidareutveckla sig...

(det är det här alla avråder folk ifrån, men jag är ju också lite positivistiskt motsträvig och har startat mina kar typ såhär, minus skummare då men det kommer i nästa projekt...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i ett sånt kar hade jag bara slängt dit en påhängsskummare (mce600) uppgraderat ljuset (2st juwel t5ramper med reflektorer i rätt längd) och satt i ett par koralia... det gamla filtret hade jag tömt på innehåll och använt till aktivt kol eller fosfatabsorber i filtersocka... slutligen hade jag ställt en dunk påfyllningsvatten i skåpet med en osmolator på timer... sen är det bara att blanda saltvatten och slänga i stenen... sen slaskar man på med heldos startbakterier varje dag tills nitritspiken varit och minskar doseringen under en-två veckor... därefter kan man befolka försiktigt lite i taget med enklare fiskar och koraller... det blir inget rev a'la zeovitkar, men när man kommit igång så lär man sig snabbt... sen är det bara att vidareutveckla sig...

(det är det här alla avråder folk ifrån, men jag är ju också lite positivistiskt motsträvig och har startat mina kar typ såhär, minus skummare då men det kommer i nästa projekt...)

Håller med dig vandal, vet man vad man gör kan man skynda på processen rejält (ted berättade i sitt nya system så kommer den komma igång 4(om jag minns rätt) dagar när det är dags att starta.

Men är man ny och lite osäker tycker jag inte man skall göra sådär, man behöver ha full kontroll på vad man gör annars kommer man fucka upp allt förr eller senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...