Edward Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Då var det dags att berätta lite om det nya bygget som pågår för fullt.Sumpen är i stortsett färdiglimmad har sista skivan som ska limmas idag. Bänken är även den nästintill klar lite småpyssel kvar som handtag osv.systemet kommer att bestå av visningburk, sump, fraggtank, karantäns/odling. Visningsburken har måtten 200x70x60cm alltså 840l och kommer att byggas i 12mm glas med diamantglas i frontrutan, kommer att köra hävert med 2* 32mm rör + 1*32mm katastrofrör ner till sumpen.Sumpen har måtten 130x58x45cm, och är ganska simpelt uppdelad en bubbelfälla och ett pumpfack returen kommer att skötas av 2* RD3 Speedy(en till visningsdelen och en vidare till fraggdelen. Skummningen kommer att göras av en BK supermarine 250nu är jag förtillfället mest inriktad på att få ordning på visningsburken och få allt överflyttat till den, Så det kommer dröja lite innan det börjas snickra på fraggdelen. måtten är inte riktigt bestämda än men lutar åt 90x40x30cm. Fraggdelen av systemet kommer att vara designat så att man enkelt med ett par kranar kan koppla ifrån det från visningsdelen. Kommer även att behålla min gamla skummare BM200 som reserv till fraggdelen. Så här kommer ett par bilder på hur det ser ut förtillfället.
Laggeman Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Trevligt!Ska du köra med enbart den levande stenen som du har idag, eller kommer du att utöka med mer sten och ett större rev?
blackizzz Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Gillar! Vad har du för planer på aquascaping? Vad kommer du använda för vattenrörelse?Lycka till!
Henric Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Härliga mått på akvariet. Jag funderar på att köpa en rd3 pump jag också. JAg är mycket nyfiken på hur den fungerar, framförallt ljudet. Det är ju en likströmsmotor så något 50Hz-ljud lär det inte vara men det kan vara andra störande ljud.
Edward Postat 29 juni 2011 Författare Postat 29 juni 2011 När det gäller aquascaping så kommer jag försöka få ur sådär 10-15kg ur akvariet(antingen ner i sumpen eller sälja vet inte riktigt än) för att få en mer öppna sandytor. Sen även täcka en stor del av den öppna ytan med musslor.
Edward Postat 29 juni 2011 Författare Postat 29 juni 2011 Härliga mått på akvariet. Jag funderar på att köpa en rd3 pump jag också. JAg är mycket nyfiken på hur den fungerar, framförallt ljudet. Det är ju en likströmsmotor så något 50Hz-ljud lär det inte vara men det kan vara andra störande ljud.Japp det ska bli intressant att pröva pumpen hoppas jag får hem den före helgen så jag kan provköra den
Laggeman Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Ljudet är nog i stort sett obefintligt enligt andras omdömen iaf, men jag personligen hade hållt mig ifrån RD-pumpar, mest pga det dåliga ryktet med garanti som de har från diverse forum världen över. Detta är alltså min egen åsikt.
Edward Postat 29 juni 2011 Författare Postat 29 juni 2011 Ljudet är nog i stort sett obefintligt enligt andras omdömen iaf, men jag personligen hade hållt mig ifrån RD-pumpar, mest pga det dåliga ryktet med garanti som de har från diverse forum världen över. Detta är alltså min egen åsikt. Vad jag förstått så har det varit mycket bekymmer med RD2, trean har ju inte funnits sålänge. Men kan ju gå snett iallafall får hoppas att så inte blir fallet
Henric Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Ljudet är nog i stort sett obefintligt enligt andras omdömen iaf, men jag personligen hade hållt mig ifrån RD-pumpar, mest pga det dåliga ryktet med garanti som de har från diverse forum världen över.Detta är alltså min egen åsikt. Vet du i vilket forum du har läst om pumpen?Jag har läst mycket om den gamla Rd pumpen och det var nog ingen vidare kvalitet. Men rd3 verkar vara en annan konstruktion på.
Henric Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Japp det ska bli intressant att pröva pumpen hoppas jag får hem den före helgen så jag kan provköra den Får man fråga varifrån du beställde den?
Edward Postat 29 juni 2011 Författare Postat 29 juni 2011 Får man fråga varifrån du beställde den?Har inte hittat den någonstans i Sverige, så den är beställd ifrån aquapro2000.de
Laggeman Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Vet du i vilket forum du har läst om pumpen?Jag har läst mycket om den gamla Rd pumpen och det var nog ingen vidare kvalitet. Men rd3 verkar vara en annan konstruktion på.Just denna modellen har jag mest läst om på Reefbuilders.comDessa pumpar har diskuterats tidigare på SG:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38110-Royal-Exclusiv-RD3-Speedy-75-Watt-8000-L-h
Ricke Postat 29 juni 2011 Postat 29 juni 2011 Detta blir säkert nice med tanke på ditt andra kar så verkar detta mer än lovande!
Edward Postat 29 juni 2011 Författare Postat 29 juni 2011 Detta blir säkert nice med tanke på ditt andra kar så verkar detta mer än lovande!Tackar
Edward Postat 4 juli 2011 Författare Postat 4 juli 2011 Var iväg och hämtade den i lördags så jag provade den lite igår och ja jag är nöjd med den faktiskt lite svårt att säga så mycket mer om den innan den testkörts någon månad.
Hirez Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Helt underbart projekt! Hoppas också på att du blir nöjd med pumpen...Funderar lite själv faktiskt..
Edward Postat 4 juli 2011 Författare Postat 4 juli 2011 tackar! jo får hoppas den kommer att fungera som det är tänkt sen när systemet är in action.
totto Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Härligt att det rullar på Det kommer bli kanon!mvh/Thomas
a.nilson Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 känns som lite bilder nu inte skulle sitta fel.:nya bilder:
Nordin Postat 21 juli 2011 Postat 21 juli 2011 This thread is worthless without pictures Jeppe, bilder nu!.
Edward Postat 21 juli 2011 Författare Postat 21 juli 2011 Hehe bygget har stått lite still ett tag nu men imorgon kan jag nog slänga upp lite nya bilder hur det ser ut med sumpen på plats och bänken klar
Rekommenderade inlägg