GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt zeovitsystem 1200l+

Featured Replies

Postat

DÄ var det dags att berÀtta lite om det nya bygget som pÄgÄr för fullt.

Sumpen Àr i stortsett fÀrdiglimmad har sista skivan som ska limmas idag. BÀnken Àr Àven den nÀstintill klar lite smÄpyssel kvar som handtag osv.

systemet kommer att bestÄ av visningburk, sump, fraggtank, karantÀns/odling. Visningsburken har mÄtten 200x70x60cm alltsÄ 840l och kommer att byggas i 12mm glas med diamantglas i frontrutan, kommer att köra hÀvert med 2* 32mm rör + 1*32mm katastrofrör ner till sumpen.

Sumpen har mÄtten 130x58x45cm, och Àr ganska simpelt uppdelad en bubbelfÀlla och ett pumpfack returen kommer att skötas av 2* RD3 Speedy(en till visningsdelen och en vidare till fraggdelen. Skummningen kommer att göras av en BK supermarine 250

nu Àr jag förtillfÀllet mest inriktad pÄ att fÄ ordning pÄ visningsburken och fÄ allt överflyttat till den, SÄ det kommer dröja lite innan det börjas snickra pÄ fraggdelen. mÄtten Àr inte riktigt bestÀmda Àn men lutar Ät 90x40x30cm. Fraggdelen av systemet kommer att vara designat sÄ att man enkelt med ett par kranar kan koppla ifrÄn det frÄn visningsdelen. Kommer Àven att behÄlla min gamla skummare BM200 som reserv till fraggdelen. SÄ hÀr kommer ett par bilder pÄ hur det ser ut förtillfÀllet.

post-3690-14468922308184_thumb.jpg

post-3690-14468922308384_thumb.jpg

post-3690-14468922308572_thumb.jpg

• Svar 255
  • Visningar 33,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀra bilder

Postat

Trevligt!

Ska du köra med enbart den levande stenen som du har idag, eller kommer du att utöka med mer sten och ett större rev?

Postat

Gillar! Vad har du för planer pÄ aquascaping? Vad kommer du anvÀnda för vattenrörelse?

Lycka till!

Postat

HÀrliga mÄtt pÄ akvariet. Jag funderar pÄ att köpa en rd3 pump jag ocksÄ. JAg Àr mycket nyfiken pÄ hur den fungerar, framförallt ljudet. Det Àr ju en likströmsmotor sÄ nÄgot 50Hz-ljud lÀr det inte vara men det kan vara andra störande ljud.

Postat
  • Författare

NÀr det gÀller aquascaping sÄ kommer jag försöka fÄ ur sÄdÀr 10-15kg ur akvariet(antingen ner i sumpen eller sÀlja vet inte riktigt Àn) för att fÄ en mer öppna sandytor. Sen Àven tÀcka en stor del av den öppna ytan med musslor.

Postat
  • Författare
HÀrliga mÄtt pÄ akvariet. Jag funderar pÄ att köpa en rd3 pump jag ocksÄ. JAg Àr mycket nyfiken pÄ hur den fungerar, framförallt ljudet. Det Àr ju en likströmsmotor sÄ nÄgot 50Hz-ljud lÀr det inte vara men det kan vara andra störande ljud.

Japp det ska bli intressant att pröva pumpen hoppas jag fÄr hem den före helgen sÄ jag kan provköra den :)

Postat

Ljudet Àr nog i stort sett obefintligt enligt andras omdömen iaf, men jag personligen hade hÄllt mig ifrÄn RD-pumpar, mest pga det dÄliga ryktet med garanti som de har frÄn diverse forum vÀrlden över.

Detta Àr alltsÄ min egen Äsikt. :)

Postat
  • Författare
Ljudet Àr nog i stort sett obefintligt enligt andras omdömen iaf, men jag personligen hade hÄllt mig ifrÄn RD-pumpar, mest pga det dÄliga ryktet med garanti som de har frÄn diverse forum vÀrlden över.

Vad jag förstÄtt sÄ har det varit mycket bekymmer med RD2, trean har ju inte funnits sÄlÀnge. Men kan ju gÄ snett iallafall fÄr hoppas att sÄ inte blir fallet :)

Postat

Vet du i vilket forum du har lÀst om pumpen?

Jag har lÀst mycket om den gamla Rd pumpen och det var nog ingen vidare kvalitet. Men rd3 verkar vara en annan konstruktion pÄ.

Postat
Japp det ska bli intressant att pröva pumpen hoppas jag fÄr hem den före helgen sÄ jag kan provköra den :)

FÄr man frÄga varifrÄn du bestÀllde den?

Postat
  • Författare
FÄr man frÄga varifrÄn du bestÀllde den?

Har inte hittat den nÄgonstans i Sverige, sÄ den Àr bestÀlld ifrÄn aquapro2000.de

Postat
Vet du i vilket forum du har lÀst om pumpen?

Jag har lÀst mycket om den gamla Rd pumpen och det var nog ingen vidare kvalitet. Men rd3 verkar vara en annan konstruktion pÄ.

Just denna modellen har jag mest lÀst om pÄ Reefbuilders.com

Dessa pumpar har diskuterats tidigare pÄ SG:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38110-Royal-Exclusiv-RD3-Speedy-75-Watt-8000-L-h

Postat

Detta blir sÀkert nice :) med tanke pÄ ditt andra kar sÄ verkar detta mer Àn lovande!

Postat
  • Författare
Detta blir sÀkert nice :) med tanke pÄ ditt andra kar sÄ verkar detta mer Àn lovande!

Tackar :nöjd:

Postat
  • Författare

Var ivÀg och hÀmtade den i lördags sÄ jag provade den lite igÄr och ja jag Àr nöjd med den faktiskt :) lite svÄrt att sÀga sÄ mycket mer om den innan den testkörts nÄgon mÄnad.

Postat

Helt underbart projekt! Hoppas ocksÄ pÄ att du blir nöjd med pumpen...

Funderar lite sjÀlv faktiskt..

Postat
  • Författare

tackar! jo fÄr hoppas den kommer att fungera som det Àr tÀnkt sen nÀr systemet Àr in action.

Postat

HÀrligt att det rullar pÄ:smiley20: Det kommer bli kanon!

mvh/Thomas

Postat
  • Författare

Det kommer inom dom nÀrmaste dagarna :)

• 2 veckor senare...
Postat

This thread is worthless without pictures Jeppe, bilder nu!.

Postat
  • Författare

Hehe bygget har stÄtt lite still ett tag nu men imorgon kan jag nog slÀnga upp lite nya bilder hur det ser ut med sumpen pÄ plats och bÀnken klar :)

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.