Ola Svensson Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 HejJag är en "nybörjare" på marina akvarier men har forskat på sandstubb ett drygt decennium och då pumpar vi upp vatten direkt från havet och har ett ständigt flöde. Jag brukar mata dem med hackade blåmusslor och sandräkor. I naturen äter de främst Corophium - ett litet kräftdjur som betar på biofilmen. Nu ska jag hålla dem året runt i recirkulerande vatten. Basen i min mix tänkte jag skulle vara kokta räkor och musslor (färskt duger inte - smittrisk) samt lite ärtor (magarna i Corophium lär vara fyllda av grönt), men jag ser att många tar en alg istället. Kan ni rekommendera något samt var man skaffar det? Jag hade tänkt att köra i lite Cyclop eeze i räkmixen. Hur mycket bör man ta tycker ni? Bör man ha några vitaminer? Någon ni rekommenderar. Med vänliga hälsningar,Ola Citera
stigigemla Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 Jag skulle inte använda ärtor i och med att de har ett speciellt innehåll som de frön de är.Använd torkade Norialger i stället som har andra proteiner och fetter. Citera
Slanten Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 Sandstubb är en härlig liten fisk, tycker jag. Var har du forskat nånstans? Till 1 hg basmix hade jag tagit 1 tsk cyclop eeze och ett blötlagt noriblad. Tror inte det behövs några extra vitaminer. Citera
Ola Svensson Postat 7 juli 2011 Författare Postat 7 juli 2011 Var köper man Norialger?Jag har varit på de alla fältstationer i Västsverige (Tjärnö, Kristineberg, Klubban) dvs. Gullmarn och Tjärnö utanför Strömstad. Jag har även varit på Tvärminne i sydöstra Finland några gånger. http://www.zoologi.gu.se/personal/Svensson_Ola Citera
mikoto Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 De flesta affärer med ett någorlunda respektabelt urval av asiatisk mat bör ha nori, har du någon thai eller kina matbutik i närheten har de bergis nori. Citera
Laggeman Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 Nori finns i en del matvarubutiker, i avdelningen för exotisk mat.Det brukar finnas både rostad och orostad. Den orostade är att föredra.Det finns även alger att köpa i akvariebutiker. Citera
Maglofster Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 HejBasen i min mix tänkte jag skulle vara kokta räkor och musslor (färskt duger inte - smittrisk) samt lite ärtor (magarna i Corophium lär vara fyllda av grönt), men jag ser att många tar en alg istället. Kan ni rekommendera något samt var man skaffar det? Jag hade tänkt att köra i lite Cyclop eeze i räkmixen. Hur mycket bör man ta tycker ni? Bör man ha några vitaminer? Någon ni rekommenderar. Med vänliga hälsningar,OlaBioted Marin i Kungsbacka plockar in Selcoprodukter, kan nog vara så att någon av dessa skulle kunna passa för att vitaminberika din räkmix.http://www.inve.com/INVE-Aquaculture/English/Products/page.aspx/1022 Citera
Ola Svensson Postat 7 juli 2011 Författare Postat 7 juli 2011 Har de Selco! Tack för informationen! Det är något jag behöver, men har inte hittat var man beställer små mängder. Jag har lite som jag inte vill slösa med. Citera
Maglofster Postat 7 juli 2011 Postat 7 juli 2011 Ja, dom köper in större mängder ibland och delar upp. Har väl inte i lager jämt, men jag har köpt både Spresso och Sparkle som jag berikar mina copepods med. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.