Gå till innehåll

Junros 1100L+ System med Led


junros

Rekommenderade inlägg

Äntligen =)

Bakgrund

Började med akvarium hobbyn som ung grabb, kanske en 10-12 år med ett litet 50L kar med blandade fiskar (tiger barber, neon tetror och annat som jag inte kommer ihåg)

Hade det i nått år, tog en paus, fick andra intressen (mopeder, tjejer, datorer... =P )

Fick tillbaka mitt akvarium intresse när jag var kanske en 16-17 år och startade ännu ett litet bland kar, tröttnade, köpte större (300L) blev totalt fast, ägnade all min vakna fritid åt olika sötvattensforum, det blev riktigt fint och jag var glad som fisken i vatten (mina ögon hade ännu inte blickat in i saltvärlden), startade ett nano räk kar med fina Red Crystal och amano...men

2008 gick jag för första gången in på saltvattens avdelningen på ett av forumen....och blev frälst!! =D

Surfade dygnet runt (i princip) bland olika trådar och byggen, plöjde säkert igenom mer än tusen sidor av olika saltvattens relaterade .pdf'er, försökte förstå hur allt gick ihop, försökte ta reda på hur man sköter ett sånt otroligt fint rev som så många hade i sina hem...och drömde om att en dag få sköta ett lika vackert, lika fridfullt, lika framgångsrikt akvarium i mitt hem.

Samma år köpte jag ett 310liters akvarium och startade en bygg tråd på detta underbara forum.

Har mött både motgångar och framgångar, känt lyckorus och vemod, njutit av en del DIY projekt.

Men nu är det dags att ta sig an ett nytt och större projekt! =D

Livs situation

i februari fick jag äntligen fast jobb.

och i april flyttade jag till en nybyggd 3a, ett av rummen är ett dedikerat akvarie rum =D och med mitt nya ekonomiska läge kunde jag äntligen uppgradera =)

bänken

aluprofil med knutar och justerbara ben, inklädd i mdf målad med antikvit kulör, liggunderlag påklistrad

är inte helt säker på vad jag ska använda för luckor, men iom ätt akvariet står i ett separat rum är det inte så bråttom.

post-3958-14468922673725_thumb.jpg

Akvariumet

beställde ett kar med måtten 2000x800x600 + en sump på 1200x600x400 ( vatten nivå på ca 25cm) av majornas glas som är klar för leverans mot slutet av månaden.

2x35mm (en durso och en som jag stryper så att den nästan tar allt vatten) + 35mm retur.

sumpen är väldigt enkel 1 stort fack för teknik, bubbelfälla, och retur

Gammal rendering (glöm facket längst till vänster, det finns inte...)

post-3958-14468922673094_thumb.jpg

lite nyare rendering men inte lika bra (ny dator och mjukvara på datorn = alla inställningar måste göras om)....

post-3958-14468922673418_thumb.jpg

Ljus

DIY Led-ramp (3x48 dimmbart kit från Rapidled)

Kommer att starta en egen tråd om bygget men här är lite info iaf

# 144 leds = 432W 50/50 vita/blå Cree (antalet led´s är uträknat genom denna formel: (mått enhet = tum...) längd x djup / antal leds = (i mitt fall blir det 78,7 x 23,6 / 144=12,89)

Tumregel

10=hardcore (för mycket) ljus, väldigt djupa akvarium)

15=sps

20=lps/mjuk koraller

25=mjukkoraller

länk: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2039744

# 4 moduler (36led´s per modul) (inte helt hundra på antalet moduler)

# Dimmbar (PWM)

# Noctua fläktar 2 per modul med temp styrning

# möjlighet att flytta vid arbete

# Dimning/styrning via Cerebra dator

Design idag (kommer troligen att ändras under tiden) (upphängning ej klar/designad)

post-3958-14468922672572_thumb.jpg

Nuvarande teknik

ATI powercone 250i, en Skummare med fina fineser.

Retur pump, 3000liter, efter tryckfall kanske 2000 ( ska mäta med cerebran senare =p )

Doserpump bubble magus tre kanaler

kommer använda denna för dosering av sprämnen och/eller korallmat

Uvc 40watt, borde duga gött o väll

Vertex fluidiserande filter för bio pellets

Vertex filter för aktivt kol

2x filter strumpa 200micron

2x vortech mp40 es

post-3958-14468922673543_thumb.jpg

Teknik som ska köpas

Kalkreaktor

Vertex Cerebra kontroller för styrning av allt möjligt bla Ca reaktor (magnetventil, ph och kalcium nivå), ljus, pumpar, värme, luft flöden, magnesium m.m.

Uppdateringar kommer att ske så fort något nytt finns att skriva, sitter just nu och väntar på akvariet och mina fina kit från Rapidled, samt att jag behöver skaffa mig lite kylflänsar =)

Mvh// Christoffer Junros

post-3958-14468922672726_thumb.jpg

post-3958-14468922672914_thumb.jpg

post-3958-14468922673296_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej och Godmorgon på er =)

tackar så mycket, kommer troligen inte att ha någon specifik inriktning på karet, kommer att bli blandat sps/lps, någon anemon och troligen några mjukkoraller, drömmen är att ha riktigt stora, friska och färgglada kolonier.

Fiskar som kommer från det gamla karet

1x gul kirurg

1x hepatus

2x ocellaris

1x Siganus vulpinus

2x pholidichtys leucotaenius

någon som vet vart man kan få tag på kylflänsar med dimensionen 40x40-45 cm? =)

Mvh Junros

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är dessa väldigt svåra att få tag på, har varit väldigt många trådar angående att hitta dessa både i sverige och utomlands. Var någon som hittade men priset gick upp nära 10papp för 2 stora som var till ett kar på 150långt....

Här är det "bästa" jag hittat

http://www.ledgroupbuy.com/products/Heatsink-10-inch-x-12-inch.html

~250kr + frakt/moms för 25x30cm

En annan bra lösning man kan köra på är Aluminium profiler som är 40x40mm. De kyler riktigt bra (på en meter kan man ha 12-13 leds passivt/med väldigt lite luftflöde.)

Alternativt kan du limma/svetsa ihop mindre kylflänsar. Själv kör jag 10st 15x15 profiler över mitt kar, du är välkommen om du vill se hur jag löst det i mitt kar, jag bor borta vid Backaplan i göteborg.

MVH

//RW

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Reuben

Misstänkte nästan att det låg till på det viset, hoppades att någon hade sett någon sida som jag missat =)

Tack för länken =)

Ska skissa lite på om hur jag skulle lägga upp profilerna om det passar min smak, rent generellt tror jag att det blir snyggare med flänsar,

Limmade du flänsarna med termiskt lim? hur starka blir fogarna?

Kikar gärna förbi dig nån helg när man har tid =)

Fick reda på att mina led´s är skickade nu =)

Och i bänken håller jag på att installera ventilationen, bilder kommer imorgon.

Mvh//Junros

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det var något metallim från Hornbach jag köpte, De sittter bra men får de en bra smäll i mitten lossnar dem (knäckte en i två men var tvungen att bryta mot knät för att de skulle sära sig). Detta jag har dock löst genom att limma en list format som ett L på båda sidorna så man har dubbel säkerhet... Lite svårt att förklara men armaturen tål iaf att bli knuffad från 1meters höjd (tjejen lyckades slå ner en av plattorna från köksbordet så de sitter bra ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gårdagens uppgift

120mm fläkt och ventilationskanal för att styra flödet ner mot golv istället för rakt mot vägg (hade problem med damm och fukt som fastnade på tapeten, i mitt förra bygge)

post-3958-14468922699789_thumb.jpg

@Reuben: Ok det låter som om det sitter riktigt rejält med andra ord :) du kommer möjligen inte ihåg vad limmet heter?

Tjenare Hansson :) ska bli roligt att få dela med mig av mitt bygge

Dagens uppgift blir att ta bort dörr och dörrkarm så man får in karet i rummet när det är dags :P

post-3958-14468922699442_thumb.jpg

post-3958-14468922699618_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej Hej

Karet är försenat men kommer förhoppningsvis denna vecka =D

Under tiden har inte jätte mycket hänt, garderoben som jag hade i rummet har jag slängt ut för att få lite mer utrymme, lite mer teknik har kommit.

Har beställt kylflänsar som jag hoppas kommer under veckan.

Skissat lite på en upphängning med winchar för lättare åtkomst vid arbete i karet, ( självklart med fjärrkontroll =P )

Har installerat Sump belysning (2xvita och 2xblå ledlister med on/off knapp)

Gömt kablarna med kabellister från classe

post-3958-14468922836596_thumb.jpg

(taskiga mobil bilder men men..)

Mvh//CJ

post-3958-14468922836433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gårdagens uppgift

120mm fläkt och ventilationskanal för att styra flödet ner mot golv istället för rakt mot vägg (hade problem med damm och fukt som fastnade på tapeten, i mitt förra bygge)

Luften i sumpen borde väl vara lite varmare än luften i rummet och följdaktligen stiger den. Då kanske det hade varit bättre att rikta ventilationskanalen uppåt istället för att snabbt få bort den fuktiga luften. Riktas den neråt kommer den ändå att stiga upp och kontakttiden med väggen blir längre...Tror jag :)

Snyggt bygge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej nu är det dags för en uppdatering

@Slanten, jo det är sant =), men nu har jag tagit bort kåpan, blev aldrig riktigt nöjd med hur det såg ut..

Akvarium, sump och kylflänsar har kommit idag =D

så nu börjar det roliga arbetet med att dra rör/slangar, koppla in teknik, och färdigställa bänken =)

En av fyra kylflänsar med LED påklistrade, lödning, linser och upphängning ska snart göras

post-3958-14468922901884_thumb.jpg

Akvarium med obligatorisk kattfisk =P

post-3958-14468922902072_thumb.jpg

Det var allt för idag, nu måste jag skruva upp dörrkarmen igen =)

Over and out

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Reuben och cheva =)

Flänsarna är på 400x450 och köptes av ett företag som vanligtvis inte säljer till privatpersoner, men om man frågar snällt så kunde man få köpa av dom

dom är väldigt dyra men jag kände att jag verkligen ville ha flänsen i ett stycke så..=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Reuben och cheva =)

Flänsarna är på 400x450 och köptes av ett företag som vanligtvis inte säljer till privatpersoner, men om man frågar snällt så kunde man få köpa av dom

dom är väldigt dyra men jag kände att jag verkligen ville ha flänsen i ett stycke så..=)

FÅr man fråga vad du betalade :)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...