Gå till innehåll

Älskar när folk tror att man är ny inom detta


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

Tycker faktiskt tvärt om.

Tycker de flesta är trevliga och vänliga i förhållande till många andra forum....eller så är det bara jag som inte har känselspröten ute :-)

Som på alla forum så får man solla lite bland faktakvalliteten i svaren men jag tycker jag får mycket bättre råd och svar här än i många butiker.

Vad detta beror på vet jag inte.

Den som själv besitter mycket kunskap är oftast inte rädd för att dela med sig av den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger man A får man säga B

kompis:kaffe:

Ja efter som du är här och läser detta samt att jag känner dig så kan jag väl säga det då.. För detta rör faktiskt dig ;);)

Det är så att jag säljer en Wave maskin lätt beg här på forumet. En person hör av sig med en typ fråga som -VET du vad Zoo säljer ut dessa för?? Jag svarar lite fint nej tyvärr inte . Får ett svar endast 650kr. Okej säger jag Och? Han återkommer då med ett svar du får 150kr för den. Jag hälsar då tillbaka lite fint -Då tycker jag att du skall åka dit och köpa den där, samt att han även skulle passa på och hälsa till dig i från mig..

Detta är bara ett av alla förslag jag har fått.

Självklart skall man försöka pruta . Men man skall inte ge skambud som e så lågt att det är pinsamt;)

Vi hörs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som på alla forum så får man solla lite bland faktakvalliteten i svaren men jag tycker jag får mycket bättre råd och svar här än i många butiker.

Vad detta beror på vet jag inte.

"Sardellen"

Det finns "många" här inne på Forumet som kan jävligt mycket . Många har gått på många smällar och ha då lärt sig på sina egna missta eller sina vänner. Sen finns det några gamla rävar som jobbar i vissa butiker som kan mycket. Men åker man till ett stort varuhus så finns inte den hjälpen(förlåt Christer;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja efter som du är här och läser detta samt att jag känner dig så kan jag väl säga det då.. För detta rör faktiskt dig ;);)

Det är så att jag säljer en Wave maskin lätt beg här på forumet. En person hör av sig med en typ fråga som -VET du vad Zoo säljer ut dessa för?? Jag svarar lite fint nej tyvärr inte . Får ett svar endast 650kr. Okej säger jag Och? Han återkommer då med ett svar du får 150kr för den. Jag hälsar då tillbaka lite fint -Då tycker jag att du skall åka dit och köpa den där, samt att han även skulle passa på och hälsa till dig i från mig..

Detta är bara ett av alla förslag jag har fått.

Självklart skall man försöka pruta . Men man skall inte ge skambud som e så lågt att det är pinsamt;)

Vi hörs

Det där var väl inget....

Min kompis (som har affär) skänkte bort en massa akvarium mot att de hämtades. När ett gäng var färdiga (de tog ganska många akvarium) kom de in i affären och sa att akvariumen var ju så dåliga att de nog skulle ha rabatt på det de köpte i affären också bara för att de tog dem...... - det kallar jag skambud :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var väl inget....

Min kompis (som har affär) skänkte bort en massa akvarium mot att de hämtades. När ett gäng var färdiga (de tog ganska många akvarium) kom de in i affären och sa att akvariumen var ju så dåliga att de nog skulle ha rabatt på det de köpte i affären också bara för att de tog dem...... - det kallar jag skambud :)

MVH Lasse

haha bäst idag!!

Men var i en butik för några veckor sedan och prata med ägaren förklarede att jag hållt på med salt i 6 år och startat upp 3 kar innan o det funkat bra osv, men han skulle ändå berätta om hur jag skulle starta upp mitt nya kar nu och verkade inte direkt lyssna på mina ideér o tankar.

Behandlad som en total novis när det gällde saltvatten.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med skambud är inte så farligt vanligt här, känner jag, i alla fall om man jämför med terrarie-hobbyn.

När jag skulle sälja mitt 800liters regnskogsterrarium med ingående levande, regnsystem och belysning så låg det ute för "4000, kan dra av några hundringar om det hämtas fort".

Av 12 svar så var 1200 det bästa som kunde åstadkommas. 700 spänn var det mest snikna.

Försökte sälja sagda regnsystem löst vid senare tillfälle, låg ute med "1200, fast pris gäller. Prutare göre sig icke besvär". Likväl får man ett tiotal svar med bud från 50 (femtio) kronor och uppåt....

Här på forumet får man dock oftast "rätt" sorts svar på frågor, även om man varit med om en del lite mer löjliga kommentarer i stil med "släng dom där lysrören och köp en MH. Lysrör hör hemma i sötvatten, ska du ha salt är det bara MH som gäller.". Dessa är dock bara en handfull sen jag registrerade mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller just terrariehobbyn så är det där med skambud lite speciellt, många tycker att de får upprörande dåligt betalt fastän det kanske egentligen inte är så. Det finns nämligen i princip två olika marknader för terrariehobbyn, en via zooaffärer och en via annonser och mässor. På privatmarknaden har överskott på djur pressat priset ner till ingenting för somliga sorter och på mässorna är vi flera som åker runt och pressat ner varann till priser som garanterar att ingen tjänar nånting.

Går man in i en zooaffär och köper nåt komplett med djur och allt för 5000 och sen när man tröttnat annonserar ut det för hälften så lär det inte bli mycket till svar. Av den enkla anledningen att de som kollat runt lite köper motsvarande på mässor för samma pengar. Vilket så småningom leder till att den som säljer tycker att den som bjuder en tusenlapp är en idiot och den som bjuder tycker det är en idiot som vill ha lika mycket pengar som man kan köpa nya pryttlar för.

Sen kan det naturligtvis diskuteras om det här är bra eller inte men så är läget, den orm som affären tar en tusenlapp för kan kosta en hundring om man tittar på andra ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl erkänna

om jag vill köpa något som jag kanske inte behöver

ger jag gärna ett skambud fan en av tio nappar o jag har köpt skitmycket som är onödigt men ibland kommer det hem coola saker

Bilar Lejon (Tavlor Edelmann annars gör jag alla tavlor själv) Entresolplan Nya Zooaffärer Motorcyklar Palmer Vintunnor Polacker Nattkikare Skelett Sedelräknare Papegojor Växthus 1000m2 Kassaskåp Hiss Papperstugg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...