Gå till innehåll

Biltema T5 ramp?


mikoto

Rekommenderade inlägg

En tråd på zoopet hade ett inlägg där en medlem skrev att han hade kört 39W rör i en av Biltemas ramper. Då ramperna enbart är specade för HE rör på 21W(beroende på modell iofs) så var jag lite skeptisk, men då folk inte brukar kunna tända HO rör i HE ramper alls så var jag sugen på att prova.

Ramperna är de här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5/

Jag köpte en ramp igår och testade med två olika 39W rör jag hade liggandes och båda tände helt utan problem och lös starkt. Kan det vara så att rampen klarar både HO och HE rör? Eller kör de HO rören på 21W bara och lyckas tända de utan problem ändå? Finns det isf något enkelt sätt att kolla det på. Jag ska försöka pilla isär rampen och titta innuti men jag tror inte det ger så mycket pga att rampen har en väldigt slimmad form så jag har svårt att tro att det finns någon inkapsling med data på för ballasten innuti.

Om den klarar 39W rör känns den ju som ett bra tips annars, om inget annat för delar. Någon vettig reflektor lär inte gå pilla dit dock. Kanske vid modifiering av rampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har tittat på den med men om den är märkt 21w men klarar den 39w en längre tid utan att paja??

om det funkar är det ett billigt alternativ som gillas.kollade även in på kjell & company där säljer dom lösa delar som går att bygga en ramp med.

En annan fråga ang ballast,reactor,drossel eller vad dom nu kallas(beroende på vem/vart man frågar) går det att driva T-5 rör med en T-8 ballast?????

Frågan är efter som på en glo amratur(för T-5) så jag att den var märkt med både T-5 och T-8 drivning eller är det så att en T-5 drivare även klarar driva T-8 rör??

bara lite funderingar som stör mitt huvud för tillfället ;)

Mvh Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativ är ju Glo-armaturerna som troligen finns hos de flesta zoo-handlare för en billig peng, både komplett armatur och som lös ballast med färdigt kablage för ett eller två rör.

Jo, men inte får du en sån ramp för 129kr inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltemas belysning har lysröret praktiskt taget liggande mot plasten. Jag tror det blir för varmt för plasten + att lysröret får sämre livslängd. Men man kan ta delar ur den. Kjell.com och Classe har bra energimätare för 100:- nu så man kan kolla effekten in till belysningen.

Det går att köra 54w T5 rör på ballast + glimtändare för 58w T8. Men livslängd och verkningsgrad blir sämre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men inte får du en sån ramp för 129kr inte!

Så sant, men det finns förmodligen en anledning till detta.....

Har ingen koll på biltema eftersom jag inte visste att de sålde akvarieprylar ;) - men begrepp som IP-klassning är ju andra faktorer som ska vägas in, speciellt när vi pratar saltvatten (och försäkrings/ansvarsaspekter)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst går det att köpa färdiga ramper....men vad är det för kul med det??

hälften nöjet är att sitta och titta in i karet andra hälften av nöjet med karet är ju att få bygga lite själv !!!

Min ide är att ha en plexiskiva med en typ av fönster list på undersidan och ett par fläktar på ovansidan för att vädra ur värme och ev fukt och om man är rädd för att det ska komma fukt in i den är det väl bara kleta pol-fett( eller annat diselektriskt fett) på känsliga delar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört rampen ett tag nu och personligen är jag väldigt nöjd :-) Rören blir inte särskillt varma, jag har inget belägg för det men jag tror inte rören körs fullt ut på 39W för rören är betydligt svalare än vad de är på vår 39W HO ramp. Tillräckligt svala för att man helt utan besvär kan hålla i rören efter 6 timmars drift. Fast då kör jag visserligen de här ramperna utan "plastskene skyddet", jag har täckglas istället på karet.

Däremot är ju rampen något som lämnar en del att önska då det är omöjligt att montera en reflektor på den tex, jag har rampen nere på vår akvarieförening då jag mest behöver en bra belysning för fiskarna och lite algtillväxt. Inte för att odla musslor :-) ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...