Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Slänger ut en fråga rakt ut i luften, jag är på gång att beställa ett nytt akvarium och frågan kom upp om optiwhite eller inte. Jag har aldrig själv sett det live så nu ber jag om lite hjälp. Vad är skillnaden? Vilket tycker ni är snyggast? Jag kommer att ha 3 sidor (utåt) räcker det i så fall med 3 sidor optiwhite?

Tacksam för feedback

Benny

Postat

Jag beställde med 3 sidor i optiwhite då min baksida står mot väggen, alltså helt meningslöst att köra med 4. Beställer jag nytt kar så blir det i optiwhite igen, skillnaden är allt för stor i mina ögon att gå tillbaks till vanligt floatglas.

Postat (ändrat)

Min uppfattning när jag kollat in i akvarium med både optiwhite och vanligt är att genom optiwhiterutan ser allt så mycket klarare ut, vattnet, koraller och fiskarna.

Fick även den känslan av mitt nya "Wrangs gamla" att det blir skillnad o kika in igenom glaset där det är optiwhite o en vanlig ruta även fast mitt är tomt.

Men det är min uppfattning

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Ändrat av Mickius
Postat

Ok tack Mickius, låter som om det är värt prisskillnaden både på dig o Jimmy. Man vill ju inte köpa grisen i säcken och slänga ut en massa pengar i onödan de lär nog gå åt ändå :) Någon som vet om det skiljer i hållbarhet?

Postat

På mitt stora akvarium ser man igenom rutan på 3-metershållet tom. Då blir det iofs lite blått men man förstår hur mycket skillnad det är.

Bakrutan som inte är OW ser man inte igenom ens på höjden.

Postat

Låter bra kan vara värt de 45 milen ToR för att få något riktigt bra, kan inte hitta några här i närheten. Och satsar nog på 3 sidor Optiwhite, ska bara se till att jag har en färdigbyggd bänk först så blir det lättare när akvariet skall hämtas.

Postat

När jag läste på tyska sidor ang. Optiwhite (& liknande) så menade de att low iron glas var mer repbenäget och även aningen svagare varför de rekommenderade att man använde lite tjockare glas om man tänkte köra järnfritt. Om det är så vet jag inte men slänger ut det som en tankeställare.

Postat

Känns som att de som har optiwhite är nöjda med valet eller är det så att man inte kan säga annat när man har valt det? ;) Finns det någon här på guiden som upplever glaset som mera lättrepat?

Postat

Yep, det skulle jag gärna vilja veta också--

just nu har vi från "lättrepat" till hårdare än float.. dock litar jag mer på Laggeman än det jag läst på annat håll hehe..

Postat

Det är möjligt att någon har blandat ihop Optiwhite eller diamantglas som vi har i akvarier med blyglas som använde i kristall förr i tiden eller med Pyrexglas som också är vitt. De två sista sorterna är repkänsliga men används inte till akvarieglas.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...