loopmannen Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Slänger ut en fråga rakt ut i luften, jag är på gång att beställa ett nytt akvarium och frågan kom upp om optiwhite eller inte. Jag har aldrig själv sett det live så nu ber jag om lite hjälp. Vad är skillnaden? Vilket tycker ni är snyggast? Jag kommer att ha 3 sidor (utåt) räcker det i så fall med 3 sidor optiwhite?Tacksam för feedbackBenny Citera
Laggeman Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Jag beställde med 3 sidor i optiwhite då min baksida står mot väggen, alltså helt meningslöst att köra med 4. Beställer jag nytt kar så blir det i optiwhite igen, skillnaden är allt för stor i mina ögon att gå tillbaks till vanligt floatglas. Citera
loopmannen Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 Ok, men på vilket sätt skiljer de sig Jimmy? Som jag har förstått så är det en grönare ton i glaset, är det ngt mera som skiljer? Citera
Guest Mickius Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 (ändrat) Min uppfattning när jag kollat in i akvarium med både optiwhite och vanligt är att genom optiwhiterutan ser allt så mycket klarare ut, vattnet, koraller och fiskarna. Fick även den känslan av mitt nya "Wrangs gamla" att det blir skillnad o kika in igenom glaset där det är optiwhite o en vanlig ruta även fast mitt är tomt. Men det är min uppfattning---- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Ändrat 28 augusti 2011 av Mickius Citera
loopmannen Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 Ok tack Mickius, låter som om det är värt prisskillnaden både på dig o Jimmy. Man vill ju inte köpa grisen i säcken och slänga ut en massa pengar i onödan de lär nog gå åt ändå Någon som vet om det skiljer i hållbarhet? Citera
Laggeman Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Skillnaden i glaset i sig är att det är mindre järn i optiwhite vilket ger mindre grönton. I övrigt är det samma egenskaper på glaset som sådant vad jag vet. Citera
loopmannen Postat 29 augusti 2011 Författare Postat 29 augusti 2011 Härligt visuellt o bra sånt gillar jag Citera
Mejsel Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 På mitt stora akvarium ser man igenom rutan på 3-metershållet tom. Då blir det iofs lite blått men man förstår hur mycket skillnad det är. Bakrutan som inte är OW ser man inte igenom ens på höjden. Citera
Maglofster Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 Här är ett bra exempel. Christer från Akvarielagret som står bredvid mitt (då) nya 600 liters. Sumpen helt i float. Akvariet allt i OW förutom baksidan.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=54117&d=1298732606 Citera
loopmannen Postat 29 augusti 2011 Författare Postat 29 augusti 2011 Tack killar tror jag börjar fatta Magnus blev akvariet bra? Det är därifrån jag tänkte beställa. Citera
loopmannen Postat 29 augusti 2011 Författare Postat 29 augusti 2011 Låter bra kan vara värt de 45 milen ToR för att få något riktigt bra, kan inte hitta några här i närheten. Och satsar nog på 3 sidor Optiwhite, ska bara se till att jag har en färdigbyggd bänk först så blir det lättare när akvariet skall hämtas. Citera
Snapper Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 När jag läste på tyska sidor ang. Optiwhite (& liknande) så menade de att low iron glas var mer repbenäget och även aningen svagare varför de rekommenderade att man använde lite tjockare glas om man tänkte köra järnfritt. Om det är så vet jag inte men slänger ut det som en tankeställare. Citera
Hirez Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 yep, har faktiskt läst samma.Till och med att det är väldigt lätt att repa, vilket jag tror är överdrivet men som sagt, fyll gärna på. Citera
Laggeman Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Jag har inte lyckats o repa mitt kar (vad jag vet iaf) och då har jag kört med det vanliga: rakblads-skrapa, magfloat och lagt sten mot rutan. Citera
Akvarielagret Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Här är en bra jämförelse.Oj vilken kanonbildska göra likadanttack Citera
stigigemla Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Jag tror att optiwhite är lite hårdare än vanligt floatglas. Enligt min erfarenhet i alla fall. Citera
loopmannen Postat 30 augusti 2011 Författare Postat 30 augusti 2011 Känns som att de som har optiwhite är nöjda med valet eller är det så att man inte kan säga annat när man har valt det? Finns det någon här på guiden som upplever glaset som mera lättrepat? Citera
Hirez Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Yep, det skulle jag gärna vilja veta också--just nu har vi från "lättrepat" till hårdare än float.. dock litar jag mer på Laggeman än det jag läst på annat håll hehe.. Citera
stigigemla Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Det är möjligt att någon har blandat ihop Optiwhite eller diamantglas som vi har i akvarier med blyglas som använde i kristall förr i tiden eller med Pyrexglas som också är vitt. De två sista sorterna är repkänsliga men används inte till akvarieglas. Citera
Snapper Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 Några åsikter angående reptåligheten:http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=272370http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=308442 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.