Dellan1980 Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Satt och spåna lite på att bygga mig en liten led konstruktion ? dock ser jag att dom led jag hittat *biltema* bara har 4k i kelvin ? kör ju nu med både 15000 och 10000 k rör ? finns det bra led nån annanstans eller är det bara så att alla led tillsammans ger ett bra ljus ? Citera
_Manne_ Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Kolla lite på www.rapidled.com så får du nog en uppfattning. Bästa tipset är att blanda färgerna royalblue resp kall vita. Så kör nog dom flesta byggare vad jag vet.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Dellan1980 Postat 7 september 2011 Författare Postat 7 september 2011 frågan kommer ju nu till mig . Halogen ? är inte det bättre ur ett ljus perspektiv i styrka för fotosyntet kontra led ? Citera
Chrille_B Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 kolla även in www.reefledlights.commycket bra service och bra leveranser, finns mycket tips med bilder och filmer/Chrille Citera
stigigemla Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Kolla de trådar vi har här på guiden om LEDbyggen. Citera
Dellan1980 Postat 7 september 2011 Författare Postat 7 september 2011 kk då ställer jag frågan här direkt så slipper vi ytterligare en skit tråd från mig ! vilket ger bäst ljus ! halogen eller Led Kontra kostnad ? jag är ju fattig Citera
hansson_1985 Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 Bygger du själv så är led bättre i det långa loppet. Mindre ström förbrukning och mycket mycket längre livstid på led. Halogen är billigare att köpa in ny om man köper Kina prylar men drar mer el och du bör byta lampa minst en gång per år.. En lampa ligger runt 700kr st.. Citera
Reuben Postat 7 september 2011 Postat 7 september 2011 jag skulle påstå att led alltid är billigast i långa loppet om man håller sig till standard grejer. Enda undantaget kan vara om man har en kub som inte är så djup, då kan en 400W MH (just för att du då kan utnyttja spridningen får MH bättre. Dock har led den stora fördelen att man kan anpassa ljuset väldigt mycket till smak, det kan räcka med att byta ut 4 leds så kan du få en helt annan ton i vattnet. Citera
Dellan1980 Postat 8 september 2011 Författare Postat 8 september 2011 hmm jag som mest är sugen på att köpa nått sånt paket med led slingor och se om det funkar att få bra ljus i ? men det kanske bara är att glömma då ? Citera
_Manne_ Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 Ja , då det oftast är "fel" LED , dvs ett billigare alternativ som absolut inte ersätter hipower LED från nämda web ställen.Bästa tipset ang färdig LED är att köpa en LED som faktiskt är avsedd för saltavkvarie.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Dellan1980 Postat 8 september 2011 Författare Postat 8 september 2011 Strålande man måste ju ställa många dumma frågor innan man lär sig nått Citera
_Manne_ Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 Därför finns forumet.. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
m00z Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 denna artikel var mycket givande:http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Lighting.html Citera
Lasse Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 Tyvärr köper jag inte resonemanget med Kelvintalen i den artikeln. Han förutsätter ett fullspektra i sitt resonemang men man kan faktiskt manipulera Kelvintalet med bara tre våglängder, rött, grön och blått (RGB systemet). Kelvintalet är en svåranvänd parameter.MVH Lasse Citera
Dellan1980 Postat 9 september 2011 Författare Postat 9 september 2011 så om jag vill bygga mig en egen ramp så för mig blir det billigare att fförst testa med billiga halogen spottar från ikea än att sabba dyra saker från till exempel osram osv osv ? Citera
Slanten Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Jag har ofta gjort felet att testa en billig variant först. Det må vara pumpar, kylning osv, men varje gång har det slutat med att man inte blir nöjd och ändå får köpa den dyra varianten. Så ta ett råd från en som testat: Köp det dyra först - det blir billigare så Citera
jocke_ahl Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 så om jag vill bygga mig en egen ramp så för mig blir det billigare att fförst testa med billiga halogen spottar från ikea än att sabba dyra saker från till exempel osram osv osv ?Är det några specifika spottar från IKEA som du har tänkt dig? eller var IKEA bara nått du drog till med? Citera
Dellan1980 Postat 9 september 2011 Författare Postat 9 september 2011 ikea va nått jag drog till med ! jag har kollat på många ställen som bauhaus osv med men ikea va en bra liknelse Citera
jocke_ahl Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 ikea va nått jag drog till med ! jag har kollat på många ställen som bauhaus osv med men ikea va en bra liknelseOk.. Tänkte har jag missat nått?? Jag är själv i byggartagen och därför är jag extra vaksam för förslag.. Citera
NiXoN Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 När man pratar belysning så handlar det om kvalitativ belysning, inte visuell belysning.Därav så duger inte halogener till just någonting utöver det synliga ljuset medan metallhalogener levererar den typen av ljus som korallerna kan utnyttja.Sen skulle jag nog inte rekommendera att du bygger nåt för att spara pengar, det finns så mycket man kan köpa begagnat som är säkert och snyggt och framförallt fungerande.//NiXoN Citera
Dellan1980 Postat 9 september 2011 Författare Postat 9 september 2011 Som Vanligt kommer nixxon och reder ut hela röran ! billiga halgoen/led med andra ord ger inte rätt fotosyntet för mina koraller kontra riktigt akvariebelysning ! Tack Nixxon du är en ängel som får en låg utbildad mekaniker som mig själv att förstå på ren svenska Citera
jocke_ahl Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 När man pratar belysning så handlar det om kvalitativ belysning, inte visuell belysning.Därav så duger inte halogener till just någonting utöver det synliga ljuset medan metallhalogener levererar den typen av ljus som korallerna kan utnyttja.Sen skulle jag nog inte rekommendera att du bygger nåt för att spara pengar, det finns så mycket man kan köpa begagnat som är säkert och snyggt och framförallt fungerande.//NiXoNdet var de jag hade förstått och därför var jag tvungen att lyfta frågan! Citera
salta wille Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Kolla de trådar vi har här på guiden om LEDbyggen.Passa på att få mer infomation här! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.