Gå till innehåll

Led Låga kelvin tal ?


Dellan1980

Rekommenderade inlägg

jag skulle påstå att led alltid är billigast i långa loppet om man håller sig till standard grejer. Enda undantaget kan vara om man har en kub som inte är så djup, då kan en 400W MH (just för att du då kan utnyttja spridningen får MH bättre. Dock har led den stora fördelen att man kan anpassa ljuset väldigt mycket till smak, det kan räcka med att byta ut 4 leds så kan du få en helt annan ton i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr köper jag inte resonemanget med Kelvintalen i den artikeln. Han förutsätter ett fullspektra i sitt resonemang men man kan faktiskt manipulera Kelvintalet med bara tre våglängder, rött, grön och blått (RGB systemet). Kelvintalet är en svåranvänd parameter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ofta gjort felet att testa en billig variant först. Det må vara pumpar, kylning osv, men varje gång har det slutat med att man inte blir nöjd och ändå får köpa den dyra varianten. Så ta ett råd från en som testat: Köp det dyra först - det blir billigare så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så om jag vill bygga mig en egen ramp så för mig blir det billigare att fförst testa med billiga halogen spottar från ikea än att sabba dyra saker från till exempel osram osv osv ?

Är det några specifika spottar från IKEA som du har tänkt dig? eller var IKEA bara nått du drog till med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man pratar belysning så handlar det om kvalitativ belysning, inte visuell belysning.

Därav så duger inte halogener till just någonting utöver det synliga ljuset medan metallhalogener levererar den typen av ljus som korallerna kan utnyttja.

Sen skulle jag nog inte rekommendera att du bygger nåt för att spara pengar, det finns så mycket man kan köpa begagnat som är säkert och snyggt och framförallt fungerande.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man pratar belysning så handlar det om kvalitativ belysning, inte visuell belysning.

Därav så duger inte halogener till just någonting utöver det synliga ljuset medan metallhalogener levererar den typen av ljus som korallerna kan utnyttja.

Sen skulle jag nog inte rekommendera att du bygger nåt för att spara pengar, det finns så mycket man kan köpa begagnat som är säkert och snyggt och framförallt fungerande.

//NiXoN

det var de jag hade förstått och därför var jag tvungen att lyfta frågan! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...