Gå till innehåll

74L Första saltförsöket


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Du är inne på rätt spår, nopox och pellets funkar endast om du har ett balanserat förhållande med nitrat&fosfat.

Detta är dock oftast inte fallet utan man hamnar i ett läge där man har ett underskott av nitrat som även kan hämma korallerna.

Nitrat är oftast väldigt enkelt o bottna med kolkälla, fosfaten är betydligt svårare så det du upplever är helt normalt.

//NiXoN

Ok då blir det till att höja doseringen av nitrat ännu lite mer.

Mätte idag igen och 10ppm tilsatt i måndags var idag 0.25ppm så jag slog i 10ppm till.

Mätte fosfaten idag igen och den låg på 0.3 nu så det går åt rätt håll iaf.

Jag ska mäta fosfat och nitrat på måndag igen och se vart jag hamnar.

Borde inte skummaren skumma lite mer med kolkälla?

Jag tycker mig inte se någon större förändring mängdmässigt i koppen- möjligtvis att det är något mörkare vatten.

Jag väntar på lite delar för att bygga en pelletsreaktor a la Laggeman, men tills den är klar kommer jag att fortsätta med nopox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 340
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kolkälla hör ihop med skummare ja. Utan skummare är det nog tom meningslöst att köra med kolkälla :-) "Vitsen" med kolkällan är ju att man låter något(en form av bakterier verkar det vara) äta upp fosfaten och nitraten som kan skummas ut istället för att alger tar det och växer.

Men du har väl ingen kolkälla? Rowaphos och NOPO-x är inte kolkällor.

Jag doserar med nitrat annars, det verkar nästan avdunsta. Jag ger just nu nästan 5 ppm(ca 2.5 ppm via påfyllnadsvatten och 2.5 ppm manuellt) om dagen till mitt kar. Utom på helgerna då jag är borta från karet. Får se hur länge det behöver fortgå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där fick jag stryk igen, jag måste läsa på bättre. Blanda ihop det med något annat. Ja det verkar vara en kolkälla.

Då borde du märka en ökad skumning. Det kanske inte har kommit igång riktigt ännu? Du borde nästan se när det börjar verka för många kolkällor ger en så ökad tillväxt av bakterier att de kan synas som ett vitt lager på rutorna tex. Jag har ingen personlig erfarenhet av kolkälla dock, men det låter ju som om det inte hänt något riktigt än. Hur länge har du doserat? Ett par dagar eller någon vecka? Manualen säger inget vettigt om saken misstänker jag, det känns svårt att instruera en kolkälla då resultaten kan vara ganska olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte värst mycket lägre nivåer idag heller.

En korall som jag inte vet vad den heter ser inre ut att må bra alls då den blivit vitaktig.

Jag undrar om någon kan föreslå en bra betare för mina makroalger som börjar se lite vildvuxna ut.

Karet är ju som sagt inte så stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kom till jobbet idag hade proppen löst ut till akvariet.

Jag satte igång allting och inget såg visset ut - jag vet inte hur länge det stått strömlöst.

Finns det något särskilt jag borde tänka på eller göra nu efter det är igång igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga ang. korallmat.

Jag har börjat få ner näringsvärdena så pass att korallerna börjar se lite vita ut i tillväxtzonerna -det har de inte gjort förut.

Kan någon tipsa om en bra korallmat för SPS:er ?

Skönt nog så var det inget som tog skada av strömavbrottet.

Allt tuffar på - NOPOx doseras numer med en doserpump och 1ml per dygn.

Jag märker att det växer på betydligt mindre med grönalger på rutorna nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå aminosyror av någon form, har provat lie olika "foder" varianter och jag kan inte se att dom gjort annat än ökat belastningen i karet.

Aminosyror är generellt bra om man kör kolkälla, det ger energi och det är enklare o hålla bra färger kontra fast foder.

Många av dom fasta fodersorterna är mald fisk o omega3 samt annat krafs som man egentligen inte vet om korallerna utnyttjar, det finns helt enkelt väldigt liten forskning om vad som ger positiv effekt i akvariemiljö.

Att mata kan vara rent av hämmande i ett normalt kar med medel/hög belastning, för mycket av det goda sätter tex. stopp för skelettbildandet.

Att du ser vita toppar kan tyda på att dina näringsvärden är nu på såna nivåer att korallernas tillväxt ökar...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå aminosyror av någon form, har provat lie olika "foder" varianter och jag kan inte se att dom gjort annat än ökat belastningen i karet.

Aminosyror är generellt bra om man kör kolkälla, det ger energi och det är enklare o hålla bra färger kontra fast foder.

Många av dom fasta fodersorterna är mald fisk o omega3 samt annat krafs som man egentligen inte vet om korallerna utnyttjar, det finns helt enkelt väldigt liten forskning om vad som ger positiv effekt i akvariemiljö.

Att mata kan vara rent av hämmande i ett normalt kar med medel/hög belastning, för mycket av det goda sätter tex. stopp för skelettbildandet.

Att du ser vita toppar kan tyda på att dina näringsvärden är nu på såna nivåer att korallernas tillväxt ökar...

//NiXoN

Aha så det kan vara ett bra tecken mao?

Låter ju bra - ska kolla på aminosyror.

Tack nixon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trouble in Paradise!

Det känns som att de vita topparna sprider sig se bilder:

IMAG0224.jpg

IMAG0225.jpg

Är detta bara tecken på tillväxt eller lider de av någon brist.

Lite färska tester från idag:

Temp 27

Salt 1.025

KH 9

Ca 430

Mg 1320

PO4 0,04 (Red Sea)

NO3 < 3 (Red Sea)

Kör fortfarande med 10% VB varje vecka.

Tillsätter 1 ml NOPOx dagligen.

Kör med Saliferts Coral food 2ml dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du vävnad på topparna eller är det bara skelett?

Om du har vävnad och polypern kommer ut som dom gör "normalt" i din burk så kan det vara helt ok och endast ett tecken på tillväxt.

Jag tror dock att det kan vara nåt annat där det vita spridits längre ner på korallen, kan du dubbelkolla ditt Mg test(kan vara Mag-burn om det är högt).

I lägen där nåt konstigt händer med korallerna stannar jag alltid kolkäladoseringen samt så ökar jag VB till 20-25%.

Även om du inte har superlåga värden så kan en sänkning av kh vara bra, över 8 brukar kunna spöka när man kommer ner ordentligt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du vävnad på topparna eller är det bara skelett?

Om du har vävnad och polypern kommer ut som dom gör "normalt" i din burk så kan det vara helt ok och endast ett tecken på tillväxt.

Jag tror dock att det kan vara nåt annat där det vita spridits längre ner på korallen, kan du dubbelkolla ditt Mg test(kan vara Mag-burn om det är högt).

I lägen där nåt konstigt händer med korallerna stannar jag alltid kolkäladoseringen samt så ökar jag VB till 20-25%.

Även om du inte har superlåga värden så kan en sänkning av kh vara bra, över 8 brukar kunna spöka när man kommer ner ordentligt...

//NiXoN

OK tack för tips - testade Mg igen med ett annat test och fick 1260 och det borde väl inte vara några problem.

Kör ett extra VB idag och slutar med NOPOx för stunden.

Topparna har kvar sina polyper så där borde inte vara några bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som att SPS inte är min grej riktigt - de flesta har börjat gå ner sig nu.

Innan har SPS:erna i alla fall växt lite men nu vitnar de i rapp takt.

Topparna har dött med - det växer lite alger på dem.

Känns som att vattenvärdena är ok i alla fall:

Temp 27

Salt 1.025

Ca 420

Mg 1290

NO3 4

PO4 0,04

Har inte kört någon mer kolkälla.

Ljuset är 6x24W T5 4 actinic 2 10K

2 streamers som går på intervall samt en ganska kraftig returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för KH, och hur pass mycket varierar det över veckan/dagarna?

Brända toppar brukar på UltimateReef kallas "alk burn" eller "mag burn". Ditt magnesium verkar ju rätt normalt, men KH var inte listat.

Varierar det för mycket kan många spser börja ynka sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara acropora som beter sig konstigt eller är det SPS rent generellt?

Har korallerna dött från basen eller bara från topparna?

Har du använt några nya kemikalier hemma eller på händerna?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade bara att skriva ut KH:t det var 5 idag efter helgen på tre dagar.

Försöker hålla det runt 8-9 hela tiden, men på helgerna kan jag inte tillsätta något.

Nu har alla olika SPS:er börjat gå ner sig - innan har ett par sorter varit lite kinkiga.

Poccoliporan börjar också se tråkig ut.

Mjukisarna och alla Zoas ser jättefina ut.

Gjorde ett stort VB på 40L idag så får vi se vad som händer.

Får fundera på om jag kan ha haft något på händerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varierande kh kan ställa till det, men min erfarenhet är att det brukar börja med nekros i skuggade delar.

Om korallerna börjar blekna väldigt mycket så kan det vara en förgiftning, tex rengörimgsmedel eller färg som absorberas av vattnet via luften.

Det jag skulle misstänka är dock kolkällan, för mycket kolkälla kan ha en blekande effekt.

Rent allmänt så brukar större VB´n vara en bra lösning på mystiska sps problem som är relaterade till brister/förgiftning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 40L till idag och tycker mig se att det inte blivit värre i alla fall.

Har även kört i en strumpa med kol.

Sandvändaren hade tyvärr vänt på sin sista sand inatt, trodde jag skulle klara den.

Den har mobbats lite väl hårt av pacagnaellan... :(

Väntar fortfarande på min doserpump från fish-street, har funnits i sverige sen 26:e april.

Grrr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte medvind för närvarande direkt...

Idag hade den ena clownen lyckats hoppa ur karet och den hittades på golvet stel som en pinne... :(

Den andra ser väldigt ensam och lessen ut.

Sandvändaren vände magen uppåt och dog igår.

SPS:erna har nästan dött helt...

Makroalgerna håller på och ta över helt.

Jag gjorde en rejäl rensning nyss - är det någon som har tips på djur som betar lite makroalger i mitt lilla kar?

Enda som ser bra ut är värdena:

Temp 28

Salt 1,023

NO3 3

PO4 0,03

Ca 410

Mg 1245

Ska ta en sväng till korallfisken idag och se ifall jag kan hitta en kompis till min lessna Clownfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...