Gå till innehåll

RSM130 - SPS-LPS nanorev


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Jag har punktmatat min med pipett från första dagen. Först fick de övriga fiskarna rejält med mat så det blev lugnt i revet. När mandarinen tittade ut sprutade jag ett moln med artemia över den, det tog någon dag innan den började picka i sig. Nu kommer den själv fram och äter när jag matar. Tror det finns risk för att det blir svårt att hålla en mandarin som inte tar foder i ett RSM med bara 15 kg sten.

Vad som också är viktigt när man köper mandarin (och andra fiskar) är att se till att de inte är fångade med cyanid. Vad jag har läst dör de flesta mandariner som är cyanidfångade. Tydligen förstörs matsmältningsapparaten av cyanid så det kvittar hur bra de än äter, de svälter ihjäl ändå. Jag har själv råkat ut för det med en mandarinhane som åt som en häst men tynade sakta bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag har jag installerat en av mina två Tunze 6055'or och 7096 multikontrollern i RSM'et. Kör den just nu på 30% med en sekunds pulsfrekvens, högre effekt börjar flytta korallsand. På måndag eller tisdag kommer det en Vortech MP10w ES som jag har bytt till mig mot min andra Tunze 6055. Det ska bli kul att se vad Vortech kan leverera jämfört med Tunze. Korallerna trivs mycket bra med Red Sea Coral Pro saltet och allt verkar vara på banan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar bli välfyllt.. jag har flyttat över fler koraller och skivor idag. Acropororna har åkt ur karet igen och är sålda, det fanns inte plats för dem. Alla fiskar jag ska behålla är också flytta idag, dvärgkejsaren, mandarinen, scooter blennyn och puellarisen. Allt har gått enligt planen och alla djur verkar trivas i sin nya miljö. I veckan ska jag höja upp revet en aning, jag har en del LS liggande som jag ska laborera med. Men, först får djuren vila lite.

post-5300-1446892300974_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vortech MP10w ES installerad och det blev ju bra mycket snyggare. :)

Pumpen strömmar mycket snällare än Tunzen, jag kör den nu i reef crest mode med full effekt utan att sanden far runt i hela karet, najs.

Min kvarvarande Tunze 6055'a har jag satt i det tillfälliga 150L korallkaret jag startade upp igår. Där kan den gå på full effekt med puls och då ser man verkligen vilket otroligt drag det är i den lilla pumpen.. Tunze Rokks!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas, hoppas bara det kommer att fungera lika bra som det andra gjorde.

Saknar blåljuset från Maxspecten.. måste komma på något vettigt sätt att montera in den i huven. Man vill ju inte köra utan den snygga huven på karet, då försvinner ju en del av finessen med RSM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli väldigt spännande att se/höra om din lösning för att få in en Maxspect i huven. Jag har ett Boyu-akvarium där belysningen gick sönder, så jag fick en ny huv och behöll den gamla. Om det går att lösa snyggt så den inte blir överhettad så är jag sugen på att göra något liknande. Något kul måste jag då göra med huven!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...