Gå till innehåll

Ett nytt Nano ser dagens ljus


Lasse

Rekommenderade inlägg

Ser ju riktigt trevligt ut! Får hoppas på en liten pistol i stenen.

Det lutar nog åt det - eller en mantis. Hade inte tänkt att ha någon pistol och medföljande gobie i detta karet men det kan ju passa om jag lyckas få tag i den gobien jag egentligen vill ha. Det finns två egentligen som står högst upp på önskelistan vad gäller räkgobies - Discordipinna griessingeri eller Lotilia graciliosa men från lista till verklighet - det är långt (och en jäkla massa pengar). Jag har haft pistolräkor sen jag startade mitt RSM på våren 2007. Den räkan lever än men har bytt kompis 4 gånger. Vad gäller andra gobies så är det ju släktet Trimma och släkte Eviota som är aktuella. Eviota pellucida har jag ju i mitt Percula 120 så några andra arter om jag får tag i dem skulle passa i detta Nano.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jakten går vidare - har ännu inte kunnat konstatera vad det är under stenen. Men grävs - det görs det..... Fått i ytterligare en räka som bjöd på en överraskning. Det är Saron marmoratus som enligt litteraturen skall vara en filtrerare. Det här exemplaret som kom hem till mig visade sig dock vara förtjust i lite långtrådiga alger som han rensade bort effektivt. Errdera är det inte Saron marmoratus jag fått eller så står det fel i literaturen.

Några nya bilder på akvariet som nu gått i ca 5 veckor. Gjort första vattenbytet på det idag, nu skall det sedan ske kanske en gång i veckan. Inga som helst problem - allt funkat precis som det skall.

Några bilder.

post-2331-14468923711341_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468923711101_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - inte än. Inte ens någon större kiselalgsblommning har hänt. Fick lite alger att börja växa - normalt men isättande av några eremitkräftor löste detta problemet. I detta fall har jag jobbat med fosfatabsorber redan från början men det ändrar i princip ingenting från tidigare starter. Det som är kritiskt enligt min erfarenhet är rengöringspatrullen och den måste vara med från början. Är den inte det så kommer det snabbt bildas längre trådalger och det är få organismer som äter dessa. Däremot om de bekämpas redan från början - innan de blir för stor biomassa av dem - så håller man dem i schack. Det är viktigt att komma ihåg att chansen att man kommer kunna utrota algerna totalt är väldigt liten, speciellt som man vill ha liknande organismer som växer bra. Jag fick ett ställe där de började komma lite långhåriga alger som mina normala städpatrull inte ville ta hand om. Den räkan jag nämner ovan fixade detta problem. Mångfalden är som vanligt väldigt viktig eftersom olika organismer har olika matpreferenser. I mitt sätt att tänka är konkurrens och predation det viktigaste om man vill få ett bra och algfritt akvarium. I mitt stora akvarium så har jag områden där bara en del organismer kommer åt - snacka om långhåriga alger och bubbelalger där. Stället jag tänker på är en överrinningskammare till en cirkulationspump. För att hindra djur att ta sig ner i den kammaren så ligger en filtersvamp högst upp. Eftersom pumpen är styrbar och går på varierat flöde så är översidan av svampen i luften var 5 sekund. Där växer det alger, jag får göra rent svampen varannan månad ungefär. Under tiden är utrymmet perfekt för vissa av mina eremiter som går upp där i "vågskvalpet" och äter.

Vilken rengöringspatrull skall man ha då? Det är omöjligt att råda om - det är från fall till fall. Det viktigaste är att man har mångfald är min erfarenhet. De djurgrupper som är viktiga kan man dock nämna: Snäckor, eremiter, räkor, sjöborrar, sjöstjärnor, borstmaskar, sjögurkor i stora kar, och fiskar med preferens för alger och detrius. Jag brukar försöka ta några olika arter av snäckor, eremiter och räkor i mina små kar. Borstmaskar brukar komma med på köpet.

Algfria akvarier är i huvudsak en fråga om biologi - och inte i första hand en fråga om vattenkemi.

I de små akvarierna är också det biologiska filtret viktigt för mig - skummaren skippar jag. Eventuella nitratproblem sköts med vattenbyten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Saron marmoratus tillsammans med två kamelräkor och och en Lysmata kuekentali i ett 50 liters kar. Karet är algfritt och två små glasrosor har också försvunnit. Vem det beror på har jag inte kunnat se. Men jag har mest varit orolig för att Saron skulle vara ett rovgirigt släkte. De äter i alla fall tinad Mysis och Artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt så är det nog så att det kan finnas många liknande arter men den här jag fått tag på äter eller plockar bort trådalger som jag tidigare bara sett sjöharar ta med stor säkerhet. Alger som suttit i två veckor var borta två dagar efter introduktion av denna räka och jag såg honom sitta mitt i och smaska.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har det gått en och en halv månad och jag har lyckats få se vad det är som gräver - helt riktigt en pistolräka som kommit med i stenen. innan jag konstaterat det så hade med vett och vilje stoppat in en till pistolräka tillsammans med en goby. Så nu har jag varje dag ett nytt landskap i det lilla akvariet. vad det var som kom med den typ av pistol den lever med i naturen i mitt lilla nano. En mycket fin pistolräka - vitbeige med röda prickar, troligtvis Alpheus rubromaculatus. Det har varit svårt att fånga paret på bild men här är två någorlunda bra bilder.

post-2331-1446892390946_thumb.jpg

För övrigt går det några räkor, där ibland en gulaktig form av boxarräka från släktet Stenopus samt mina två Elacatinus multifasciatus. En av dem har flyttat in i min sump på baksidan av akvariet men den skall snart tas tillbaka.

post-2331-14468923909679_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468923909218_thumb.jpg

post-2331-14468923909904_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om mitt akvarium är litet så är det svårt att få invånarna på bild. Det som finns i akvariet nu är två pistolräkor, en räkgobie (Lotilia graciliosa), en boxarräka, en (horse shrimp), en Lysmata wurdemanni, två Elacatinus multifasciatus, två pom-pom krabbor, minst en annan krabba till, några eremiter samt några snäckor. Plus då lite koraller. Trots mångfalden - svårt at få fina bilder.

Speciellt mitt par av pistolräka och gobie. Jag lyckades i dag på morgonen få några halvbra bilder på paret i sin grotta. Räkan håller på att utöka gångsystemet till höger och gobien vaktar....

post-2331-14468923953762_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468923952846_thumb.jpg

post-2331-14468923953083_thumb.jpg

post-2331-14468923953311_thumb.jpg

post-2331-14468923953529_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä de är inte vanliga - fick chansen nu för några veckor sedan att få tag på dem. Det lilla nanot var faktiskt startat med tanke på denna goby eller på att försöka få tag på Discordipinna griessingeri igen. Hade denna fisk ett tag men det var inte så lyckat att ha den ihop med annan tuff fisk. så det lutar väl mot ett nano till vad det lider - då för Discordipinna griessingeri :).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ju inte lite trevlig den där Discordipinna griessingeri... Elacatinus multifasciatus är även det en fisk som jag skulle köpa det ögonblicket jag såg den i en butik, men än har jag inte sett den :(... Ska ju ha relativt kort naturlig livslängd men inte omöjlig att föröka... :) Bra fisk-smak :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elacatinus multifasciatus odlas faktiskt, dessa är odlade. Finns normalt i västindien. Det verkar som jag har ett par.

Discordipinna griessingeri är fantastisk - hade en i mitt RSM men tyvärr var den borta en dag. I min RSMtråd har jag rätt så fina bilder på den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

En liten uppdatering.

Jag skrev till en början att det var två stycken små gobies som stod på önskelistan stämmer inte riktigt, det fanns en tredje men som jag avstod ifrån pga jag dels misslyckats en gång förut med den, dels så litade jag inte helt på dens matvanor. Namnet på den fisken är Caracanthus maculatus. För någon vecka sedan efter att jag tvingats konstatera att både min Lotilia graciliosa och dess pistolräka är borta så introducerade jag denna goby i karet - bilder kommer förhoppningsvis senare.

Jag köpte också för några månader sedan ett 10 watts multichip för att bygga om min Eheim-belysning men efter att plockat isär den så beslöt jag mig inte för att byta eftersom det såg svårt ut. Tyvärr så klantade jag till det så i förrgår vägrade den att tända. Då stod jag med ett nytt chip och en inte fungerande belysning. Jag beslöt att plocka isär belysningen i atomer och försöka trots allt med att byta chip. Med hjälp av en nyinköpt lödstation, svordommar, arg fru (hon gillar inte starka ord som skallrar genom rummet när hon sitter och tittar på TV) och lite jävlar anamma fick jag ihop en fungerande lösning där man inte ser att lampan är modifierad (mer än på ljuset alltså). Eheims orginaldriver är troligtvis en konstantspänningsdrivare som ger 12 V 700 mA (ca 2 volt över minsta spänning på mitt nya chip) och kommer därför ge lite mer värme än tidigare men jag beslöt att prova att behålla den drivaren. Det verkar fungera bra, lampan blir inte speciellt varm och jag får ett mer "saltvattensanpassat" ljus.

Jag har en liten acroporafragg som börjat bli litte "knottrig" men som inte fått den där ordentliga tillväxttakten än så det skall bli intressant att se dess utveckling under det nya ljuset.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...