Gå till innehåll

Clownens balja på 375L


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 401
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Eftersom ni gillar bilderna så lägger jag upp några till ;) .

Dessa är tagna "after dark" med enbart månbelyningen på i form av en LED spot. Detta gör att ljuset är mycket begränsat och att det är svårt att få skärpa på bilderna. Färgerna stämmer dock ganska bra.

Den första bilden är på en Trachyphyllia (open brain coral) som jag fick av en kompis som skulle lägga ner sitt kar. Den var skadad av en grannkorall och hälften av ytan var borta från skelettet. Munnen är dock intakt och jag såg att den åt mysis igår så jag hoppas att den ska klara sig.

post-1277-14468914946115_thumb.jpg

post-1277-14468914946352_thumb.jpg

post-1277-14468914946538_thumb.jpg

post-1277-14468914946722_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla positiva kommentarer, jag var lite down efter att så mycket dog för mig men nu är det på väg åt rätt håll igen. Angående vattnets klarhet så har ozonet definitivt gjort mycket. Jag märker nog inte själv hur klart det är längre men de som kommer på besök säger att det är väldigt klart vatten (inget CS fubb med andra ord :) ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Thomas och Freddi.

Freddi: jag har ozonet kopplat till luftintaget på skummaren, en Deltec mce 600. Jag använder aktivt kol ovanpå skummarkoppens hål och i det inbyggda filterfacket för att minimera risken att ozon ska komma ut i karet.

Jag har valt att inte använda någon redoxmätare för att styra ozontillsatsen automatiskt utan använder ögonen och näsan istället. Anledningen varför jag kör utan redoxstyrning är dels priset samt att dessa är notoriskt felaktiga, inte minst på lång sikt vilket kräver täta probe-byten. Ozonet fungerar också genom att ladda partiklar i vattnet som då "klibbar" samman med partiklar med motsatt laddning vilket leder till en effektivare skumning. Om doseringen med ozon är för hög blir för många partiklar laddade vilket inte leder till bättre skumning utan kan snarare innebära motsatsen.

Jag anser därför att de som märker en minskad skumning med ozon ska dra ner på doseringsmängden. Har man en redoxmätare kopplad så stänger den av och på ozonet vilket innebär att det blir perioder med antingen för mycket eller för lite ozon i skummaren. Jag förespråkar hellre en lägre konstant dos och helst i kombination med en redoxmätare för att kontrollera värdena mot.

Sedan är risken ganska liten i min mening om man använder aktivt kol, ser till så att det inte luktar ozon (iofs kan nivån vara lite för hög utan att man kan lukta det) och har koll på hur fiskar och skumningen ser ut och ser till så man inte får en ökad frekvens av huvudvärk. Det är i varjefall mitt synsätt som jag vet kan uppfattas som kontroversiellt och som jag inte skulle rekommendera en nybörjare som kanske ännu inte kan "läsa" sitt akvarie tillräckligt bra. Att ha en redoxmätare utan styrning skulle vara intressant men så länge vattnet är klart, skumningen bättre och fiskarna mår bra utan andningsproblem och jag vet att det finns mindre bakterier etc i vattnet så räcker det för mig.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack återigen!

Har ni vägarna förbi österut så är ni alltid välkomna på besök, speciellt du Patrik och det glädjer mig att du ser att även "mitt" sätt håller, även om jag och resten förstås har långt kvar till dina framgångar ;).

Nu väntar jag på mitt Red Sea Max som jag ska göra till en sjöhästbiotop vilket ska bli en efterlängtad utmaning. Ny tråd och bilder då.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

speciellt du Patrik och det glädjer mig att du ser att även "mitt" sätt håller, även om jag och resten förstås har långt kvar till dina framgångar ;).

Äntligen har det lossnat, vi kan skämta i all välmening! :smiley20:

*väntar otåligt på din RSM-sjöhäststråd*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen

Då var det dags för lite nya inköp. För att komplettera mina två lumenarc reflektorer så har jag skaffat en Hagen Glo T5 armatur med 2x54w. Rören är från Aqua Medic, det ena är ett Reef Blue actinic rör och det andra på 14k. Det ger ett trevligt ljus i kombination med mina 10k MH och gör övergången snällare för invånarna när ljusen tänds och släcks.

Här är lite bilder på den nya armaturen. På sista bilden har den ena MHn tänts till höger.

Mvh Peter

post-1277-14468915062271_thumb.jpg

post-1277-14468915062468_thumb.jpg

post-1277-14468915062675_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Roger & Bjarne

Det blev en del levande också. Eftersom det inte finns någon butik som tar in levande alls i praktiken här i Finland så gick vi ihop fyra stycken och gjorde en beställning från Holland.

Här är några av de nya invånarna:

En banded pipefish (Dunckerocampus dactyliophorus) som är en trevlig och annorlunda fisk. Det blev även en mandarin (Synchiropus splendidus) och en kopparbandad fjärilsfisk (Chelmon rostratus), (ingen bild tyvärr). Mandarinen och pipefishen går för tillfället i ett 60L refugium där det finns gott om levande. De verkar inte ta fryst eller levande artemia ännu men mandarinen äter faktiskt torrfoder (otohime) vilket var en överraskning.

Det blev även en del putsarräkor, pepparmintsräkor och diverse snäckor inklusive en Strombus. Även en mussla (Tridacna Derasa) på ca 6 cm.

Det kommer även bilder på koraller.

post-1277-14468915062887_thumb.jpg

post-1277-14468915063106_thumb.jpg

post-1277-14468915063433_thumb.jpg

post-1277-14468915063679_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Fy...Vilka snygga bilder

Är pipefishen ett köp som sedan skall bo i sjöhästkaret?

Mvh Thomas

Ja det stämmer, även min mandarin ska dela rum i hästhagen :).

Ok här är några koraller också:

Den första korallen ska vara en Cyphastrea som ska vara ganska ovanlig i handeln (enligt handlaren i varje fall). Är det någon som har den här korallen eller som kan bekräfta att det är en Cyphastrea på makrobilden? Jag har hört att den här korallen ofta skiftar färg efter introduktion så jag hoppas att den får lite mer färg även om jag tycker den är fin nu också.

De andra korallerna är en grön Ricordea i mitten och en blå Acropora gomezi.

post-1277-1446891506392_thumb.jpg

post-1277-14468915064143_thumb.jpg

post-1277-14468915064425_thumb.jpg

post-1277-14468915064671_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...