Gå till innehåll

Clownens balja på 375L


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 401
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En Hawaiiensis i burken ser jag. Du skapar väl utrymme för den levande födan etc. Lycka till med projektet.

Jepp och en korvliknande clown :) . Jag ska försöka få plats med odlingarna under karet och eftersom jag kommer köra utan sump så finns det gott om plats.

Börjar likna lite som Adddos upplägg. :-)

Har ni tänkt på ljuset? Det kan snabbt bli en lite dominerande ljuskägla i rummet...

Ja Adddos kar är en fin förebild som är en klar inspirationskälla i det här fallet.

Det blir nog ingen fara när det är inbyggt och menar du ljuset som själva karet ger i från sig så är det nog inget problem och det är inget som stör mig idag, snarare tvärtom under de mörka månaderna.

Tack Sillen & Hultis, hoppas som sagt bara det blir verklighet.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tyvärr återhämtade sig inte mina montiporer och i princip samtliga har jag nu kastat ut, ca tre fotbollar i storlek. En kombination med för höga temperaturer i somras och för lite ljus när min ATI ramp med T5 gick sönder gjorde att de strök med. Mina acroporer har dock klarat sig bättre och mina lps och mjukisar mår bra.

För att skriva om något roligare så är här lite bilder på mina nya invånare; 1 paracanthurus hepatus (palett kirurg), 1 stor favites (20cm), 1 stor Turbinaria (20cm). Även bilder på MASNAs årliga kalender där min bild på en Xenia finns med under december 2008.

Jag har även börjat köra med ozon (Sander 100) i kombination med min skummare och har skaffat en larvfälla för fisk och räkor som jag hoppas kunna testa om några dagar med mina clowner som nu regelbundet lägger ägg i karet. http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?language=en&info=p2307_Larvenfalle-nach-Mrutzek.html

Mvh Peter

post-1277-14468914579192_thumb.jpg

post-1277-14468914579404_thumb.jpg

post-1277-1446891457962_thumb.jpg

post-1277-14468914579867_thumb.jpg

post-1277-14468914580116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har skaffat en larvfälla för fisk och räkor som jag hoppas kunna testa om några dagar med mina clowner som nu regelbundet lägger ägg i karet.

Intressant, kan du lägga upp ett eget foto på larvfällan (bilden på länken är så liten). Jag har lite svårt att förstå konstruktionen. Var åker ynglen in i lådan, åker de över den vinklade skivan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, kan du lägga upp ett eget foto på larvfällan bilden på länken är så liten. Jag har lite svårt att förstå konstruktionen. Var åker ynglen in i lådan, åker de över den vinklade skivan?

Det är en ganska enkel konstruktion. En luftpump pumpar ut vatten och suger upp yngel över den vinklade skivan och ynglen samlas i mittenfacket. En ljuskälla används för att locka ynglen till fällan. Jag återkommer med feedback när jag testat den i praktiken.

Trist med montiporerna... Men häftig favites! Kul med clownerna också, se till att hålla oss uppdaterade med hur det går med det.

Tack Adddo, det ska jag.

Mvh Peter

post-1277-14468914580353_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Lasse det beror inte på negativa erfarenheter av att köra skummarlöst och som förut har jag märkt en förhöjd tillväxt av alger när jag startat skummaren igen. Anledningen är att jag vill testa ozon och då är skummaren enda möjligheten för mig i dagsläget. Jag är inte heller en person som envetet biter mig fast vid en approach utan vill testa olika tillvägagångssätt.

Varför ozon enligt min uppfattning?

1. En fördel är att vattnet blir klarare vilket är estetiskt vackert och att man därmed får en bättre ljuspenetration vilket man inte ska underskatta (kan delvis uppnås med aktivt kol men där avtar effekten snabbt och är ojämn jämfört med ozon).

2. Det bryter ner ammonium till nitrat vilket förbättrar vattenkvaliteten (i teorin mindre alger). Detta ger en större belastningskapacitet vad gäller matning/antal fisk (förbättrar chansen att mina Banggaier ska para sig framgångsrikt).

3. Det dödar bakterier och virus i viss utsträckning vilket minskar risken för att fiskar etc ska bli sjuka (ersätter delvis UV i mitt fall). Hur effektivt det är i det här hänseendet är jag dock osäker på.

4. Ozonet kan binda partiklar samman så att skummaren blir mer effektiv och därmed få en effektivare näringsexport (om man får mindre skumning så kan det bero på för hög dosering av ozon).

5. Det höjer syresättningen (redoxpotentialen) på vattnet vilket är positivt, inte minst om man som jag inte har refugium/sump och något som blir viktigare ju äldre och mer välfyllt ett kar blir. Det ger mig även möjligheten att använda metoder som vodkametoden med större säkerhetsmarginaler.

Allt detta gör det intressant för mig att testa ozon, inte minst på mitt kommande kar som nog blir på runt 800L.

Jag återkommer med mina iaktagelser om ett tag. En sak jag redan märkt är att vattnet blir betydligt klarare (detta trots att jag använder kol 24/7). Ungefär samma överraskning man får efter ett stort vattenbyte "men jag trodde mitt vatten var kristallklart".

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, nej jag tänkte ha ett bottenlöst kar (för att representera hur mycket pengar hobbyn kostat). Noggrannare ritningar kommer senare, jag lovar. Jag har även funderat lite på om jag skulle köra med ozonreaktor istället för skummare men jag får se hur det här går först.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick chans att pröva min yngelfångare på föregående sida när mina clownyngel släpptes igår. Jag placerade den inne i huvudkaret vid ytan med hjälp av en magnet och satte en LED lampa ovanför den. Cirkulationen sköttes med hjälp av en lutfpump. Den verkar fungera väldigt bra och efter någon timma efter ljuset släcktes var det runt 150 yngel i fångaren (svårt att bedöma det totala antalet men det är mer än nog med tanke på mina nuvarande resurser). Tyvärr har jag inte tillräckligt med rotifers i dagsläget med nu vet jag att den fungerar :). Ska pröva den med räkyngel också. Det enda dumma var att mellanrummet där ynglen kommer in i fällan bara var några mm. Det är för lite för mina Banggaier men det verkar som att det går att bända den så det ska nog gå även med denna art.

Jag fick även en leverans med 50st Nassarius sniglar idag som jag beställt från England på E-bay. Det tog tre dygn och de skickades i våt filtermedia i en plastpåse som var packat i tidningspapper. Samtliga verkar pigga och kom igång direkt när jag stoppade dem i karet. Huvudsyftet med dessa är att hjälpa till att hålla rent och syresätta sanden.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick chans att pröva min yngelfångare på föregående sida när mina clownyngel släpptes igår. Jag placerade den inne i huvudkaret vid ytan med hjälp av en magnet och satte en LED lampa ovanför den. Cirkulationen sköttes med hjälp av en lutfpump. Den verkar fungera väldigt bra och efter någon timma efter ljuset släcktes var det runt 150 yngel i fångaren (svårt att bedöma det totala antalet men det är mer än nog med tanke på mina nuvarande resurser). Tyvärr har jag inte tillräckligt med rotifers i dagsläget med nu vet jag att den fungerar :). Ska pröva den med räkyngel också. Det enda dumma var att mellanrummet där ynglen kommer in i fällan bara var några mm. Det är för lite för mina Banggaier men det verkar som att det går att bända den så det ska nog gå även med denna art.

Jag fick även en leverans med 50st Nassarius sniglar idag som jag beställt från England på E-bay. Det tog tre dygn och de skickades i våt filtermedia i en plastpåse som var packat i tidningspapper. Samtliga verkar pigga och kom igång direkt när jag stoppade dem i karet. Huvudsyftet med dessa är att hjälpa till att hålla rent och syresätta sanden.

Mvh Peter

Grymt nyfiken på dina odlingsörsök. Har du, eller tänker du, startat en tråd om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin:

Jag har odlat Banggaier i några år men jag berättar hur det går med clownerna i den här tråden.

Björn & Bjarne:

Det var e-bay i England han var mycket trevlig och snabb att svara:

Item and user details

Item Title: Nassarius Marine Snails Reef Clean up Crew, (50 Snails)

Item Number: 130165130183

Item URL: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130165130183

End Date: 24-Oct-07 15:01:41 BST

From User: tobys_treazures (703)

99.7% Positive Feedback

Member since 23-Oct-04 in United Kingdom

Location : Hertfordshire, United Kingdom

Jag köpte 50 st för 29.99 GBP exkl frakt dvs knappt 8kr/st. Jag har inte sett de här sniglarna i Finland sedan jag börjat med hobbyn men ständigt frågat efter dem. Han importerar dem från USA.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste ta några dagar innan de kommer, klara de verkligen så länge i påsarna? De äter även slemalger¨enligt beskrivningen och det låter ju för bra för att vara sant.

Jo de verkar klara transporten mycket bra men jag få se om några dagar om alla klarar sig eller inte. Det tar 2-3 dagar från USA och sedan 2-3 dagar till mumindalen, troligen kortare till Sverige. De finns även andra arter på E-Bay UK samt phyto, makroalger etc. Helt klart värt att kolla upp om man som jag bor i trakter där det är svårt att få tag på levande. Ska kanske tillägga att det varit 5-7 plusgrader här de senaste dagarna.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...