Gå till innehåll

Clownens balja på 375L


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 401
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du fått nassariusarna? Hur är det med dem?

De kom fram i bra skick och samtliga levde och började direkt röra sig. De kom i plastpåse inlindade i filtervadd. Tyvärr började ett stort antal dö efter några dagar och det verkar som det fortsätter. Jag uppskattar att runt 40% har dött nu. Jag skrev till säljaren och frågade om salinitet och om det kunde bero på felaktig acklimatisering. Han svarade att de hålls 1.026 så skillnaden borde inte varit så stor i mitt fall. Han hävdar också att de är tåliga och det är ovanligt att många dör (av feedbacken på hans sida så tror jag honom).

De som lever gräver både i sanden och håller rutorna rena från alger. De verkar även äta cyano och sanden är redan bättre i de regioner där cirkulationen är mindre och där jag inte kommer åt att dammsuga sanden.

Jag återkommer lite senare med hur det utvecklar sig och jag sett de långsiktiga effekterna.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske aktiverat kol kan hjälpa?

Nej det beror nog inte på något i vattnet och jag kör med aktivt kol 24/7, men tack för tipset. Jag misstänker att det beror på antingen stressen vid transporten, acklimatiseringen eller möjligen temperaturskillnader mot vad arten är van vid. Dödligheten verkar i varje fall avta så jag hoppas att resten klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite nya bilder i förkylningstider.

På bild ett är min palettkirurg som nog har den schysstaste lyan i karet ;).

Jag köpte en sten med odlad Ricordea Florida förra veckan. Jag är mycket förtjust i de här korallerna och inte minst de oranga som nästan lyser under blått ljus på kvällen. Det är tre variationer och ca 14polyper sammanlagt. På bilden är de ganska små eftersom bilden togs på morgonen.

Lade även upp en bild på en av nassarius sniglarna som många verkar intresserade av.

Vet någon vilken typ av makroalg det är på sista bilden? Den har börjat växa som sjutton under mina MH och jag tycker det är en vacker art så jag behåller lite i huvudkaret.

Aerie: Nej han kunde inte ge någon garanti på sniglarna tyvärr.

Mvh Peter

post-1277-14468914698635_thumb.jpg

post-1277-14468914699208_thumb.jpg

post-1277-14468914699441_thumb.jpg

post-1277-144689146997_thumb.jpg

post-1277-14468914700009_thumb.jpg

post-1277-14468914700265_thumb.jpg

post-1277-14468914700567_thumb.jpg

post-1277-14468914700873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de vänliga kommentarerna.

Läckert. Ser ut som att så där många Ricordeor på en sten måste gräva ett bottenlöst hål i plånboken.

Ja, billiga är de definitivt inte och tänk att detta nästan var en skräpkorall för ett antal decennier sedan :). Han ville ha 59 Eur för EN lös orange polyp men jag fick bra rabatt på hela stenen och jag hoppas de växer nu så man kan byta till sig fler variationer. Ricordean verkar trivas bättre nu när jag kör med enbart MH jämfört med tidigare då jag enbart körde med T5 men det beror antagligen på att det nu är mer ljus på botten än tidigare.

Är det någon som testat att skicka de här korallerna med post (tänkte om någon ville byta i Sverige)?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Definitivt vänta tills det blir varmare ute.

Vi får starta fraggfest till våren/sommaren! :-)

Det låter kanon :) !

Peter - jag har den erfarenheten att ricordea florida går bättre i lite "dåligt" ljus än i fullt ös. Jag tror det var Ted som skrev om det också.

MVH Lasse

Håller helt med dig Lasse och de kommer att förbli på botten (fast jag kommer testa att ha dem på lite olika platser för att se var de trivs bäst). Får se om man är lika modig som Ted och senare fraggar dem eller ej.

fina bilder Peter! skoj att titta på bilder med sån otrolig skärpa.

Tack Anders, jag ska försöka ta lite makrobilder senare men då krävs mer än att fota från höften som jag gjort på de senaste bilderna.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
kallar du dom bilderna för höft skott?? det kändes bra för självförtroendet :smiley13: och en annan som bara drömmer om att kunna ta såna bilder :censur: hehe

men macro bilderna ser vi fram emot..

He, he ja men så var jag också regementets bästa prickskytt vilket hjälper när man håller i kameran ;).

Eftersom husköpet antagligen inte blir av så får jag lägga de planerna på hyllan ett tag, tyvärr. Som plåster på såren funderar jag på att starta ett Red Sea Max för sjöhästar, pipefish, mandarin. Koraller blir nog främst ricordealiknande sorter samt makroalger som passar sjöhästar. Förhoppningen är att kunna föda upp ett litet antal sjöhästar.

Angående nassariussniglarna så har nu ca 80% dött så att beställa från den länken jag gav tidigare i England är inget jag kan rekommendera. Tyvärr har fler på forumet haft samma resultat så jag utesluter att det var något fel på vattnet (om det inte är en art som trivs i kallare vatten förstås).

Har även gjort lite nya inköp i form av bl.a. en 20 cm stor Tridacna Derasa, en bubbelkorall och lite annat. Bilder kommer snart.

Ha en skön helg.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter att karet delvis har återhämtat sig från massdöden i somras pga värmen och lampstrul som slog ut nästan alla mina montiporer, ca fem fotbollar sammanlagt, och en del acroporor så är det dags för lite nya bilder på karet.

Musslan, en Tridacna Derasa på ca 20 cm, köpte jag för några veckor sedan och den verkar trivas bra under mina MH. Den skiftar i färg mellan ljusblå till guld/röd aktig under dagarna. Den matas indirekt av phytoplanktontillsats men en mussla av den här storleken lever nästan enbart genom fotosyntesen. Det skulle vara intressant att veta hur effektivt en mussla i den här storleken renar vattnet. Är det någon som har en gissning?

Mina ricordea växer bra och har blivit lite av en favoritfamilj bland korallerna som jag hoppas kunna utöka i antal snart.

Fler bilder är på väg.

post-1277-14468914944067_thumb.jpg

post-1277-14468914944241_thumb.jpg

post-1277-14468914944468_thumb.jpg

post-1277-14468914944702_thumb.jpg

post-1277-1446891494499_thumb.jpg

post-1277-14468914945237_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Samuel.

Lite fler bilder på en gul acropora som jag bytte till mig häromdagen och som jag tycker är en fin kontrast till den blåa bakgrunden. Min palettkirurg (Paracanthurus hepatus) växer bra och ser fortfarande turbinarian som sitt hem och tillflyktsort när någon närmar sig burken. Den ser ganska rolig ut när den ligger med halva kroppen utanför, man börjar förstå varför Doris i filmen Nemo inte var allt för smart :) . Den sover på samma sätt.

Även en makrobild på min Favia.

post-1277-14468914945442_thumb.jpg

post-1277-14468914945681_thumb.jpg

post-1277-14468914945897_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...