Gå till innehåll

Clownens balja på 375L


Clownen

Rekommenderade inlägg

En rosa flakväxande montipora (skulle varit lila enligt beskrivningen men jag gillar även den här varianten).

Även en bild på en grön/blå staghorn acropora som jag bytt till mig för ett tag sedan.

En Orange Sun Coral (Tubastrea faulkneri) som inte slagit ut än och som kräver aktiv matning.

post-1277-14468915064887_thumb.jpg

post-1277-14468915065103_thumb.jpg

post-1277-14468915065319_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 401
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan vi inte få se lite bilder som inte är med endast blåljus belysning, de är så ut tjatade här på forumet. tack

Förstår vad du menar Jaken men de här är de första bilderna jag lägger upp med min nya belysning just för att visa hur korallernas färger kommer fram på ett annat sätt (onaturligt enligt somliga men det är en smaksak). Personligen gillar jag ljuset mest när de två lyskällorna kombineras, inte minst "live", och det är det jag kommer lägga upp i fortsättningen (du kan se skillnaden i helbilden ovan där halva karet är tänt med båda källorna). Fiskbilderna är inte heller tagna under blått ljus. Vill du se bilder under enbart 10k så kan du leta bakåt i tråden.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första korallen ska vara en Cyphastrea som ska vara ganska ovanlig i handeln (enligt handlaren i varje fall). Är det någon som har den här korallen eller som kan bekräfta att det är en Cyphastrea på makrobilden? Jag har hört att den här korallen ofta skiftar färg efter introduktion så jag hoppas att den får lite mer färg även om jag tycker den är fin nu också.

Mvh Peter

Jag tycker det mer ser ut som en Turbinaria. Cyphastea är normalt inte så "slät". Men osvuret är förståss bäst om man inte har tillgång till skelettet.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått igenom din tråd från början till slut, det tog en bra stund, men det var det värt. Du har ett helt fantastiskt kar och vilka fina bilder du får till. Bra jobbat!

Kan inte läsa någonstans vilka värden du ligger på, vore kul att veta, hela paketet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de positiva kommentarerna Ove och Minerva. Tyvärr har jag inga fler ricordeor Ove. Ännu :).

Jag tycker det mer ser ut som en Turbinaria. Cyphastea är normalt inte så "slät". Men osvuret är förståss bäst om man inte har tillgång till skelettet.

/Klas

Det var min första tanke också men jämför jag med mina tre så är jag ganska säker på att det inte är en Turbinaria. Här är en jämförsbild på en grön cyphastrea: http://www.thecoraloasis.com/limited/limitedkryptoniteclose.jpg

Jag har gått igenom din tråd från början till slut, det tog en bra stund, men det var det värt. Du har ett helt fantastiskt kar och vilka fina bilder du får till. Bra jobbat!

Kan inte läsa någonstans vilka värden du ligger på, vore kul att veta, hela paketet.

Tack Wiking.

Värdena ligger ganska konstant inom de "normala" gränserna med noll i uppmätt nitrat, fosfat, kisel sedan starten i princip, och även då jag körde skummarfritt. Jag försöker ligga något högre än genomsnittet på KH tror jag (10). Vad gäller pH har jag alltid legat lite lågt, ca 8,0 eller strax under på morgonen (svårt att avläsa salifert tycker jag). Jag har skaffat en elektronisk pH mätare så ska jämföra med denna när jag fått tag på kalibreringsvätska. Då kan jag även lättare jämföra svängningar med kalkwasser, se effekterna av bättre vädring etc.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket vackert som vanligt!

Jag tror också mer på en Turbiniara peltata. Jag tycker att polyperna stämmer med Turbiniara men inte med Cyphastrea, men det kan vara fel som vanligt

Ja du har ju så ofta fel... ;)

Har ställt frågan på Reef Central också men jag tycker inte heller polyperna stämmer med de Cyphastrea jag har sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen för alla kommentarer!

Tjena

Måste börja med att berömma de fantastiksa bilderna på ditt väldigt tjusiga kar!

Är lite intresserad av vad du tycker om din nya Hagen Glo T 5-Armatur? Funderar själv på en sådan med 2*24 till mitt 54 L kar. Vad tror du?

/Magnus

Jag tycker Hagen Glo är en snygg armatur som går att vinkla och förlänga vilket är praktiskt. Det jag saknar är kanske en på och av knapp samt individuella reflektorer.

Ska också säga att jag införskaffat ett Eheim MP 250L Scubacube till min blivande sjöhästbiotop:

http://www.baur.de/te-catalog.popup.pop_zoomo_viewer/bk-Detailview_Zoomview/service/baur-de;sid=ehszytJtvBShzZXAprc4or5ny59Ezm7kq9TarjbJBzkeUpkrz9knyB-vMcMy8Q==?artDescr=Aquarium+%26raquo%3BScubacube%26laquo%3B%2C+weiss&colorscheme=heimwerken&zoomImage=bmdaq11605_aqua02-s45.jpg&origImg=1607296.jpg

Ny tråd och bilder på det här projektet i annan tråd inom kort :)

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Dags för en uppdatering med några nya bilder. Karet har nu återigen gått några månader utan skummare men "som vanligt" så går det bra ändå och jag upplever ännu en gång att jag får mindre problemalger utan skummaren. Matar tre gånger om dagen, max 10% vattenbyten/månad, inget aktivt kol eller fosfatremover, gammal levande sten och får ändå bra färger och tillväxt på mina sps. Go figure :) ...

Skummare och ozon ska dock snart kopplas på igen då jag idag ska hämta skummaren/refugiet till mitt sjöhästkar. Jag har flyttat över en hel del koraller till sjöhästkaret och nu satsar jag på större kolonier som får växa fritt ett tag till i varje fall.

Bilderna är tagna med kvällsbelysningen på så ni som inte gillar blåaktiga bilder får blunda nu :).

post-1277-14468915520165_thumb.jpg

post-1277-1446891552032_thumb.jpg

post-1277-14468915520534_thumb.jpg

post-1277-1446891552075_thumb.jpg

post-1277-1446891552097_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...