Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Hade inte Atlas nått åt de mjuka hållet som han ville bli av med? Skulle ju passa som handsken där ;)

Tycker de ska vara som det är, annars har du ju typ 1800 andra koraller att placera där ;)

Och fraggen har nu fått sin plats ;)

Inget så pass mjukt kommer i karet.. Är ute efter något som inte växer i sådan takt , lite långsammare hade passat bättre.. Dock inte acan hastighet utan något mer lagom. :)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ställ en sten med 3 olika färger av hysterix där. Det blir as snyggt när de växer in i varandra när den gula , röd-gröna och rosa färgen blandas.

Har svårt o få till rosa hystrix.. Har en tendens o bli vinröd snarare.. Vet inte problemet just där.. Något tips ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ljuset spelar stor roll på utfärgning av hysterix. Ett ljus som verkligen tar rosa hysterix till oanade höjder är geisemann megacrome 14500k coral light. Jag tror att uv och Rb leds fixar biffen. Jag har ju 2st Rb-uv lamper från orphek och de tar fram färgen fint. Sedan kör jag 2 st reeflux 20000k mh 400w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då man är en total galning i denna hobby så har jag ikväll vänt upponer på min DIY LED och installerat två 20w chip som går på 10w ca..

Har haft dom liggande någon vecka men inte orkat riva i belysningen då det är en del jobb att bara hanterar den.. Då familjen kräver sitt så blir man ju inte "ledig" förs sent på kvällen men nu fanken skulle chipen upp..

Blev som tidigare skrivit ett Mix chip a länken nedan. 2 st sådana drivs nu med 1000mA över min högra halva i karet..

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=102&osCsid=d9688820ed4304f201b43965a301b0df

Vore kul om man kunde se någon effekt av chipen , tiden får utvisa , så vi får se..

Nu är rampen maxad a jannes drivkort.. Inte en slinga ledig längre..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då man är en total galning i denna hobby så har jag ikväll vänt upponer på min DIY LED och installerat två 20w chip som går på 10w ca..

Har haft dom liggande någon vecka men inte orkat riva i belysningen då det är en del jobb att bara hanterar den.. Då familjen kräver sitt så blir man ju inte "ledig" förs sent på kvällen men nu fanken skulle chipen upp..

Blev som tidigare skrivit ett Mix chip a länken nedan. 2 st sådana drivs nu med 1000mA över min högra halva i karet..

http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=102&osCsid=d9688820ed4304f201b43965a301b0df

Vore kul om man kunde se någon effekt av chipen , tiden får utvisa , så vi får se..

Nu är rampen maxad a jannes drivkort.. Inte en slinga ledig längre..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lite av The Atlas Way nu då! All In!! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg gärna upp några bilder på hur det blev. Har själv funderat på just dom ledarna ett tag..

Kan se vad jag kan göra ikväll.. Om det går.. Nu kör jag dom på halvfart bara.. Fanns inte detta chip i 10w variant ju..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt, jag fick i veckan oxå hem två likadana chip som jag tänkte peta i min ramp vid tillfälle för att öka på ljuset i de våglängderna, och de kommer gå på runt 10w hos mig med :) Får se när jag blir färdig till att montera dem.....

Men de blir kanske inte liggande i skåpet så länge om du rapporterar framgång och positiva resultat ;)

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med sådana där infall då man känner att man är så sugen på att få i ordning på något :)

Ja visst är det så... Kom aldrig ett bra tillfälle.. Mitt på dan vill jag inte släcka ner.. O ju senare det blir ju större odds att min totala trötthet hinner ifatt mig som familje pappa.. Tiden är alltid ett problem numera.. Men nu sitter dom på plats. ;) Kortet från Janne är nu fullsmockat..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt, jag fick i veckan oxå hem två likadana chip som jag tänkte peta i min ramp vid tillfälle för att öka på ljuset i de våglängderna, och de kommer gå på runt 10w hos mig med :) Får se när jag blir färdig till att montera dem.....

Men de blir kanske inte liggande i skåpet så länge om du rapporterar framgång och positiva resultat ;)

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Är övertygad att det ger positiv effekt, frågan är om jag kan se det...så smaska du upp chipen snarast möjligt!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kommer se skillnad i del lila spectrat är min gissning. jag tycker if att min valida blev mkt mer lila sedan jag tillsatte mina små orphek lampor.

Vi får hoppas på det, har en Acropora Tricolour rakt under det ena chipet , då kanske den färgar ut ytterligare .. Dock växer den bara som raka pinnar mot ytan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte helt förstått varför fler inte nappat på dessa chip. En perfekt kombination tror jag - både för färg och tillväxt. Ni skall inte vara så ledsna för att ni kör på halva "effekten". Ert fotonutbyte blir ca 20 - 30 % högre per insatt watt om ni kör en 2,5 watts LED på 350 mA (max 700 mA) jämfört med om ni kör en 1 watts led på 350 ma (max 350 mA). De sk 20 wattarna har 2,5 watts LED som körs max på 666 mA (9 st ca 20 Watt ) - de sk 10 wattarna har 1 watts LED.

Om något växer smalt uppåt så brukar det vara ett tecken på för lite ljus - du skall se att det blir ett annat växtsätt nu

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du någon tydligt förändring i det rent visuella i karet? Några färger eller koraller som ser annorlunda ut?

Har inte reflekterat på att något "ser" annorlunda ut faktiskt.. Har inte tänkt den tanken.. Men ska bli intressant o se ev effekt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte helt förstått varför fler inte nappat på dessa chip. En perfekt kombination tror jag - både för färg och tillväxt. Ni skall inte vara så ledsna för att ni kör på halva "effekten". Ert fotonutbyte blir ca 20 - 30 % högre per insatt watt om ni kör en 2,5 watts LED på 350 mA (max 700 mA) jämfört med om ni kör en 1 watts led på 350 ma (max 350 mA). De sk 20 wattarna har 2,5 watts LED som körs max på 666 mA (9 st ca 20 Watt ) - de sk 10 wattarna har 1 watts LED.

Om något växer smalt uppåt så brukar det vara ett tecken på för lite ljus - du skall se att det blir ett annat växtsätt nu

MVH Lasse

Tackar för infon , alltid kul o få teorien bakom.. Inte bara koppla o slå igång som vi andra gör..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens ärende

Var nere i Båstad o hämtade en Naso Elegans idag hos Gamekeeper , nu i karet så är det lite som vanligt , min xanturum visar sig lite på den arga sidan dock inte alls som när jag skulle ha i fjärillen.. Eller så bryr sig Nason inte om kirurgen.. Bara simmar runt o kollar läget i sitt nya hem..

post-3404-14468931145351_thumb.jpg

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...