Gå till innehåll

_Manne_

Rekommenderade inlägg

Då har man varit duktig igen..

Balling blandad igen 75L totalt.. Två musslor putsade från pyramid snäcker , fanns inte så många men var i karet ändå..

Fått i någon tapetum anemon till samt någon Acan fragg..

Mvh Manne

Hur går man tillväga för att putsa bort pyramid snäckor från musslor, manuellt plock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går man tillväga för att putsa bort pyramid snäckor från musslor, manuellt plock?

Stämmer , manuellt..

Jag tar en skål som jag fyller med saltvatten o flyttar över musslan till den och sen så borstar jag över hela skalet med en tandborste.. Gäller att vara så noga man kan. Sen går det ett par veckor innan pyramiderna blir en "pest" igen..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hittat någon W som jag är sugen på direkt.. Måste ju vara en man kan lita på med ;) som gör sitt jobb..

Mvh Manne

Finns nog få som man kan lita på till 100 procent men jag har haft god erfarenhet av Macropharyngodon-släktet. Själv tycker jag dessutom att de är trevliga och attraktiva fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns nog få som man kan lita på till 100 procent men jag har haft god erfarenhet av Macropharyngodon-släktet. Själv tycker jag dessutom att de är trevliga och attraktiva fiskar.

Har du någon specifik att tipsa om ? Googlade lite snabbt o såg Macropharyngodon bipartatus , verkar vara riktigt snygg liten firre.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1378+304&pcatid=304

Honan där är ju vacker som få fiskar.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon specifik att tipsa om ? Googlade lite snabbt o såg Macropharyngodon bipartatus , verkar vara riktigt snygg liten firre.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1378+304&pcatid=304

Honan där är ju vacker som få fiskar.

Mvh Manne

Just M. bipartius och M. ornatus är de jag har bäst erfarenhet av. Har nu en ornatus som rensat mitt nuvarande kar.

M. choati tycker jag nog är snyggast, men de brukar vara mkt dyrare och svårare att få tag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just M. bipartius och M. ornatus är de jag har bäst erfarenhet av. Har nu en ornatus som rensat mitt nuvarande kar.

M. choati tycker jag nog är snyggast, men de brukar vara mkt dyrare och svårare att få tag på.

Har du någon negativ erfarenhet av fiskarna (vad som helst) som jan vara bra o veta inför ett ev köp av denna typ av firre ? Är ju lite sådär att tillsätta fisk som jag egentligen har noll koll på i mitt Rev.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon negativ erfarenhet av fiskarna (vad som helst) som jan vara bra o veta inför ett ev köp av denna typ av firre ? Är ju lite sådär att tillsätta fisk som jag egentligen har noll koll på i mitt Rev.

Mvh Manne

Egentligen inget dåligt alls. Alla gyltor kan ju gå på räkor och andra smådjur ibland, men det är inget jag har märkt med dessa. Bipartius har jag hållt både i grupp och som ensam individ och båda har fungerat utmärkt. Ornatus har jag inte testat i grupp.

Men det finns ju aldrig några garantier.... men jag har bara bra erfarenheter av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen inget dåligt alls. Alla gyltor kan ju gå på räkor och andra smådjur ibland, men det är inget jag har märkt med dessa. Bipartius har jag hållt både i grupp och som ensam individ och båda har fungerat utmärkt. Ornatus har jag inte testat i grupp.

Men det finns ju aldrig några garantier.... men jag har bara bra erfarenheter av dem.

Då får jag helt enkelt hålla koll o se om jag hittar någon i butiken..

Tackar för hjälpen! Bipartius verkar ju riktigt snygg som hona på bild iaf.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag helt enkelt hålla koll o se om jag hittar någon i butiken..

Tackar för hjälpen! Bipartius verkar ju riktigt snygg som hona på bild iaf.

Mvh Manne

Nästan alltid honor man ser i affärerna också. Hanar verkar vara mkt svårare att få tag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg,,,, kan man få önska sig en helbild på karet?

Lovar att bidra med en helbild när två saker är lösta.. Min kraschade calendrium som ska Fraggas ner samt min easy blade rakblads mojäng är paj så rutan är under all kritik på nära håll.. Vet i fanken vilket lim man ska satsa på.. Attack lim verkar inte hålla någon evighet så plastbladet vill släppa från magneten..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja limmade min med superlim, rubbade ytan odentligt innan. O ja har haft tur för att den har inte lossnat.

Tar du bort din från karet när du inte använder den ? , tror att förmånga smällar när man slår ihop magneterna är mitt dilemma tyvärr..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...