Gå till innehåll

Färg på silikon till ett helglas optiwhite?


tele

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har nyss beställt mig ett helglasakvarium med måtten 75x50x50 (LxDxH) med tre sidor optiwhite-glas, men har lite svårt att bestämma mig om jag ska köra med svart- eller klarfärgad silikon.

Vad kör ni med?

För- och nackdelar?

Det känns som klarfärgad silikon ger en snyggare helhetsbild, inte så mycket som distraherar, men hur är det med algbildning?

Blir det klara silikonet fullt med alger är det ju inte så snyggt enligt min mening.

Jag har några dagar på mig att göra mitt val..

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till alla som kör med klarfärgad silikon, hur länge har ni haft era akvarium?

Hur ofta måste man rengöra fogen?

Och hur lång tid tar det innan fogen börjar bli missfärgad av ålder? har sett en fula blåaktiga fogar. Antar att detta även beror på vilket märke man kör med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till alla som kör med klarfärgad silikon, hur länge har ni haft era akvarium?

Hur ofta måste man rengöra fogen?

Och hur lång tid tar det innan fogen börjar bli missfärgad av ålder? har sett en fula blåaktiga fogar. Antar att detta även beror på vilket märke man kör med.

jag kör med transparenta fogar. jag bara haft karet igång sen i maj men jag har varken sett eller hört något om att de ska bli missfärgade. kalkalgerna har bara växt på glaset. i ena hörnet på mitt akvarium så växer kalkalgerna på glaset och gränsar mot silikonfogen, där de tvärt slutat växa. däremot växer ju andra alger på fogen, så den behöver ju rengöras då och då. jag vill dock påstå att algerna inte växer lika fort på fogen som på glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med risken att kalkalger kryper mellan fog och glas och får fogen att släppa? Har hört att man skall ha svart fog för att inte riskera det.

Hmm om vattnet kommer mellan silikonet och glaset ska du låta någon annan limma akvariet åt dig!

Skit bakom spakarna helt enkelt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm om vattnet kommer mellan silikonet och glaset ska du låta någon annan limma akvariet åt dig!

Skit bakom spakarna helt enkelt!

Finns väl i o f mer en ett kar som har läckt i fogarna med tiden.

Jag ställer frågan då jag skall dra igång mitt kar igen och funderar på om jag skall passa på att foga om den med svart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det SER kanske snyggare ut och mer enhetligt med transparent fog, men på något vis är det inte snyggt när det "lossnar" där det är väldigt tunt..

men händer inte detta på svarta också? eller kanske man inte ser det lika lätt då skräp som kommer under ljus färg syns, medan alger etc på svart inte ens märks av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det SER kanske snyggare ut och mer enhetligt med transparent fog, men på något vis är det inte snyggt när det "lossnar" där det är väldigt tunt..

men händer inte detta på svarta också? eller kanske man inte ser det lika lätt då skräp som kommer under ljus färg syns, medan alger etc på svart inte ens märks av...

Enligt "myten" är skillnad på svart och transparent att svart inte släpper igenom ljus till kalkalger som fått fäste under fogen och därför skulle hindra att de kryper vidare under fogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart är det ju så att svarta fogar är betydligt lättare att hålla "nyfräscha", i övrigt ingen skillnad i hållbarhet.

blåfärgad silicon har utsatts för kopparmedicinering.

V-fogen i karet är ju inte den tätande fogen, så påstådda kalkalgsintrång kan inte orsaka läckage i vilket fall - det handlar nog alltid om dålig limning från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att anledningen till att kalkalger kan få fäste under fogen skulle vara om man kör med rakbladsskrapa och skadar fogen på det viset så att algerna kan få fäste in under fogen, och att man då släpper in kalkalgerna under den. Inte så att de fortsätter att växa ut och igenom hela fogen, men att det blir svårt att få bort algerna i kanten.

Sen kan man kalla det skit bakom spakarna eller vad som helst, men däri ligger nog "problemet" med klar silikon på helglaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar på frågor och synpunkter.

Blev iaf klar silikon till mitt akvarium, leverans under mellandagarna från Majornas Glas.

Kommer att starta upp en tråd där ni kan följa mitt första saltvattens-äventyr som kommer att bestå av detta:

Akvarium: 75x50x50

Sump: 60 liter

Belysning: ATI 6x24 W dimmbar

Skummare: Tunze 9006

Fosfatfilter: Vertex UF-15 med Rowaphos

UV-filter: De bary 11W

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Ändrat av tele
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...