Gå till innehåll

Jessicas och Michaels Red Sea Max 250


d-jess

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags att uppgradera en aning. Har tidigare ett RSM 130D och insåg att vardagsrummet faktiskt hade plats för ett RSM 250. Så i söndags åkte jag och Michael ganska spontant och hämtade ett från en annons här på svg.

När vi kom hem så stod vi inför första problemet. Karet skulle ju stå på samma plats som det gamla karet står på. Men det var ganska lätt löst genom att tömma ur lite vatten och sen skjuta på det åt sidan. Har inte vågat kolla om golvet tog stryk men annars gick det bra och vi kunde ställa RSM 250n på plats. Men för att kunna skjuta den in mot väggen så fick Michael plocka fram verktygslådan för att kunna ta bort en gammal antenndosa samt flytta på ett eluttag.

Förväntansfulla och sugna så vill vi såklart komma igång så fort som möjligt eftersom det tar sin lilla tid med en nystart. Men först så finns det en del saker som behöver åtgärdas på karet. Det saknas nämligen ett fläktskydd på vänster sida, vilket inte är brådskande men ska ändå beställas. Sen lät tyvärr belysningsfläkatarna fruktansvärt mycket så dem blir att byta. Michael har beställt 4 stycken datorfläktar (scythe mini kaze 60mm) som vi tänkte pröva med. Hoppas på en låg ljudnivå. Det som gör att vi ännu inte är igång är att vi tänk sätta i en slimline bakgrund. Har kollat runt lite i butiker men det blir nog att hämta på pwss tillsammans med nytt salt för det kommer behövas.

Det som kan göras innan allt detta är ju att fylla upp med vatten, pröva systemet så att allting fungerar och skrapa lite renare på rutan. Men det är ju inte den roligaste uppgiften så det skjuter vi lite på (:

Ikväll så provkör vi nya osmosen som jag fick i julklapp ifrån Michael. Jag tror att det går ganska bra men vi har lite dåligt tryck på vattnet här så lär inte kunna få ut maximal volym.

post-5447-14468924189973_thumb.jpg

Nya karet på plats och det gamla som kommer få stå och gå parallellt en tid.

post-5447-14468924190133_thumb.jpg

Det gamla RSM 130D innan vi flyttade på det.

post-5447-14468924189791_thumb.jpg

Såhär ser det ur i vårat RSM 130D för tillfället och dessa kommer alla få flytta med till det nya karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja korallerna växer på bra (: Däremot har jag stoppat i bland annat en frökenfisk och en sixline wrasse som båda försvann mycket mystiskt.. Men jag misstänker starkt att anemonen är boven i dramat. Jag ver inte exakt vilken art det är på anemonen men det kanske är så att den inte är så vänlig mot andra fiskar? Tror att den ska heta typ red foot curled tip anemone? Någon som vet det rätta eller latinska namnet på den?

Det skulle vara kul att behålla båda RSM-karen men troligtvis så kommer vi sälja av med 130Dn efter flytten till det nya. Tror inte tiden finns till ett till kar. Kör även ett 720L sötvatten malawiciklider, ett 150L sötvatten malawi (endast demasoni) samt ett 60L yngelkar till dessa.

Plus att jag snart har bakat färdigt en bebis i ugnen (: Så om senast 4 veckor får vi förstärkning.

Ändrat av d-jess
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med försvunna fiskar, frökenfiskar och sixlines är ju kända som väldigt tåliga fiskar så det kanske är anemonen som är boven, eller något annat skummt. Alltid trist när fiskar bara försvinner hur som, men troligtvis oundvikligt i den här typen av akvarier.

Aha så ni drar ned ändå, men så får det bli :-) Man får köra det man klarar av. Grattis på tillökningen med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår så började arbetet med att torka och putsa av karet. Vi plockade ur all teknik och gjorde rent och testade. Allting fungerade fint. Jag råkade dock med min råstyrka bryta av ett utblås på pumpen som ska pumpa ner vattnet till kylaren. Nu fick vi fundera på hur vi skulle lösa det här. Men det ordnade vi genom att ta en grövre slang som passade på den grövre delen på utblåset. Det var nämligen bara den yttersta delen som jag bröt av. Säkrade slangen med buntband och det blev minst lika tight som innan. Därefter fick vi tyvärr avbryta för lite sömn.

Idag började jag förmiddagen med en tur till affären och inhandlade salt och bakgrund. När Michael sedan kom hem från jobbet så stoppade vi tillbaka all teknik i karet och fyllde upp det med vatten för att kunna köra runt systemet och få ut gammalt vatten ur kylaren. Passade även på att skrapa rent rutorna ordentligt.

Pausade när det plingade i telefonen att fläktarna hade kommit och vi kunde hämta ut dem. Satte karet på tömning igen med häverteffekten och vilade en stund. Nu kunde vi äntligen börja med bakgrunden. Enligt instuktionerna så skulle man skära och bryta bakgrunden men bäst gick sticksågen plus en hålsåg till utblåset för pumpen. Vi hann nästan färdigt med den första delen innan klockan sa läggdags så det blir att fortsätta imorgon.

1.

post-5447-14468924199607_thumb.jpg

4.post-5447-14468924199263_thumb.jpg

1. Diskning och provkörning av teknik

2. Slimline Bakgrund

3. Påfyllning för testkörning och rengöring

4. Första delen slimline nästan klar

post-5447-14468924199379_thumb.jpg

post-5447-14468924199493_thumb.jpg

post-5447-1446892419972_thumb.jpg

Ändrat av d-jess
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med försvunna fiskar, frökenfiskar och sixlines är ju kända som väldigt tåliga fiskar så det kanske är anemonen som är boven, eller något annat skummt. Alltid trist när fiskar bara försvinner hur som, men troligtvis oundvikligt i den här typen av akvarier.

Aha så ni drar ned ändå, men så får det bli :-) Man får köra det man klarar av. Grattis på tillökningen med.

Tackar :)

Ja det är trist. Men förhoppningsvis ger det lite större karet plats för lite större fiskar som kanske klarar sig lite bättre mot anemonen. Putsarräkorna fastnar i anemonens armar ibland under matning men dem orkar dra sig loss för egen maskin. (:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ver inte exakt vilken art det är på anemonen men det kanske är så att den inte är så vänlig mot andra fiskar? Tror att den ska heta typ red foot curled tip anemone? Någon som vet det rätta eller latinska namnet på den?

Jag skulle gissa på att din anemon är en Macrodactyla doreensis. Du kan gå in på Reeflex och kolla det är lite svårt att vara säker från en bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gissa på att din anemon är en Macrodactyla doreensis. Du kan gå in på Reeflex och kolla det är lite svårt att vara säker från en bild.

Kollar jag på bilderna där så var det ett par som är väldigt lika. och när jag läser lite så verkar dem kunna variera lite i utseende. Men handelsnamnen känns bekanta så det kan nog stämma (:

Other common names:

Long Tentacle Anemone is also called as Corkscrew Anemone, Red Base Anemone, Sand Anemone and Long Tentacle Red Base Anemone.

Står att den kan vara ganska aggresiv mot andra i karet och att dem bör hållas på avstånd. Änsålänge så har den inte brännt mig men jag vet att den kan (:

Tack tack, blir att googla vidare på detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är bakgrunden på plats. Ville på något sätt täcka för avrinningen så satte en skiva bakgrund med vinkel där och tycker det blev ganska bra. Får se hur avrinningen fungerar. Hoppas inte det blir några problem (:

post-5447-14468924222857_thumb.jpg

Nu är det dags för påfyllning. Vi hade förberett en del vatten men det räckte inte på långa vägar så nu går osmosen för fullt för att fylla karet helt. Skar till en tunn skiva friggolit att ha under sanden för att skydda glaset om någonting skulle rasa i framtiden. Fick ta hjälp av lite stenar för att hålla den kvar på botten.

Blir nog att ha i salt i eftermiddag.

post-5447-14468924223212_thumb.jpg

post-5447-14468924222984_thumb.jpg

post-5447-14468924223108_thumb.jpg

post-5447-1446892422332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det gör den absolut! Sitter en slimline i vårat 130D också men där har jag ett problem som kommer komma framöver när jag ska flytta över koraller osv till det nya karet för jag har någon form av grön stjärnkorall som spritt sig jättefint på en stor del av den bakgrunden och eftersom den inte är slät så kommer den bli knepig att få bort. Kommer nog inte lyckas att få bort allt. Får flytta med så mycket som jag får bort men den lär bli ganska misshandlad :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade silikonerat frigoliten på botten, kommer lätt endå under sand där, och hela tiden vela lyfta.

Det tänkte vi inte ens på ^^ fäster silikon bra på frigolit? Jag har dock aldrig behövt gör det i tidigare kar. Sten och bottenmaterial brukar hålla den bra på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte åka och inhandla lite ny levande sten idag. Inte så många kg eftersom min gamla sten ska i karet senare. Men jag har några funderingar..

1. Tar uppstarten längre tid med mindre än 10% levande sten i?

2. Eftersom jag ska använda mig av min gamla sten också, skulle det fungera att flytta över alla dem stenar som det inte sitter koraller på redan nu när jag sätter i den nya stenen eller bör jag vänta till efter nitrit toppen och sen lägga i lite i taget?

3. Har även funderat en del på bottensubstrat och är lite sugen på finkornig vit/ljus sand. Vad rekomenderas? I gamla karet har jag lite grövre korallkross vilken är ganska lätt att suga ren med hävert eftersom den är så pass grov att den inte kommer med ner i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon fäster rätt bra på frigolit. Tyvärr fäster inte frigoliten så bra på sig själv: Det blir lätt att man får loss silikonet med en liten bit frigolit på.

1: Nej, uppstarten är att själva stenen mognar till sig. Det hänger mer på vilket skick stenen är i än hur mycket sten du har. För en del tar det ett par veckor, för andra några dagar.

2: Flytta gärna över alla korallfria stenar, det borde hjälpa till lite.

3: Ska du ändå till Korallfisken, köp en säck med levande sand. Den är lagom finkornig, lagom ljus, och behöver ingen mognad, den kan dessutom hjälpa till med mognaden av stenen.

Jag har själv levande sand i mitt kar, är riktigt nöjd. I stället för att suga ren sanden, använd Nassarius och andra sandvändande sniglar, fiskar, sjöstjärnor etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3: Ska du ändå till Korallfisken, köp en säck med levande sand. Den är lagom finkornig, lagom ljus, och behöver ingen mognad, den kan dessutom hjälpa till med mognaden av stenen.

Jag har själv levande sand i mitt kar, är riktigt nöjd. I stället för att suga ren sanden, använd Nassarius och andra sandvändande sniglar, fiskar, sjöstjärnor etc.

Okej, det låter ju som en bra ide då. Vet du hur mycket är det i en säck? Hur mycket kan jag tänkas behöva till mitt rsm 250. Vill ha ett ganska tjockt lager så att min anemon ska kunna gömma foten tillräckligt.

Läste också någonstans om ympning. Att man tar en näve eller två med grus från ett redan etablerat kar för att hjälpa till i det nya karet? Är det smart eller är det större risk att man får med skit som man inte vill ha i ett nytt kar..? I och med att jag ska flytta med gamla stenen så kommer jag ju ändå få med bakterier och sånt från mitt andra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De levande sand säckar jag köpt tror jag var på 10 ibs, vilket är typ 5 kilo. Till ett RSM skulle jag nog ha två säckar så det är runt 10kg sand. Om du är orolig för uppstarten kan du alltid skaffa startbakterier, de påskyndar cycklingen av karet. Flytten från mitt 180l kar till mitt 450l kar gjorde jag under en och samma dag, blandade vatten, värmed upp det till rätt temp, flyttade över sten och koraller, sedan fisk och annat levande.

Jag såg att ni hade en frigolitskiva i botten av erat kar, jag tycker inte det behövs, om man placerar grundstenarna direkt mot glasbotten och sedan bygger med andra stenar på dem och dessutom har sand i karet så ska man ha riktig otur om botten ska gå sönder. Har man några cm sand så dämpar de en fallande sten ganska bra.

Om du ska skaffa mer (ny) sten så skulle jag vänta några veckor med att lägga i sanden, stenen kan släppa ut lite skräp som är lättare att suga ur om man inte har sand i karet.

Om jag skulle svara på dina frågor skulle det vara:

1. Nej, men det blir sämre biologiskfiltrering med mindre sten och rent tekniskt så kan du behöva cyckla om karet om du skaffar stora mängder sten i efterhand. Jag rekommenderar "startbakterier" som hjälper till att påskynda cycklingen.

2. Jag skulle slänga över stenen, de innehåller en bakteriekultur som hjälper till att cyckla karet. I min mening är det inte så mycket vattnet man cycklar utan substratet. Bakterierna som ska bildas för att ta hand om nitrit och nitrat behöver sten och sand att "bo" i och på, utan sten och eventuellt sand har bakterierna ingen stans att vara.

3. Jag gillar sand och har haft det i alla mina kar. I ett RSM så kan man satsa på lite tjockare lager på 3-6 cm beroende på smak. Jag rekommenderar levandesand som man kan köpa i många saltvattensbutiker, den hjälper till med endel biologisk mångfald i form av bakterier.

Fina sand kan lätt bli en sandstorm i våra kar då vi eftersträvar god cirkulation. Jag rekommenderar lite grövre sand, då denna inte yr runt lika lätt.

I längden kan dock en hel del skit hamna i sanden så det kan vara värt att läsa på lite om sandbäddar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De säckar KF har är på 4,5 respektive 9 kg. Börja med 9 kg och testa, se hur mycket det egentligen blir, det går alltid att fylla på i efterhand.

Att använda levande sand är ungefär samma sak som att ta sand från ett etablerat kar, eller sten från ett etablerat kar. Det man vill åt i bägge fall är bakterier, som lever på alla ytor i karet.

Tänk också på att ett tjockare lager sand kräver mer städpatrull som rör om i den; det kan uppstå syrefria zoner, och dom kan bli jobbiga om det går illa. 3-5 cm borde dock inte vara något problem.

Sen får jag nog hålla med Stoffe: frigolit är onödigt.

Palla upp stenen ordentligt, limma gärna ihop bottenstenarna med t ex KZ speedglue eller motsvarande så du får en stabil bas att möblera på, sen ska det mycket till för att bottenglaset ska gå sönder.

Lägg i stenen först bara, så står den stabilt, annars kan grävande fiskar underminera revet om man ställer stenen ovanpå sanden. Står den stadigt på glaset däremot så är det ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inhandlingen idag gick som planerat. Blev ca 8,5 kg ny sten. 2 stycken lite större stenar som jag tänkte att jag kunde lägga i botten för att få en stabil grund och en lite mer luftig med mycket hålrum. Dem stenar jag har själv är mellanstora eller små.

Sen så blev det 2 stycken 9kg påsar med levande sand. Jag tyckte att det såg så lite ut med en. Får väl pröva och se om jag behöver båda. Men kände att jag inte vill åka en extra gång bara för sand så då tog jag två på samma gång (:

Tänkte även få med mig en patrull med sniglar hem som kan gå i mitt andra kar tills det är dags för dem att sätta igång i det nya. Men tyvärr så hade dem inte fått någon leverans med turbosar på ett tag så han skrapade ihop så många han kunde hitta. Det blev ynka fem stycken, men några är ju bättre än inga. Sedan kunde mina ögon inte slita sig ifrån dem vackra cylinder rosorna i ett kar så en sån kom också med hem (:

När jag kom hem så skulle ju stenen ner i karet och så skulle jag plocka ur all korallfri sten ur gamla karet och flytta över. Det gick ganska bra men det drogs upp mycket skit i vattnet i det gamla karet och korallerna ser lite ledsna ut efter ommöbleringen men hoppas dem repar sig ganska snart. Blev svårt att få plats med alla koraller nu utan att klämma dem eller lägga dem "skuggigt" när jag inte längre kunde bygga på höjden.

Skummar på hårt med skummaren nu, det borde väl hjälpa en del att få bort skiten ur vattnet lite snabbare?

Plockade även ur frigoliten, litar på era råd och tror nog att det blir bättre utan (:

post-5447-14468924248942_thumb.jpg

Har inte hällt i sanden än då Michael ska få godkänna och jag måste fundera och känna lite på hur jag vill placera stenarna. Som jag la dem nu så ligger dem ganska stadigt och har väl 6-7 stenar till som är fulla av koraller som jag ska lyckas placera in senare.

Hittade även en lite krabat i karet som jag inte ens visste att jag hade. Har inte sett röken av den tidigare. En krabba, den var ca 3cm över kroppen. Har ju läst att vissa krabbor vill man inte ha i karet så jag ville såklart inte flytta över den stenen till det nya karet. La stenen i en hink med värmare och luftpump sålänge. Tänkte om någon kan hjälpa mig att identifiera den. Om den är ond eller god?

post-5447-14468924249069_thumb.jpg

Det var lite knepigt att få till en bild på den för den ville verkligen inte komma ut! Skakade stenen ganska elakt men den höll sig kvar som om den var fastväxt där.

post-5447-14468924249194_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...