Gå till innehåll

En halv kubik kalla känslor


Barth

Rekommenderade inlägg

Röda mygglarver är bra just för att de har en förmåga att vara populära och sätta fart på djuren. De är mindre bra på det sättet att de är kända för att vara nåt av det effektivare när det gäller att skaffa sig en allergi och har man väl blivit allergisk mot dem så är det inte så praktiskt, man kan knappt gå in i ett hus där det finns ett akvarium där det matats med röda mygg. Det finns andra mygglarver fryst, svarta och vita, som om än inte lika populära åtminstone inte är riskabla.

Jag har matat sötvattensdjur med foder av saltvattensdjur och tvärtom utan att se några problem. Med bara saltvatten så kan man ju om man vill välja sånt som kommer från saltvatten. Krill finns fryst och måste vara ett mycket lämpligt foder för saltvattensdjur i lämplig storlek. Ibland finns fryst mysis också. Artemia kommer från miljöer med hög salthalt om än det inte är hav direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag känner att jag varit lite dålig på att uppdatera här, så nu är det dags igen. Dessutom har jag samlat in lite nykomlingar till baljan för några dagar sen, vilket gör att jag konstant är lite smått upprymd och har svårt att släppa karet :)

post-5528-14468925373808_thumb.jpg

post-5528-14468925368426_thumb.jpg

post-5528-1446892536874_thumb.jpg

post-5528-14468925368961_thumb.jpg

post-5528-14468925369183_thumb.jpg

post-5528-14468925369414_thumb.jpg

post-5528-14468925369634_thumb.jpg

post-5528-14468925369849_thumb.jpg

post-5528-1446892537006_thumb.jpg

post-5528-1446892537034_thumb.jpg

post-5528-14468925370585_thumb.jpg

post-5528-14468925370773_thumb.jpg

post-5528-14468925370968_thumb.jpg

post-5528-1446892537121_thumb.jpg

post-5528-14468925371425_thumb.jpg

post-5528-14468925371639_thumb.jpg

post-5528-14468925371835_thumb.jpg

post-5528-14468925372056_thumb.jpg

post-5528-14468925372295_thumb.jpg

post-5528-14468925372512_thumb.jpg

post-5528-14468925372726_thumb.jpg

post-5528-14468925372915_thumb.jpg

post-5528-14468925373126_thumb.jpg

post-5528-14468925373313_thumb.jpg

post-5528-14468925373527_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabba! Åh jag är så dålig på svenska krabbor. Vill gärna säga att det där är en Stalinkrabba men misstänker att så inte är fallet :-) Fin hur som helst. Vad anemoner du har med, överallt. Svart smörbult där med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är så imponerad har inte fattat tidigare vilke liv och artrikedom det finns i våra vatten, jag bara nluter när jag ser bilderna.

Och då annser jag mig ändå veta en del mer en normalt om dom nordiska reven och vattnen, men jag blir förstummad när jag ser era Svenska kallvattenskar.

Var stolta för vad ni visar oss.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabba! Åh jag är så dålig på svenska krabbor. Vill gärna säga att det där är en Stalinkrabba men misstänker att så inte är fallet :-) Fin hur som helst. Vad anemoner du har med, överallt. Svart smörbult där med?

Det är en Trollkrabba (Lithodes Maja), Kamtjackakrabban eller Kungskrabba (Paralithodes Chamtchatika) har inte en tudelad panntagg, är lite brunare och blir mycket större. Dom kommer inte att komma ner till Sverige :)

Alla djuren är sånt jag plockat själv här hemma i Sverige.

Det är en svart smörbult, har även en till som är större och ett riktigt matvrak.

Fiskarna utöver det är tre stensnultror, en sjökock, en tejstejfisk och en torsk.

Visst är det mycket anemoner. Räknade till ca 80 Havsnejlikor (Metridium Senile) då även väldigt små individer, och jag har ca 20 sjörosor (Urticina Felina) i olika färger, och det senaste tillskottet är två Bolocera Tuadie, som jag inte vågat ta på :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gosse! Man blir ju förstummad!

Har du varit uppe vid Strömstad och dykt?

Sånna fantastiska fynd du gjort! Musslorna är ju helt underbara... Är det Acesta excavata? Ser ut som det är flera stycken. Och vi ska inte tala om kuddsjöstjärorna!

Det blir mycket utropstecken här, men bilderna är fantastiska.

Så monstret är kvar. Hur mycket har det på samvetet?

Har sjökocken funnit sig till rätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är så imponerad har inte fattat tidigare vilke liv och artrikedom det finns i våra vatten, jag bara nluter när jag ser bilderna.

Och då annser jag mig ändå veta en del mer en normalt om dom nordiska reven och vattnen, men jag blir förstummad när jag ser era Svenska kallvattenskar.

Var stolta för vad ni visar oss.

MVH/Glenn

Tack! Det är en stor del av drivkraften för mig att kunna dela med mig av det svenska djurlivet under vattnet till fler. Dom flesta verkar ha uppfattningen att det bara är "grått och trisst" i våra vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Det är en stor del av drivkraften för mig att kunna dela med mig av det svenska djurlivet under vattnet till fler. Dom flesta verkar ha uppfattningen att det bara är "grått och trisst" i våra vatten.

Det har jag vetat sedan jag var liten att det inte var men att få se det i era vackra kar, hoppas att jag får se något av dom live en dag.

är 52 år men har nu bestämt mig för att ta dykcert först var det för att få dyka i tropiska vatten, men nuu har jag ändrat mig tack.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gosse! Man blir ju förstummad!

Har du varit uppe vid Strömstad och dykt?

Sånna fantastiska fynd du gjort! Musslorna är ju helt underbara... Är det Acesta excavata? Ser ut som det är flera stycken. Och vi ska inte tala om kuddsjöstjärorna!

Det blir mycket utropstecken här, men bilderna är fantastiska.

Så monstret är kvar. Hur mycket har det på samvetet?

Har sjökocken funnit sig till rätta?

Ja, Jonas, du sitter på rätt information, det är Strömstad :)

Visst är det Acesta Excavata (Limamusslor). Tre stycken fick jag tag på, och det är nog dom som jag är absolut stoltast över i akvariet. Förutom att dom är underbart vackra så flyttar dom på sig, och har en stor tunga som dom sträcker ut för att känna på omgivningarna.

Fram tills nyligen trodde jag att dom bodde på 80-90 meter, men dessa hämtade jag redan på 50m djup.

Det är (på gott och ont) tre ganska små exemplar.

Ett gäng kuddsjöstjärnor blev det, och dessutom några knallgula Henricia-stjärnor som är fanastiskt fina och lyser upp.

Trollkrabban har plockat sönder en hel del djur för mig. Mest småkrabbor och sjöstjärnor, men även ett par fiskar.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag skall ha kvar den framöver, men just nu får den vara kvar. Den är otroligt häftig, men "kostar" lite att ha. Den brukar kunna plocka runt och stöka lite i akvariet.

Just nu har den fått lägga band på sig (eller rättare sagt jag gjorde det = gummiband på klorna), då jag inte vill bli av med några av nytillskotten.

Den försöker pilla av banden ibland, men jag tror inte det går någon nöd på den då det finns gott om man att filtrera samt att den plockar upp lite svampar och sånt som den tuggar på. Fördelen är att den inte kan nypa tag i extremiteterna på andra leddjur och att den har väldigt svårt att fånga fisk :)

Sjökocken verkar trivas hittills, dock så har den gömt sig i stenröset senaste dygnet. Längtar tills den kommer fram igen, riktigt vackra färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jomen, häftigt kar på bilder och rakt inte sämre i verkligheten!

Kul att du hittade dina efterlängtade musslor Stefan! Men hur är det när man plockar på såna relativt respektingivande djup, hur klarar djuren dekompressionen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snyggt. Blir sugen på att starta upp ett igen. Ett tips på fisk som jag tycker är härlig och blir jättetam är stenbit. Är lätta att fånga små exemplar(1-2 cm) nu på våren, bara att vända på bojar som ligger i vattnet så brukar det sitta två tre stycken fastsugna på dom. Bara att plocka av dom. Äter fryst artemia mm och har underbara personligheter. Funkar fint i små kar med. Färgerna är verkligen olika från exemplar till exemplar. En favoritfisk.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jomen, häftigt kar på bilder och rakt inte sämre i verkligheten!

Kul att du hittade dina efterlängtade musslor Stefan! Men hur är det när man plockar på såna relativt respektingivande djup, hur klarar djuren dekompressionen?

De enda djur som jag har märkt som drabbas av tryckminskningen är stensnultrorna som jag plockat på ca 20-25m djup. Dom har haft problem med överfull simblåsa och legat på rygg, men dom simmar mot botten och kilar sig in under nån sten eller så, och efter nått dygn är dom på banan igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snyggt. Blir sugen på att starta upp ett igen. Ett tips på fisk som jag tycker är härlig och blir jättetam är stenbit. Är lätta att fånga små exemplar(1-2 cm) nu på våren, bara att vända på bojar som ligger i vattnet så brukar det sitta två tre stycken fastsugna på dom. Bara att plocka av dom. Äter fryst artemia mm och har underbara personligheter. Funkar fint i små kar med. Färgerna är verkligen olika från exemplar till exemplar. En favoritfisk.

Mvh Mattias

Tja i så fall... Så kanske du har lust att plocka upp ett par tre stycken om du har grepp på vad de finns? Skulle bli ettstrålande tillskott till mitt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sätt att få en uppsvälld gasblåsa att gå ner är att förvara den aktuella fisken kallare än den temperatur den kom ifrån för några dagar. Har gjort det med blågylta med framgång. De fångades vid en temperatur kring 10-12 grader och jag höll dem några dagar på 5 grader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Som vanligt blir det lite lång tid mellan uppdateringarna, men här kommer lite nyheter:

Trollkrabban har ömsat skal. Jag såg bakkroppen uppsvälld som en ballong och tänkte "den kommer ju att spricka", det var just det som tydligen var meningen. Krabban är nu mycket större och har en enorm kross-klo. Dessutom har den lite rödare och tjusigare färg. Den har varit ganska passiv de veckor som gått sen den ömsade.

Har introducerat två nya anemoner av ganska ansenlig storlek. Jag tror dessa är Urticina Eques, men är inte säker. Jag får låta nån av mina marinbiolog-vänner komma och ta en titt. Börjar bli en ganska ansenlig samling av anemoner. Tror jag har sex olika arter för tillfället.

Jag har tyvärr haft en del kondensproblem. Självklart mellan glasen på just de två sidorna som man vill kika in genom. Den lilla rutan är definitivt läckage i, men den stora kan vara fukt som varit bunden i neoprene-listen som ligger som distans. Jag skall vid tillfälle blåsa rutorna igen, det bör hålla åtminstonde 3-4 månader.

Även på utsidan av dubbelglaset har det tidvis varit kopiösa mängder kondens. Detta har visat sig när det ösregnat under de varma dagarna som varit. Jag har nu lånat en avfuktare som jag kör när det blir minsta kondens på utsidan.

Dessutom har jag haft några oisolerade entums-slangar till och från kylaren som det kondenserat en hel del vatten på, men nu har jag fått tummarna ur och isolerat dessa. En viktig lärdom som jag dragit är att det var en ytterst smart idé att lägga en damduk under hela alltet. Den är uppvikt i bakkant och inspirerad av diskmaskinsunderlägg. Detta har räddat parketten!

Vidare så fångade jag för ett tag sen en Rödnäbba i vad jag gissade var ett mycket tidigt stadie av könsbyte. Mitt antagande verkar vara korrekt då Rödnäbban alltmer blir blåare och börjar få annat mönster, så snart är "hen" (för en gångs skull vettig användning för det pronomen) en Blågylta!

Flera andra djur har kommit till, vissa som på gott och ont fått agera foder. Men jag har fler pelagiska fiskar nu. Förutom torsken har jag nu även en sej och en lyrtorsk. En imponerande solstjärna har fått komma hem till akvariet, och hittills har jag inte sett några tecken på den rovgirighet som den är tillskriven.

Om det är någon sjöstjärna som varit rovig i mitt akvarium är det kuddsjöstjärnorna som under mina tre veckor iväg under sommaren ätit upp varenda dödmanshand. Nu har jag som tur är hittat en stor fin sten med massor av dödmanshand, och det bör gå att ha dom samtidigt bara man är vaksam och lyfter bort sjöstjärnorna när dom blir för närgångna, dom verkar inte så snabba på att hitta dödmanshanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med lite uppdatering och i den här branchen är det ju bara så tydligen att somligt går lysande och annat inte alls. Kondens är nåt jag inte blir klok på, för det mesta är det rätt torrt på mina oisolerade glas men så ibland forsar det av kondens där. Jag förstår mig inte riktigt på varför, jag vet inte vad det är som händer när det slår till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så, nu har trollkrabban fått nytt hem! Jag har tänkt försöka ändra inriktning mot att försöka hålla fler trollhumrar av olika arter och inte så rovgiriga djur.

Har idag också lyckats fånga och fota några av de plankton som kryper på framrutan på sina ställen. Min gissning är Copepoder av något slag. Någon som har koll?

post-5528-14468926593978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...