_Manne_ Postat 23 januari 2012 Postat 23 januari 2012 Vi får hoppas det lugnar sig.. Känns lite måndags ex ..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 23 januari 2012 Författare Postat 23 januari 2012 Vi får hoppas det lugnar sig.. Känns lite måndags ex ..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkJa det gör ju tyvärr det, Cirk pumpen blev lite tystare nu efter lite modifiering, Och skummar pump skulle jag få ny , så efter lite middag lugna nerverna sig hehe. Karet står bra på sin nya plats och ljudet störs inte mer:) Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 Red sea coral PRO, någon som vet hur mycket salt till 80 liter vatten? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Gissningsvis ca 35gram/liter vatten. Tar du lite mindre så kan du fylla på med mer salt om det behövs, alternativt ta ur lite och sen fylla upp med osmosvatten. Får hoppas att det löser sig för dig, annars kan jag ta över karet. Citera
_Manne_ Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Gissningsvis strax under 3 kg.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
tiomm Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Red sea coral PRO, någon som vet hur mycket salt till 80 liter vatten? Det är väl 380 gram salt per 10 liter? Har för mig att det står på burken.Så 10x 8 = 3040 gram.Inte helt hundra dock så jag hoppas du använder en refraktometer Citera
danielj75 Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Blanda inte till 80l, skulle bli förvånad om du får i mer än 60-65l Sten backgrund sand tar plats. 80l är dessutom yttermått //Danielj Citera
Bjoorn Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Det är väl 380 gram salt per 10 liter? Har för mig att det står på burken.Så 10x 8 = 3040 gram.Inte helt hundra dock så jag hoppas du använder en refraktometer På min hink Red Sea Coral Pro är det 382g per 10l. (för att få 1.025/35ppt) Citera
Majki01 Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 Tack för svaren, refraktometer köpte jag långt innan jag ens hade salt kar. Jag blandar till hela karet 70.5 liter vatten fick jag i. Sen tar jag ut vatten samtidigt som jag häller i sand. Blev en oväntad ledig dag imorgon, som också är lönedag. Så haha inte svårt att gissa var det bär av imorgon Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 Lite kontroller idag, från 18 igår till 14 idag hade det avdunstat cirka 2 liter vatten. Någon som vet ungefär hur lång tid det tar för tunze omsolator att pumpa 2 liter vatten? Mest så jag får lite hum om ungefär hur länge jag ska låta den gå om dagen Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
rickard598 Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Det låter mkt med 2liter på ett sånt litet kar! Mitt 550 plus sump går det ca 3,5liter med en temp på 26 grader! Kolla så inget läcker! Ang osmolatorn tar det nog en stund att fylla 2 liter, varför inte ha den på hela tiden så pytsar den i lite då och då? Citera
hanst Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Jag har ca 1 l/dag i avdunstning i mitt nano och det på ca 55 l. Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 2 liter har hade jag på mitt andra kar med, lekage har jag kollat , Anledningen till att jag inte kommer ha den igång hela dagen är för att vare sig man vill eller inte så kan man aldrig lita hundra procent på sådant, jag har 0.5cm spel rum. Sprutar den i 1 liter mer än det som dunstat så rinner det över karet Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
rickard598 Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Det bör den inte göra, det är ju 2 nivåsensorer som säkerhet, men det är en ide att göra så med timer om du är rädd för att det blir för mycket, vilken modell har du? Citera
Majki01 Postat 25 januari 2012 Författare Postat 25 januari 2012 Köpte den ny precis så den nya varianten från drakfisken Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Sätt den på timer.. Det är inte mycket marginal i blennyt.. I ett större kar hade kanske 25l osmos inte varit en katastrof.. Men i blennyt så är det verkligen en katastrof om det skulle hända att dunken töms..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 25 januari 2012 Författare Postat 25 januari 2012 Sätt den på timer.. Det är inte mycket marginal i blennyt.. I ett större kar hade kanske 25l osmos inte varit en katastrof.. Men i blennyt så är det verkligen en katastrof om det skulle hända att dunken töms..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkAa precis , 15 minuter per dygn borde ju räcka för 2 liter som det avdunstar just nu Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Sätt en kvart var 6'e eller 8'e timme så finns det lite marginal fortfarande.Micke, hur tjockt är glaset i karet? Kan du även mäta tjockleken på den svarta skivan hade jag varit tacksam. Citera
_Manne_ Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Slänger in en gissning då.. Under 5 minuter / dygn..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 25 januari 2012 Författare Postat 25 januari 2012 Glaset är 5 mm den svarta skivan är 7 mm Nu är saltet blandat och färdigt.! Va och köpte lite ny fräsch bakterie kultur idag, samt LS till att fylla "baksidan"av karet.samt en "stor" fin sten att ha där fram bredvid pelaren bara för att min framtida blenny ska ha någonstans att gräva:)Levande sand är också köpt!Och en fin liten blå gul fröken fisk väntar tills kvällen kommer så den får hoppa i ocksåcirka 1-2 cm stor! så det blir "inkörningsfisk" sen händer inget med karet förren det är fullt med alger då blir det en städ patrul i väntan på deep ocean turen! Citera
Laggeman Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Tack! Bara så jag vet vad det ska hålla för mått om man ska beställa ett DIY. Är den svarta skivan i glas eller plexi?Låter som att du snart får ta en bild och lägga ut, även om det inte är allt för mycket o kika på! Sen vet du att du har en Riccordea Florida att stoppa i också som ligger och väntar hos mig. Citera
Majki01 Postat 25 januari 2012 Författare Postat 25 januari 2012 Jasså diy alltid skoj det borde va plexi för det är inte glas Bild kommer direkt man ser något, det är de värsta med sanden haha .Andy eller någon annan som har detta akvariet, har någon av er möjligtvis tid att mäta hur mycket spel rum ni kör med i front delen? Hur "långt" det är från vattnet till kanten på glaset? Samt göra likadant där ni har retur pumpen, från vattnet till kanten? Hade varit jätte snällt Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andy88 Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Jag kör min retur på 9v och då har jag 2cm i karet och 5cm till glaset vid returen. Skillnaden blir 3cm och bör hålla de måtten hur jag än sätter sensorn till osmolatorn. Kör jag returen på max dvs 12v så har jag bara 1cm till glaskanten i karet, ungefär. Då går det inte att stoppa ner armen till botten utan översvämning. Mitt intag i btn'en stoppar säkert lite vatten så det är inte säkert att dessa mått kommer stämma exakt för dig./André Citera
Laggeman Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Jasså diy alltid skoj det borde va plexi för det är inte glas Som det är nu så har jag mitt 30-L ståendes på en bänk som är 35x42cm, gör man då ett kar som passar den ytan och sen 35-40 högt blir det knappt 50 liter istället, då kan man ha det som ett nano med lite mer LS och kanske någon liten fisk istället för som idag enbart fraggar och en bit LS bakom bakgrunden. Din skummare blir dessutom perfekt till den belastningen. Svart eller blått plexi som sitter nedskjutet i ett par bitar kabelkanal som man silikonar fast blir kanon. Först var tanken att borra och använda mitt 30L som sump, men tror att det blir enklare om jag låter 30L vara osmosbehållare i skåpet istället och skippar sump förutom den avgränsade delen. Men nu ska jag inte ta upp mer av mina planer i din tråd. Citera
Majki01 Postat 25 januari 2012 Författare Postat 25 januari 2012 Jag kör min retur på 9v och då har jag 2cm i karet och 5cm till glaset vid returen. Skillnaden blir 3cm och bör hålla de måtten hur jag än sätter sensorn till osmolatorn. Kör jag returen på max dvs 12v så har jag bara 1cm till glaskanten i karet, ungefär. Då går det inte att stoppa ner armen till botten utan översvämning. Mitt intag i btn'en stoppar säkert lite vatten så det är inte säkert att dessa mått kommer stämma exakt för dig./AndréAh okej, jag har 8 mm till kanten fram så handen i går inte , och då har jag 4 cm vid returen,Sänker jag mer så klöddar skummaren :s EditTömde till 5 bak nu fick då 1.8 fram, alltså nästan 2 cm utan att skummaren balla ur,, känns lite säkrare dåSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.