Gå till innehåll

LED till 10-30 Liters nano


addeanstad

Rekommenderade inlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer köpa ett Tropica AquaCube kar idag som är på 20*20*20 vilket blir 8 liter.

Just nu sitter original lampan på som är en 20w halogen och det finns väl ingen användning att använda den.

Så kikade lite nyss och hittade denna:

http://www.pwss.nu/product.php?productid=12880&cat=1622&page=1

Kan det vara något eller kommer den att koka mina koraller:)?

Kom gärna med tips på relativt billiga LED armaturer som kan passa till ett så litet akvarium!

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade lite nu på lunchen på lite olika sätt att ev lösa belysningen.

Eftersom att akvariet kommer med en GU10 belysning där det för tillfället sitter en 20W halogenlampa som är gul i färgen så tänkte jag byta ut den mot en 8W LED 4x2W som är Cool White:

http://www.ebay.com/itm/8W-Mr16-12V-Gu10-220V-E27-Base-4x2W-Led-Light-Warm-Cool-White-Light-Bulb-Lamp-/150708464868?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item68c8f6f9f2#ht_3093wt_1156

Mestadels för att testa om det skulle bli ett bra ljus och om det är det kompletera med något blått för att få en mer känsla av ett skönt saltvattensljus.

Finns även svagare LED om nu detta skulle kunna bli för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cool white tror jag är rätt väg att gå, den jag köpte skall kompletteras med blått för att ge rätt färg i karet.

Jag har ett paket att hämta ut idag, så om det är de som jag beställt som är cool white så kan jag ge en indikation på om det är ett hyffsat ljus eller ej, enligt min mening. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt upp några nanokar med Creedioder. Karen mäter 27 x 40 x 25 cm och 2 är belysta med 2 kallvita + 2 royal blue som sitter tätt ihop och går på 750 mA. Det ena karet har 40 graders linser och tillräckligt ljus för de flesta stenkoraller på botten men ljusfläcken dioderna täcker är bara 25 cm bred på botten. Det andra karet har 2 40 och 2 80graders linser. Där ser man lite discoeffekt på grund av den ojämna spridningen med färgerna. Och ljuset räcker för mjukisar, skivor mm. Ledarna tål 1A så det går att höja strömmen en bit men för att få ett bra ljus till ett kar i den här storleken bör man nog ha minst 6 lysdioder om en A.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog att beställa 2st GU10 LEDs från Ebay att testa.

Tänkte köpa dessa lamphållare de ser ut att vara små och smidiga och sedan göra någon form av upphängnig från lampan som redan finns till akvariet:

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-4280

Frågan är bara vilken typ av watt jag borde välja.

Blir nog 3W till den blåa men sedan vet jag inte det finns upp till 8W i vitt ljus. Nano karet är bara på 8L.

Laggeman har du testat lampan än?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte i 3st cool white 3x3W'are igår i en av de två spotlightsarmaturerna vi har i hallen och tjejens reaktion var omedelbar.

"-Usch nä, de är alldeles för blå! Ser ut som sjukhusbelysning. Jag vill ha det mer gult och varmt ljus!" :)

Men hon ville ändå låta dem sitta i för att se ifall hon kunde vänja sig vid ljuset. Spontant så ger de mer ljus än de 3x35W'are som satt i från början.

3 sådana i ditt kar samt eventuellt en med enbart blå i så tror jag att du kan få vad som helst att växa!

Ska ta en ordentlig bild på ljus-skillnaden ikväll och lägga upp här så kan du se själv.

Den klämspoten är klockren kan jag tycka, kan du bara fästa den över karet på ett vettigt sätt så kör på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör jag på 3x3W med vitt och köper hem en med 3x3W blått så får vi se om det blir för blått så får jag köpa någon svag LED med blått isåfall:)!

Edit: Menade du att jag borde köra med 3dt 3x3W eller förstog jag fel :)? Känns som 3st skulle bli på tok för mycket :P

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...