Gå till innehåll

Fråga kring butik i sthlm


boegmunk

Rekommenderade inlägg

Hmm, men detta med karantän, om det kommer från ett ställe säg Holland, eller England där den "garanterat" var i karantän flera veckor, och sedan transporteras till Sverige, är det alltså aktuellt med karantän IGEN? eller är det efter man fångat från naturen som en karantän är mest nödvändig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faktiskt första gången jag hör att någon är nöjd med både deras fiskar och sten!

eller du kanske jobbar på bromma?!?! :)

nej då.. jobbar som installatörs elektriker.

men antagligen e man för mycket nybörjare för att fatta kanske;)

men infon om fiskarna man får är lite halvdan..

för kollar man upp dom på ex. reeflex så hittar man ganska mycket mer bra info än det dom berättar..

köpte den "rock mover wrasse" tror jag den kallas..

men dom varna inget om att den kastar runt stenblock. och kaosar ganska duktigt i ett kar.

annars inge dåligt säga..har till och med tankar om att eventuellt inför skaffa mitt nästa akvarium där ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gång i tiden fått lära mig, att vita prick är en parasit som ligger latent hos många fiskar. Att det är olika faktorer som utöser ett större angrepp. Det var i sötvatten, men i saltvatten vet jag inte! Men de är kanske helt fel kunskap jag burit på under många år!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gång i tiden fått lära mig, att vita prick är en parasit som ligger latent hos många fiskar. Att det är olika faktorer som utöser ett större angrepp. Det var i sötvatten, men i saltvatten vet jag inte! Men de är kanske helt fel kunskap jag burit på under många år!
Så karantänen är väl till för att stabilisera djuret i en ny miljö efter tex en transport. Ja menar de kan ju vara lika stressande oavsett kort eller lång tid, eller??
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv handlat både akvarium Infinity 153 vilket lysrörs armaturen gick sönder för mig igen för bara ett par dar sen.Dock väntar jag på min mazar så jag bryr mig inte så mycket.Handlat en del levande men som många sagt har vi ett ansvar som köpare att kolla hur fisken ser ut.Man köper ju inte tex en fisk om man ser att den är sjuk för att man skall rädda den.När jag handlat där är det för att jag vill handla där inget annat.Dock handlar jag ofta på Triton.lagret och leasing med eftersom jag inte åker till Storstan så ofta när det är 80 mil tur och retur.Visst priserna är lite annorlunda på olika ställen.Men som Trevlig norrbo brukar man få rabatt.Jag skall troligast ner nu i veckan och vill ha tag på vissa koraller och har BZ eller nån annan exemplar som jag tycker ser bra ut så köper jag dom.Ang lagret är dyrt vet jag inte brukar aldrig kolla kvittot eller så utan jag pekar och köper.Är det något jag vill ha så köper jag det även om jag inte har mycket pengar.Hardware som tex Rio Nano skimmer som en tog upp kanske man vill kolla runt och gemföra och kanske lagret är dyrare en BZ på den vet ej om dom har den men då kanske dom är dyrare på annat som du behöver handla.Men tillbaka till tråden.Jo jag kan se brister på denna affär men vilken affär har inte det mer eller mindre.Kanske mer i detta fallet men det händer att jag kommer ner och deras kar,fiskar,koraller ser kanon ut iofs var det sommar inte direkt högsesång för akvarister.Sen när man bor här uppe så har man inte så mycket att gemföra med eftersom våra butiker (Endast sötvatten) inte intreserar mig så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej då.. jobbar som installatörs elektriker.

men antagligen e man för mycket nybörjare för att fatta kanske;)

men infon om fiskarna man får är lite halvdan..

för kollar man upp dom på ex. reeflex så hittar man ganska mycket mer bra info än det dom berättar..

köpte den "rock mover wrasse" tror jag den kallas..

men dom varna inget om att den kastar runt stenblock. och kaosar ganska duktigt i ett kar.

annars inge dåligt säga..har till och med tankar om att eventuellt inför skaffa mitt nästa akvarium där ifrån.

Du jag köpte samma wrasse för 1-2 år sedan han fick dra vidare när jag läste om hur han blev som stor och där brast det lite i informationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hirez, beror nog på om djuret passerat flera anläggningar/kar på vägen, dvs om den har haft en möjlighet att plocka upp smitta efter karantän!

Inte bara det, karantän är även ett ställe där fisken skall kunna stressa ner lite grann, där man kan mata upp den (och ibland lära den att äta ny typer av foder), oddsen för fisken minskar ganska drastiskt om den kommer direkt från en påse där den inte fått mat på några dagar, haft dåligt med syre , dåligt vatten för att sedan slängas i akvariet där den får alla gamla fiskar på sig då den är i deras territorium.

Prick förövrigt finns i nästan alla kar, är bara att de flesta fiskarna har tillräckligt starkt immunförsvar / slemhinna för att hålla borta större attacker vilket är det vi ser.

att ha i ~10fisk på samma gång som någon gjode lite tidigare är i mina ögon ansvarslöst och det hade antagligen en del i den stora förlusten (om det nu inte var 10 chromisar eller liknande som man hade i)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar jämföra med när barnen börjar på dagis, ungar från olika miljöer förs samman på en begränsad yta brukar garanterar sjukdomsutbrott.

Karantän per definition är ett isolerat utrymme (akvarium i detta fall) som inte har kontakt med andra akvarium, där uppsikt och ev. medicinering eller andra sjukdomförebyggande åtgärder kan vidtas för att förhindra spridning av smitta och parasiter till andra djur.

Vi karantänar vår fisk på plats i olika steg i flera separata karantänssystem innan de läggs ut i våra försäljningsburkar - detta för att isolera vårt föräljningssystem från olika smittor, men främst för att erbjuda våra kunder så friska djur som det bara går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...