Gå till innehåll

Fråga kring butik i sthlm


boegmunk

Rekommenderade inlägg

Hej,

Idag var jag på en stormarknad för husdjur i Stockholm (anar att ni kan gissa vart?) och blev rätt besviken.

Jag har fått rådet tidigare att inte handla där men jag ville iaf kolla utbudet då det var ganska utplockat där jag annars handlar.

Clownerna hade prick och det hängde slemmiga trådar från dem, filfiskarna såg oxå ut att inte vara i toppskick osv, kändes inte kul att köpa något som var där.

Sen såg jag även att de hade två hajar i ett av deras kar! Dessa låg stilla på varandra, försökte gömma sig bakom ett pvcrör.

Är detta verkligen okej? Hajarna var små men tanken kändes alldeles för liten för dem.

Jag fick iaf en olustkänsla och gick därifrån.

Kvar har jag två funderingar, vågar man köpa fisk där utan att de smittar ner allt annat i karet?

Är det inte snudd på djurplågeri med hajarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade aldrig chansat och köpt djur från det stället, speciellt när du uppenbarligen ser att andra fiskar är sjuka!

vet att butiken har blivit anmäld tidigare till någon myndighet, just pga. att de har för små kar för sina fiskar. dock tyckte myndigheten att det inte var något fel på hanteringen av fiskarna. (någon annan här nog bättre koll på vad som hände och kan fylla på)

jag tycker det är ganska så enkelt som konsument, att bojkotta sådana butiker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det finns andra bra butiker i Stockholm som är mån om fisken och kan hjälpa oss kunder med olika problem som kan uppstå så tycker jag att man ska gynna dom handlarna så dom har råd att fortsätta med sin verksamhet. Dom kan säkert inte hålla samma priser som större butiker men där får du alltid hjälp och råd som jag ser som ett stort +.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte svara på i vilken mängd denna butik förlorar fiskar i relation till andra saltbutiker i Stockholmsområdet, men jag får också intrycket av att djuren har det sämre där än i andra butiker. När jag går in i den butiken så vill jag "rädda" fiskarna, anemonerna och korallerna som är där, tyvärr skulle köp där bara leda till att de köper in nya djur. Jag har köpt djur där förut, så sent som vid årsskiftet då jag fick presentkort till den butiken (tyvärr) i julklapp. Inspektion av djuren innan köp är alltid viktigt, men i denna butik är det EXTRA viktigt, tillgång till karantän är att rekommendera. De fiskar jag köpte hade gått i butiken i flera veckor, såg bra ut och åt bra.

Om man tycker att det finns anledning att anmäla en butik för misskötsel av djur så får man göra det, i slutändan är det någon annan som får granska påståendet och konstatera om det förekommer misskötsel.

Problemet med att det är små kar i butiken är ju förhoppningsvis bara tillfälligt då det bara är en "tillfällig" bostad, det är inte fiskens slutförvaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Idag var jag på en stormarknad för husdjur i Stockholm (anar att ni kan gissa vart?) och blev rätt besviken. Jag har fått rådet tidigare att inte handla där men jag ville iaf kolla utbudet då det var ganska utplockat där jag annars handlar. Clownerna hade prick och det hängde slemmiga trådar från dem, filfiskarna såg oxå ut att inte vara i toppskick osv, kändes inte kul att köpa något som var där. Sen såg jag även att de hade två hajar i ett av deras kar! Dessa låg stilla på varandra, försökte gömma sig bakom ett pvcrör. Är detta verkligen okej? Hajarna var små men tanken kändes alldeles för liten för dem. Jag fick iaf en olustkänsla och gick därifrån. Kvar har jag två funderingar, vågar man köpa fisk där utan att de smittar ner allt annat i karet? Är det inte snudd på djurplågeri med hajarna?
Jag handlar där ibland, för att de har SÖNDAGSÖPPET. Tyvärr inga andra (lagret för dyra) som har i sthlm. Senast idag var jag där för att skaffa btn slimline.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlar där ibland, för att de har SÖNDAGSÖPPET. Tyvärr inga andra (lagret för dyra) som har i sthlm. Senast idag var jag där för att skaffa btn slimline.

Vet inte vad du menar för dyrt .... ganska förolämpande

får man fråga vad du jobbar med och vad din lön är -poop-

själv tycker jag att AKVARIELAGRET är billiga ..... och vår kunskap vi ger är alltid gratis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar inte att moralisera eller så. Bara intressant att höra hur andra tänker kring sådana faktorer.

Personligen skulle jag inte köpa fisk när jag misstänker att djuren far illa, men jag är inte bättre än jag skulle handla där om det var något jag verkligen behövde (läs vill ha) en söndag. Men då inte firrar utan t.ex tillbehör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad du menar för dyrt .... ganska förolämpande

får man fråga vad du jobbar med och vad din lön är -poop-

själv tycker jag att AKVARIELAGRET är billiga ..... och vår kunskap vi ger är alltid gratis

För en gångs skull är vi på samma plan :), när jag va uppe och handla i er butik tyckte jag inte den va dyr :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad du menar för dyrt .... ganska förolämpandefår man fråga vad du jobbar med och vad din lön är -poop-själv tycker jag att AKVARIELAGRET är billiga ..... och vår kunskap vi ger är alltid gratis
Tex Rio Nano skimmer för över 900 kr :) När andra tar runt 200 - 300 så blir det konstigt. Bara jämför.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag önska en lag om karantän.

Detta skulle säkerligen öka kostnaden något på fisk men risken att köpa smittade och sjuka fiskar skulle minska avsevärt. Det skulle förmodligen öka kraven på all fisk som importeras då de olika säljställena inte skulle ha råd att få in sjuk fisk. Som det är nu på ett flertal ställen så säljs fisken ngn dag efter att de har kommit till butiken och det blir en stor chanstagning för kunden varje gång. I slutändan skulle fisken, butiken och kunden vinna på det hela även om priset skulle pressas upp en del// Benny

Jag kan inte svara på i vilken mängd denna butik förlorar fiskar i relation till andra saltbutiker i Stockholmsområdet, men jag får också intrycket av att djuren har det sämre där än i andra butiker. När jag går in i den butiken så vill jag "rädda" fiskarna, anemonerna och korallerna som är där, tyvärr skulle köp där bara leda till att de köper in nya djur. Jag har köpt djur där förut, så sent som vid årsskiftet då jag fick presentkort till den butiken (tyvärr) i julklapp. Inspektion av djuren innan köp är alltid viktigt, men i denna butik är det EXTRA viktigt, tillgång till karantän är att rekommendera. De fiskar jag köpte hade gått i butiken i flera veckor, såg bra ut och åt bra.

Om man tycker att det finns anledning att anmäla en butik för misskötsel av djur så får man göra det, i slutändan är det någon annan som får granska påståendet och konstatera om det förekommer misskötsel.

Problemet med att det är små kar i butiken är ju förhoppningsvis bara tillfälligt då det bara är en "tillfällig" bostad, det är inte fiskens slutförvaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag önska en lag om karantän.

Detta skulle säkerligen öka kostnaden något på fisk men risken att köpa smittade och sjuka fiskar skulle minska avsevärt. Det skulle förmodligen öka kraven på all fisk som importeras då de olika säljställena inte skulle ha råd att få in sjuk fisk. Som det är nu på ett flertal ställen så säljs fisken ngn dag efter att de har kommit till butiken och det blir en stor chanstagning för kunden varje gång. I slutändan skulle fisken, butiken och kunden vinna på det hela även om priset skulle pressas upp en del// Benny

Tänk om man gör samma med människor ..... som reser, blir ganska olustigt att sitta i karantän 6 månader efter semestern

karantän är något man gör tills individen är frisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Idag var jag på en stormarknad för husdjur i Stockholm (anar att ni kan gissa vart?) och blev rätt besviken.

Jag har fått rådet tidigare att inte handla där men jag ville iaf kolla utbudet då det var ganska utplockat där jag annars handlar.

Clownerna hade prick och det hängde slemmiga trådar från dem, filfiskarna såg oxå ut att inte vara i toppskick osv, kändes inte kul att köpa något som var där.

Sen såg jag även att de hade två hajar i ett av deras kar! Dessa låg stilla på varandra, försökte gömma sig bakom ett pvcrör.

Är detta verkligen okej? Hajarna var små men tanken kändes alldeles för liten för dem.

Jag fick iaf en olustkänsla och gick därifrån.

Kvar har jag två funderingar, vågar man köpa fisk där utan att de smittar ner allt annat i karet?

Är det inte snudd på djurplågeri med hajarna?

Har du påtalat dina tanker till butiken? Det känns som det första man ska göra ifall man har något som man vill ta upp, ta upp det med butiken i första läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den fisk jag köpt av butiken i fråga har jag aldrig haft problem med..

min LS kommer därifrån helt nöjd med den.maskar m.m levande i dem.

koppar in den som vanligt och tutar och kör... aldrig kört med karrantän än så länge har inget gått bort på grund av sjukdom eller så.

andra faktorer med de hör inte hit..

andvänder deras vatten oxå,som man kan köpa där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den fisk jag köpt av butiken i fråga har jag aldrig haft problem med..

min LS kommer därifrån helt nöjd med den.maskar m.m levande i dem.

koppar in den som vanligt och tutar och kör... aldrig kört med karrantän än så länge har inget gått bort på grund av sjukdom eller så.

andra faktorer med de hör inte hit..

andvänder deras vatten oxå,som man kan köpa där

faktiskt första gången jag hör att någon är nöjd med både deras fiskar och sten!

eller du kanske jobbar på bromma?!?! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är varför och när vita prick slår ut, kan vara både pga. av fel i butiken eller vid transport etc. bäst är faktiskt att kolla med de också, så att de vet att personer tittat och vet!

Tror ni det är bättre om man köper fisken från de direkt i påse, alltså att det inte ens går i deras vatten då?

Bara undra, då stressen verkar orsakas när levande flyttas runt och ur karen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte haft problem med levande jag köpt där, jag har aldrig fått några sjukdomar som jag vet om. Senast jag handlade där så köpte jag 6 fiskar som Reeflex säger är transportkänsliga och en av dem dog, vilket jag tycker är synd men ändå acceptabelt.

I det stora hela är jag nöjd med de djur jag köpt där, MEN det är ju inte hela historien.

Vid flera tillfällen har jag avstått från att köpa djur då de inte sett friska ut, eller att de gick i kar med sjuka fiskar eller bara p.g.a dålig magkänsla när man frågar personalen om vissa djur.

Det har så vitt jag kommer ihåg inte hänt på någon av mina "favorit" affärer.

Men att måla ut denna butik som en smittohärd är att ta i. När jag började med denna hobby var det just i denna butik jag köpte mitt första clownhotell. Av mina ca 17 fiskar jag har i mitt kar idag så har jag, 2 clowner, 2 okinawa gobies, 1 royal gramma och 4 kardinaler som är inköpta från denna butik, d.v.s majoriteten av mina fiskar är från den butiken.

Jag tycker inte om hur det ser ut i deras kar för det mesta, men jag är väl en hycklare på det sättet då jag fortfarande kan tänka mig att handla där ifrån om djuren uppfyller mina krav.

Mycket av fisk förlusterna kan minimeras med sunt förnuft, god inspektion av djuren INNAN inköp och karantänhållning. Visst är det bra med butiker som karantänhåller sina djur men att själv ha ett litet karantänkar är en god investering.

Ändrat av StoffeSwe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlade fisk där för ca 1 månad sen för ca 3000 kr... av alla jag köpte så är det bara 3 st som lever nu.... (7-8 har dött)

Å dom smittade ner mina andra fiskar med prick å...

Köpa många fiskar på en gång är alltid förenat med prick och stress då ditt system blir kraftigt belastat på en och samma gång. Jag tycker det är fel att beskylla handlaren för din fiskdöd som enda orsak. Eftersom du gjorde ett så stort inköp måste du ha haft koll på fisken innan den togs upp i påsarna? Då såg den väl inte risig ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...