TRIDENT Postat 19 mars 2005 Dela Postat 19 mars 2005 Hjälp!I natt var det någon som tuggade i sig mina fina kollonianemoner, vad är det för monster? Tidigare har det försvunnit 3 st eremitkräftor, 2 st putsarräkor, min sarkopyton blev av med hatten och en bunt med turbosniglar har gåttåt.Jag köpte en bur för någon vecka sedan och agnade med räkor utan resultat.Akvariet är på 200 l och jag har 50 kg Ls i så det finns mycket att göma sig i.Jag har inte sett något misstänkt, finns det någon som har några ideer på hur jag ska göra?Tack på förhand Johan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aengus Postat 19 mars 2005 Dela Postat 19 mars 2005 vad har du för fiskbestånd? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TRIDENT Postat 19 mars 2005 Författare Dela Postat 19 mars 2005 2 st ocellaris1 st Palettkirurg1 st segelfenskirurg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 19 mars 2005 Dela Postat 19 mars 2005 Manisräka kanske? Grön ormsjöstjärna? har du några konstiga ljud från akvariet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aqua_Max Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Det kanske är en sådan här borstmask? http://www.oregonreef.com/sub_worm.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Det kanske vore klokt att fortsätta jakten under ett par dagar i streck. Försvann räkbitarna du la i, eller fanns de kvar? Man kanske skulle prova med något smaskigare: en torskbit. En sista utväg kan vara en sötvattens-dopp. Är nåt gömt i stenen så lär de hoppa ut efter ett par minuter i sötvattnet. Du har redan förlorat rätt så mycket, så man kanske skulle prova det.Ha bara kameran till hands och glöm inte att ladda upp bilden på den skyldige Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 ladda fällan med skivanemoner om den ger sig på det ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TRIDENT Postat 22 mars 2005 Författare Dela Postat 22 mars 2005 Jag satt uppe i natt med ficklampan och då fick jag se ett kryp som liknar en bristelworm som jag såg i en bok. Den var silverblank och med svarta tentackler fram och massa ben ca 10 cm lång, kan det vara den som jävlas??Och hur fångar jag den, den verkar ju inte vilja gå i fällan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 22 mars 2005 Dela Postat 22 mars 2005 Sånt där är så himla tråkigt! Jag hade ett par kvadrat decimter av något som var flourocerande grönt i uv-ljus... det fick min sjöborre för sig en kväll att det var mat:(Hoppas du får tag i din bov! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
vahagn Postat 23 mars 2005 Dela Postat 23 mars 2005 Antar att de är snabba, men går det inte att håva den nån natt? Lite sömn blir det den natten men då kan du fånga den själv.Annars kanske vore det en idé att bygga en fälla av "PET-flaska" sorten. Klippa huvet, vända munstycket inåt i flaskan och klistra fast den (tratt-ingång mot flaskan). Agna med nåt smaskigare kanske en bit torsk plus en skalad räka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 mars 2005 Dela Postat 26 mars 2005 ta en bit rör och sätt fast 20 cm "ben från en nylonstrumpa" i ena änden,lägg en räkbit längst bort från rörmynningen och få detta att ligga still på botten.borstmaskar och "centipeder" trasslar in sej i stumpan och kan inte ta sej loss.För den som inte vill klippa sönder sina egna strumpbyxor,funkar mamma´s lika bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 mars 2005 Dela Postat 26 mars 2005 Jag tar upp dem med min Duplapincett men är övertygad om att en stekpincett är minst lika bra. Taggarna kan vara giftiga så använd den inte till matlagning efteråt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 26 mars 2005 Dela Postat 26 mars 2005 om den går in i en sten så kan du ta upp den å doppa den i sötvatten det kommer väll att dö lite på stenen men det kanske man kan leva med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TRIDENT Postat 22 april 2005 Författare Dela Postat 22 april 2005 Nu är jakten slut och bristelwormen är ett minne blott.Men det kostade en hel lördags arbete. Jag var tvungen att töma hela akvariet och leta i alla stenar. Den hade gömt sig i den största stenen så klart.Det var bara att ta fram stora yxan och demolera 6kg sten, men det var det värt. fick tag i en pistolräka också.Bristelwormen var ett riktigt monster, ca:500 mm lång och huvudet var ca 15 mm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 Hua!! brrrrrrr.... vilket monster. fy fan vad äkliga de är. Detta är tyvärr baksidan på vår hobby Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-Johan- Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 AMEN FY FAN! vilket äckel :/Om jag får en sådan i burken dör jag....Men kul att du fångade monstret Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rickard Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 Va i h-vete är det där? Jag som varit övertygad om det rätta med att dra igång saltvatten, nu tror jag att det blir en katt istället......./Rickard Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 Det svåra blir ju att få kattf-n att stanna i akvariet!Det finns ett utmärkt sätt att fånga bristlewoorms utan att riva hela inredningen:ta ett pvc-rör och sätt en bit nylonstrumpa på ena änden,typ med buntband eller gummisnodd,beta med en räkbit längst in i strumpan och lägg rörmynningen(andra änden) mot maskens "bostad" -masken kommer att krypa in i röret och trassla in sig med sina taggar i strumpan. utföres lämpligen efter att ljuset släckts Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 wow siket monster. Kul att du hittade den tillslut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-Johan- Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 hmmm, kan alla "maskar" i akvariet bli så där stora och hemska ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 Det är tydligen inte alla som har sett den här så ni som har missat den, Varsågod Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 ca 210cm lång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 23 april 2005 Dela Postat 23 april 2005 Den är ju mysig. Något att vira om halsen en kylig dag Den som är tidigar i tråden är dock lite läbbig med alla taggar. Förresten har du köpt ny sten eller hur fick du in den masken utan att märka det direkt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Skinner Postat 25 april 2005 Dela Postat 25 april 2005 Grattis till fångsten. Jag får totala rysningar av masken. Du skulle kunna sälja bilden som receptbelagd medicin mot hicka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest fishguard Postat 27 augusti 2005 Dela Postat 27 augusti 2005 hur skyddar man sig från sånna maskar??? följer de med stenen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.