Heske Postat 13 april 2012 Författare Postat 13 april 2012 Stanna till på zoogiganten efter jobb idag och fick med mig denna "fula" fisk hem, glömde förstås ta namnet på den, får bli nästa gång jag är där om ingen här ser vad det är för en. Planerar och kolla vattenvärdena senare ikväll eftersom mina mjukkoraller inte verkar trivas något vidare bra Både mitt kenyaträd och Sarcophytonen hänger och ser alldeles tråkiga ut. Jag har även börjat få lite rött slem på ett par ställe, misstänker att det är cyano efter och kollat runt lite här, vad gör man åt det isf? Citera
Mr_Ewing Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 Skulle tro att det är en Salarias:http://se.reeflex.net/tiere/66_Salarias_fasciatus.htm Citera
freguz Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 Tippar på Salarias...Fasciatus ... stavning kan spöka Citera
Heske Postat 13 april 2012 Författare Postat 13 april 2012 Helt rätt, kände igen namnet direkt Dom hade även rödfenade Salarias fasciatus, men tyckte inte dom va lika fina och därmed inte värde det högre priset. Citera
Heske Postat 13 april 2012 Författare Postat 13 april 2012 Nu är den lille kemisten färdig, resultatet:Salt: 1,026No3: 4Po4: >0,64Ca: 430KH: 9,5Mg: 1400 Citera
d-jess Postat 17 april 2012 Postat 17 april 2012 Ser helt klart ut som en Salarias (: Har själv en Salarias guttatus tror jag. Underbart härlig fisk, helt klart favoriten i mitt kar (: Funderar dock på vad skillnaden mellan Salarias guttatus och Salarias fasciatus? Dem är ju väldigt lika utseendemässigt.. Citera
Heske Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Ser helt klart ut som en Salarias (: Har själv en Salarias guttatus tror jag. Underbart härlig fisk, helt klart favoriten i mitt kar (: Funderar dock på vad skillnaden mellan Salarias guttatus och Salarias fasciatus? Dem är ju väldigt lika utseendemässigt..Min är en salarias fasciatus. Skillnaden enligt vad jag har läst mig till är att guttatus kan skifta färg snabbt, medan jag inte läst det om fasciatus... Citera
Heske Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Spenderade eftermiddagen med och observera Kent och hans gäng när dom packade upp senaste sändningen från Bali. Lyckades på så sätt få till mig den enda putsarräkan han fick hem tog "bara" kring tre timmar och hitta den bland alla hundratals påsar, men det va det värt!Fick även lära mig ett och annat bra och veta, och så fick jag lära mig namnet på en ny "måste ha" korall Såg också en av världens coolaste fiskar där, en Batfish, tyvärr svår och inte riktigt revsäker men känns ändå som en "måste ha nångång" fisk...Lagom sugen på och åka tillbaka imorgon och se hur allt ser ut när det kommit till rätta Citera
Laggeman Postat 17 april 2012 Postat 17 april 2012 Tack Oscar, nu vet jag vad jag ska göra på vägen hem från jobb imorgon! Citera
Heske Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Tack Oscar, nu vet jag vad jag ska göra på vägen hem från jobb imorgon! Väl värt ett besök!! Men kom i tid, det va många som passerade idag och skulle återkomma imorgon:) Citera
Heske Postat 18 april 2012 Författare Postat 18 april 2012 Köpte en krabbfälla när jag va på zoogiganten igår eftersom mina turbosniglar börjar ta slut och jag har sett en större krabba i karet. Betade fällan med en räka igår kväll och i morse hade jag lyckats fånga 5-6st av mina sandsniglar... gick inte riktigt som jag tänkt mig Ska göra ett nytt försök ikväll, nån som vet vad krabbor gillar mest? Citera
Kulin Postat 18 april 2012 Postat 18 april 2012 När jag var liten fiskade vi alltid krabba med blåmusslor o sniglar....det lär nog funka Citera
Heske Postat 19 april 2012 Författare Postat 19 april 2012 Sniglarna har han redan fått smak på, men känns tråkigt och ha ihjäl dom få jag har kvar... Kan man köpa frusna sniglar? Annars får jag besöka fiskdisken imorgon och se om dom kan ha något som lockar, för räkorna som legat i fällan inatt funkade inte iaf Citera
Heske Postat 20 april 2012 Författare Postat 20 april 2012 Blåmusslor inhandlade, fick tyvärr bli frusna eftersom dom i fiskdisken endast hade nät på 1kg.Va även hemma hos Rivan och tittade på hans fantastiskt fina kar, jäklar va han hade fina koraller!! Köpte med mig en av hans fiskar hem, det blev en Lactoria cornuta. Bilder på den kommer senare ikväll Citera
Heske Postat 20 april 2012 Författare Postat 20 april 2012 Tack Men hoppas att det inte kommer behövas. Enligt säljaren va den snäll och den äter bra så jag bara hoppas att den får fortsätta va frisk!! Citera
Heske Postat 21 april 2012 Författare Postat 21 april 2012 Här kommer lite bilder på dom senaste inköpen. Först en bild på min putsarräka (Lysmata grabhami), det är en blyg lite rackare. Hur långt tid brukar det ta för fiskarna och hitta till dom? Den enda jag sett räkan få tag i är min Salarias fasciatus.Sen två bilder på min långhornade kofisk (Lactoria cornuta). Nån som har nån aning om historien till varför den heter som den gör på svenska? Han är jäkligt pigg, nyfiken och äter riktigt bra!!Och så avslutar jag med en översiktsbild, hade precis släppt i lite tinad artemia när jag tog bilden.Skrapade glaset, flyttade runt lite fraggar och krånglade lite med krabbfällan igår. I morse upptäckte jag att mina Palettkirurger har fått lite "vitaprick" igen. Jäklar va tråkiga dom är -sjukKänns som man får fortsätta köra uvcn dygnet runt så länge man har dom i karet... Citera
Yodelking Postat 21 april 2012 Postat 21 april 2012 Namnet kommer av att den ser ut som en ko, med de små söta hornen... Den heter ju Longhorn Cowfish på engelska. Citera
Heske Postat 21 april 2012 Författare Postat 21 april 2012 Ok, jag som trodde det va för att den va KOlugn Citera
Heske Postat 22 april 2012 Författare Postat 22 april 2012 Idag blir det vattenbyte och sen ikväll eller imorgon förmiddag ska jag göra alla tester så får man väl se om fosfat och nitraten har gått ner något. Citera
Heske Postat 22 april 2012 Författare Postat 22 april 2012 Mitt under vattenbytet idag så ser jag något som simmar omkring i sumpen. Hmm, tänkte jag, där ska bara finnas mina sandsniglar.... Nu blir det till och fiska lite!!Efter en stunds rotande lyckades jag fånga den här lilla krabaten, ser ut som nån sorts räka. Nån som vet vad det är och om den är bra eller dålig? Blir till och slänga upp en tråd i identifieringforumet också. Citera
_Manne_ Postat 22 april 2012 Postat 22 april 2012 Sök på mantis räka Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.