ulfsa Postat 6 april 2012 Författare Dela Postat 6 april 2012 Bra fråga, jag undrar också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 april 2012 Författare Dela Postat 6 april 2012 Ingen som kan tipsa om en bra termometer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 6 april 2012 Dela Postat 6 april 2012 Jag har en digital från Aqua Medic, http://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=162 . Har den på tre kar, jag skulle inte lita på att den visar exakt rätt men den är lätt att avläsa och man ser ju om temperaturen inte är det som den brukar vara och kan ta lämplig åtgärd åt saken. Den rekommenderar jag, fast sugproppen har blivit lite dålig efter ett år... Men det går ju byta den dagen det behövs. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 april 2012 Författare Dela Postat 6 april 2012 Tack för tips, ska kolla upp den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 april 2012 Författare Dela Postat 7 april 2012 (ändrat) Andra natten har varit bra, inget larm och inga utryckningar. Osmolatorn fungerar klockrent.Skummet i skimmern har klättrat upp en bit men inte hela vägen upp ännu Ändrat 7 april 2012 av ulfsa felstavning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 7 april 2012 Dela Postat 7 april 2012 Min osmolator fick också fnatt en gång och börja skrika i högan sky utan uppenbar anledning. Sedan dess har den fungerat bra dock. Vad det beror på vet jag inte heller.Missa sjö stjärne frågan innan med, ja de stjärnorna kan föröka sig genom delning :-) Underhållande djur. Släktet på de stjärnorna heter asterina.Grymt avundsjuk på att du fick ett stort fint paket att gotta dig med när du köpte ditt akvarium nytt med. Vill också... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
backstrd Postat 7 april 2012 Dela Postat 7 april 2012 Min osmolator är känslig för strömspikar, jag tror att jag läst att någon annan haft samma problem. Om jag stänger av cirkulationspumparna för snabbt när jag ska mata fiskarna börjar den pipa. Men stänger jag av pumparna var för sig, alltså inte trycker på båda knapparna samtidigt, funkar det för det mesta bra. Kan ju vara nått sånt som spökar./D Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 7 april 2012 Dela Postat 7 april 2012 Det där har jag märkt av nu med när du tar upp det, min kan börja tjuta om jag drar ut en förgreningsdosa kopplad till förgreningen som osmolatorn sitter i. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 april 2012 Författare Dela Postat 7 april 2012 Min vattennivå nu när det stabiliserat sig ligger på mellan 3-4 strecket i det lilla fönstret. Nu när det är stabilt kan jag låta det liggadär eller måste jag dra ner det til streck 6-7 som ska vara det optimala enligt manualen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 april 2012 Författare Dela Postat 7 april 2012 Min avrinningslucka ligger positionerad på detta sätt just nu:Detta ger en vattennivå på streck 3-4. Verkar detta OK? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Leif Holmqvist Postat 7 april 2012 Dela Postat 7 april 2012 Hej. jag har min vattennivå vid tredje sträcket. sen har jag stigarröret vid den fjärde räfflan.funkar bra för mig, sedan har jag en hårdtandborste som jag gör rent gallret med.skitigt galler påverkar sumpnivån. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 april 2012 Författare Dela Postat 7 april 2012 Bra tips med tandborsten. Vad är stigarröret? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Leif Holmqvist Postat 7 april 2012 Dela Postat 7 april 2012 det ställbar röret som skummet stiger upp i innan det rinner ner i koppen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 april 2012 Författare Dela Postat 7 april 2012 Ja just det, tack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 april 2012 Författare Dela Postat 7 april 2012 Enligt en tidigare tråd dök det upp ett djur första dagen som såg ut lite grann som en plattare version av ensvart och luden fjärilslarv. Har inte sett den sen dess. Någon som av denna bristande beskrivning har någon aning om vad detta kan vara? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kobbens Postat 7 april 2012 Dela Postat 7 april 2012 Jag ligger mellan 2-3 strecket uppifrån o det funkar bra!Min vattennivå nu när det stabiliserat sig ligger på mellan 3-4 strecket i det lilla fönstret. Nu när det är stabilt kan jag låta det liggadär eller måste jag dra ner det til streck 6-7 som ska vara det optimala enligt manualen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 7 april 2012 Författare Dela Postat 7 april 2012 Kanon, då ligger jag kvar på den vattennivån jag har Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 8 april 2012 Författare Dela Postat 8 april 2012 Ännu inget skum som når upp i skummarens behållare.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 8 april 2012 Dela Postat 8 april 2012 Du får som sagt först ha något att skumma ut. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 8 april 2012 Författare Dela Postat 8 april 2012 Haha - tack, ja så är det ju avvaktar (och skummet verkar krypa lite uppåt). Mäter lite varannan dag för att lära känna mätprylarna lite och sysselsätta mig lite. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 8 april 2012 Författare Dela Postat 8 april 2012 Verkar lite märkligt mtp hur viktig temperaturen är i karet att det finns så dåligt utbud med termometrar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 8 april 2012 Författare Dela Postat 8 april 2012 Lite intressanta saker jag upptäckt i karet ikväll då jag tände ljuset och som jag skulle behäva hjälp med att artbestämma.Här är en snigel och någon "kanelbulle" som sitter snett upp till vänster om snigeln.Rakt nedanför det gröna stråt som sticker upp ovanför stenen sitter det ngt som ser ut som en tvättsvamp. Finns flera av dessa i karet.En liten snygg varelse.Den här var svårast att ta kort på, detta är nog 4e bilden. FInns i mitten av bilden, har vit färg och verkarha ett hål i mitten.fantastiskt kul att komma hem ikväll och upptäcka allt det här. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 8 april 2012 Författare Dela Postat 8 april 2012 Här något mer jag hittat, det som sitter i mitten, lite fjälliknande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 8 april 2012 Författare Dela Postat 8 april 2012 Det här är väl någontyp av alger antar jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 8 april 2012 Dela Postat 8 april 2012 Bullen kan vara någon mask tror jag, har en del sådana med. Gör ingen skada åtminstone :-) Den snygga saken är en rörmask.Det sista är någon alg ja tror jag med, men svårt att säga sort. Den får väl växa till sig lite så ser man om du inte plockar bort den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.