Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Din kräfta har ömsat skal och det är gamla skalet som du hittat.

Det jag menade var att snäckan den bär på var tom ;) inte skalet.

Nu visar det sig att den kom ut efter ett litet tag. Den hade dragit

sig tillbaka in i skalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här var ett för mig märkligt beteende uppvisat av den nya clownen igår.

Kanske detta är normalt, eller kan det vara stress över flytten alt.

en invit till kräftan ??

Med nya fiskar studerar man varje beteende i detalj ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som den kämpar lite mot strömmen och eftersom de är ganska dåliga simmare så brukar det se ut så där ungefär.

Mina brukar stå och simma mot utblåset när det är matdags - med ungefär samma resultat :)

Aha, trodde dom var duktiga ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, tre veckor har gått. Inget skum ur skummaren. Det kom en del då jag la i sanden men efter det, ingenting.

Jag tog upp den för att se om jag installerat den fel. Jag kan inte se ngt uppenbart. Lägger upp lite bilder och

ett klipp med hur det ser ut om någon av er kan upptäcka ngt som ser uppenbart fel ut.

KAN det vara så att det inte finns någonting att skumma ännu?

post-6558-14468925323819_thumb.jpg

post-6558-14468925321171_thumb.jpg

post-6558-14468925321402_thumb.jpg

post-6558-14468925321639_thumb.jpg

post-6558-14468925321872_thumb.jpg

post-6558-14468925322093_thumb.jpg

post-6558-14468925322315_thumb.jpg

post-6558-14468925322529_thumb.jpg

post-6558-1446892532275_thumb.jpg

post-6558-1446892532297_thumb.jpg

post-6558-14468925323177_thumb.jpg

post-6558-14468925323397_thumb.jpg

post-6558-14468925323603_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har också min vattenyta högre upp, ca 1-1,5 streck. Jag tycker det är där min skummare fungerat som bäst. Men sen är det nog lite som du säger att det inte finns så mycket att skumma än. Jag har för mig att det tog ett tag innan det började skumma mer för mig, så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket än. :)

mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack nemesis o frepet. Jag ska höja vattennivån i sumpen så att den hamnar på liknande nivå

som er så får jag se vad som händer.

Vet ni varför RedSea säger att den optimala vattennivån ligger runt streck 6-7?

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mitt kar beggat men jag har för mig att killen jag köpte det av hade fått något nytt blad från den affären han köpte det av att man skulle höja nivån. Var något om förbättringar, ska se om jag kan hitta det någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack Nemesis.

Något som stör mig lite är att i respektive hö o vä hörn lite ovanför respektive utblås uppstår en film på ytan som bara ligger och snurrar och inte verkar sugas in i ytavrinningen. Nu står mina utblås riktade inåt mot mitten av akvariet. Någon som kan rekommendera en bra inställning av utblåsen som eliminerar detta. Försöker också hitta en utblåsinställning som inte resulterar i att sanden på vissa ställen rör på sig och lämnar kala fläckar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en idé eller lösning på hur man på ett smart sätt även kan suga upp lite slam och skräp ifrån botten

då jag gör vattenbyte. Som det är nu har jag en vanlig slang och den suger ju upp sanden också om jag skulle trycka

ner den där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfiskarna verkar vara lite stirriga. Dom håller sig mest vid ytavrinnaren och simmar som galna upp och ner.

Ibland får dom för sig att lägga upp sidan mot vattenytan också. Har bara haft dom i 4 dagar och undrar om detta är normalt eller om dom är stressade. Då jag matar dom upptäcker dom i bästa fall bara några korn eftersom dom är så upptagna med sin "ritual". Om det verkar konstigt kan jag lägga ut ett klipp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dryg vecka har gått med mina clowner och vattenparametrarna uppvisar stabilitet. Funderar på om jag som nästa steg ska ta ytterligare fisk eller mjuk korall. Helst skulle jag vilja ha en anemon men hört att de kan ställa till problem. Alt en mjukkorall som kan agera substitut för en anemon så att clownerna har ngt att ty sig till om de får lust. Tar gärna emot synpunkter på anemon alt. en korall som skulle passa. Blir det en fisk skulle jag vilja ha en Yellow Watchman Goby. Är det en bra andra fisk eller finns det ännu bättre alrernativ för en nybörjare ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill testa en anemon, vilken kan vara lämlpig att prova för clownerna: Stychodactyla gigantea, S. mertensi eller Heteractis magnifica ?

Vad ska man tänka på innan man skaffar en anemon, tex i form av placering, vattenparametrar och annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer tid är mitt tips. Skaffa en del olika mjukkoraller och försök få de att trivas och växa. När du gjort det och fått lite pejl på det så kan du kika på anemoner igen. Då hinner karet gå in sig mer :-)

Det viktigaste är väl egentligen att ha ett stabilt kar med stabila värden. Om det går uppfylla så gör det nog inte så jättemycket för anemonen som värdena är superbra i övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack mikoto, Ja det är nog ett vettigt förslag, dvs att börja med mjukkoraller. Finns det någon mjukkorall som skulle kunna

duga som värd till en clown?

Om man köper en mjukkorall, tillkommer det då också att man måste hålla koll på (och eventuellt tillsätta) Kalcium, Magnesium & Strontium ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jättesvårt att säga tyvärr någon bra mjukkorall då clowerna kan vara otroligt olika med vad de föredrar som substitut.

Men jag har sett clowner som gått i Rhodactis skivanemoner och Sarcophyton läderkoraller tex. Så det är ju två sorters koraller du kan kika efter. Om inget annat brukar de vara förtjusande koralldjur på egen hand :-)

Jag tillsätter inga spårämnen, det enda jag tillsätter mitt akvarie är nitrat och svagt kalkvatten, vilket då innebär att jag tillsätter lite kalcium. Poängen är iaf att jag tillsätter väldigt lite och mäter nästan inget. Mitt kar ser hemskt ut pga en kraftig alg och cyano invasion. Men mina mjukkoraller växer och förökar sig ändå. De är väldigt tacksamma djur att ta hand om.

Sinularia och Capnella är två andra släkten jag har erfarenhet av som är väldigt tåliga och snälla. De rekommenderar jag gärna :-)

Du kolla efter fisk med såg jag. Jag är personligen jätteförtjust i gyltor, de är snälla(iaf de flesta släktena) och nyfikna djur. Ofta med vackra färger med. Kolla om du kan hitta någon gylta från Cirrhilabrus släktet. De blir nästan alla lika stora ungf och är vackra och snälla fiskar. Om du kan hitta två med väldigt olika färger går det nog bra att köpa en av vart. Man kan även ha flera av samma sort om det bara är en hane i karet, men blir det flera hanar så slår de ihjäl varandra. Här är en reeflex länk till släktet: http://se.reeflex.net/kategorie/29.html#Cirrhilabrus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jättesvårt att säga tyvärr någon bra mjukkorall då clowerna kan vara otroligt olika med vad de föredrar som substitut.

Men jag har sett clowner som gått i Rhodactis skivanemoner och Sarcophyton läderkoraller tex. Så det är ju två sorters koraller du kan kika efter. Om inget annat brukar de vara förtjusande koralldjur på egen hand :-)

Jag tillsätter inga spårämnen, det enda jag tillsätter mitt akvarie är nitrat och svagt kalkvatten, vilket då innebär att jag tillsätter lite kalcium. Poängen är iaf att jag tillsätter väldigt lite och mäter nästan inget. Mitt kar ser hemskt ut pga en kraftig alg och cyano invasion. Men mina mjukkoraller växer och förökar sig ändå. De är väldigt tacksamma djur att ta hand om.

Sinularia och Capnella är två andra släkten jag har erfarenhet av som är väldigt tåliga och snälla. De rekommenderar jag gärna :-)

Du kolla efter fisk med såg jag. Jag är personligen jätteförtjust i gyltor, de är snälla(iaf de flesta släktena) och nyfikna djur. Ofta med vackra färger med. Kolla om du kan hitta någon gylta från Cirrhilabrus släktet. De blir nästan alla lika stora ungf och är vackra och snälla fiskar. Om du kan hitta två med väldigt olika färger går det nog bra att köpa en av vart. Man kan även ha flera av samma sort om det bara är en hane i karet, men blir det flera hanar så slår de ihjäl varandra. Här är en reeflex länk till släktet: http://se.reeflex.net/kategorie/29.html#Cirrhilabrus

Tack för alla tips! Har en del att läsa nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...