Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

Det ser ut som att du köpt en Centropyge bispinosa tycker jag. Vad gäller vattenvärden så brukar man säga att det inte gör så mycket om man ligger lite fel i förhållande till det rekommenderade värdet. Däremot så kan det vara sämre att låta värderna gå upp och ner hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det ser ut som att du köpt en Centropyge bispinosa tycker jag. Vad gäller vattenvärden så brukar man säga att det inte gör så mycket om man ligger lite fel i förhållande till det rekommenderade värdet. Däremot så kan det vara sämre att låta värderna gå upp och ner hela tiden.

Kollade upp bilder på webben och det är definitivt en Centropyge Bispinosa, jättefin tycker jag.

Ska hålla det du sa om vattenparametrarna i åtanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att sitta en Capnella "Kenya träd" bakom knapparna med :-)

Fin fisk!

Ja precis, den ser så blek och liten ut fortfarande så jag nämnde inte den ;)

Väntar på att den ska börja återhämta sig efter transport och omställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsatt en tsk Bikarbonat för att få upp KH.

För Ca & Mg ska jag först göra ett vattenbyte idag och mäta upp värdena i morgon.

Är det Balling som gäller för att få upp dessa två?

Funderar på att åka och köpa Mg & Ca höjande mdel idag, vad rekommenderar ni?

Nu först såg jag att det finns ju råd om detta i "Saltvattenskemi för dummies".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tolkar råden från dummies-dokumentet så här (Tabell 5):

Mitt KH > 7 = 7.3

Mitt Ca > 380 = 385

dvs jag skulle kunna använda ett preparat som både höjer KH & Ca, tex Kent Kalkwassermix eller Salifert All-in-One.

Eller är det smartaste att köpa en flaska av A (Ca, Strontium etc) , B (Alk) respektive C (Mg) direkt?

Verkar ju finnas en del olika märken men tex Red Sea borde väl funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ulf, jag tycker du ska ta det lugnt, det finns inget alarmarerande som behöver panikåtgärdas - gör ditt veckovattenbyte bara.

Det vettigaste och renaste är att köpa Ballingpulver (Ca, mg och carbonat) för att buffra med och använda "aquacalculatorn" för dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett av de vanligaste felen man gör som nybörjare är att ständigt labba, mäta tillsätta för att få "perfekta värden"- blanda en massa olika preparat för ditten och datten - det ställer oftast till med betydligt större problem än att låta karet vara ifred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan intyga föregående talare. Jag har ett kar på totalvolym 450 liter och det enda jag gör är att göra 25l vattenbyte en gång i veckan. Jag använder lite kol och fosfatremover och tillsätter korall kalcium samt jod ibland.

Så enkelt det bara kan bli och allt trivs för mig utan en enda motgång efter 1 år.

Så labba inte för mycket nu bara:)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett av de vanligaste felen man gör som nybörjare är att ständigt labba, mäta tillsätta för att få "perfekta värden"- blanda en massa olika preparat för ditten och datten - det ställer oftast till med betydligt större problem än att låta karet vara ifred.

Hej!

Då ska jag avstyra min iver och detta på en gång för att inte hamna i fällan ;)

Ska hålla mig till att mäta en gång i veckan för att åtminstone upptäcka negaitva trender.

Veckovisa vattenbyten blir det också. Sparar mig mycket tid - Tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan intyga föregående talare. Jag har ett kar på totalvolym 450 liter och det enda jag gör är att göra 25l vattenbyte en gång i veckan. Jag använder lite kol och fosfatremover och tillsätter korall kalcium samt jod ibland.

Så enkelt det bara kan bli och allt trivs för mig utan en enda motgång efter 1 år.

Så labba inte för mycket nu bara:)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Kul att höra att ditt akvarium funkar så bra :)

Jepp - ska hålla tillbaks min iver. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på det här med hur mycket mjukkoraller växer.

Om man har optimala vattenvärden och korallen trivs, hur snabbt / mycket växer då korallerna?

Jag har tex Kenya Träd, knapp & Sarchophtyon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har min skummare kommit igång och skummat i ca 3 dagar. Det blir en del pyssel med att justera

röret som skruvas upp och ner. Jag fick dra upp vattennivån till runt 1a o 2a strecket för att få igång

den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...