Gå till innehåll

Mitt Red Sea MAX 250-projekt.


ulfsa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 539
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är du säker skummaren fungerar? Verkar väldigt konstigt det inte skummar något efter så lång tid och nu även med fisk i karet? Min började skumma bara några dagar efter levande stenen var ipytsad. Fast jag är för oerfaren för att vara säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker skummaren fungerar? Verkar väldigt konstigt det inte skummar något efter så lång tid och nu även med fisk i karet? Min började skumma bara några dagar efter levande stenen var ipytsad. Fast jag är för oerfaren för att vara säker.

Den pumpar luftbubblor men bubblorna kommer inte upp i röret. Jag la ut lite bilder tidigare i denna tråd för att

få tips om ngt verkade helt galet.-bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge den gör bubblor i skummaren så fungerar den nog. Kommer det inget i koppen så finns det antagligen fortfarande för lite att skumma ut.

Det hoppas jag också på men nu är det nästan en månad sen jag drog igång karet. Kanske inte tillräckligt med -poop-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ulf, det låter som om det är något som inte lirar riktigt - antigen så är luftintaget igensatt av saltkristaller eller så är vattennivån i skummaren för låg.

Det kan ju självfallet vara något tekniskt fel också - men börja med att spruta/hälla osmosvatten (gärna hett) genom luftintaget med skummaren igång för att se om det gör skillnad och kontrollera att vatten nivån ligger ca 1-2cm ner i "halsen" när koppen är avlyft

Hör av dig om det inte funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill testa en anemon, vilken kan vara lämlpig att prova för clownerna: Stychodactyla gigantea, S. mertensi eller Heteractis magnifica ?

Vad ska man tänka på innan man skaffar en anemon, tex i form av placering, vattenparametrar och annat.

Ska du prova en anemon så än en sk bubbletipanemon ( E Quadricolor)ett bättre val, speciellt om du får en klon från ett akvarium. Tåliga och snygga och lätta att föröka. S Tapetum är ett annat bra val. Dessa blir inte så stora och är också lätta att föröka. Finns i många vackra färger. Men som sagt en, en mjukkorall eller Lps funkar oftast också lika bra som substitut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ulf, det låter som om det är något som inte lirar riktigt - antigen så är luftintaget igensatt av saltkristaller eller så är vattennivån i skummaren för låg.

Det kan ju självfallet vara något tekniskt fel också - men börja med att spruta/hälla osmosvatten (gärna hett) genom luftintaget med skummaren igång för att se om det gör skillnad och kontrollera att vatten nivån ligger ca 1-2cm ner i "halsen" när koppen är avlyft

Hör av dig om det inte funkar.

Tack för tipsen! - ska testa detta ikväll då jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du prova en anemon så än en sk bubbletipanemon ( E Quadricolor)ett bättre val, speciellt om du får en klon från ett akvarium. Tåliga och snygga och lätta att föröka. S Tapetum är ett annat bra val. Dessa blir inte så stora och är också lätta att föröka. Finns i många vackra färger. Men som sagt en, en mjukkorall eller Lps funkar oftast också lika bra som substitut.

Dom var jättefina båda två - ska kolla upp detta - Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjat med att se över vattennivån i sumpen. Hällde i 2-3 L saltvatten och nivån ligger nu på andra strecket uppifrån. Skummaren verkade reagera positivt på detta och börjat skumma lite mer och nu ligger skummet ungefär halvvägs upp i röret. Dragit ner luften till minimum för att undvika att den svämmar över ifall den trots all förmodan skulle komma igång inatt. Är läget oförändrat i morgon ska jag testa att köra varm osmos genom luftslangen för att se om det hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började eftermiddagen med att koka upp osmos och köra med plastspruta genom båda slangarna.

Tog upp och isär skummaren för att se till att alla delar satt där dom ska (dubbelkollade med manulane) och att alla rör och

håligiheter som jag kunde se var rena. Använde hett osmosvatten i plastspruta i alla slangar och håligheter jag kunde se.

Satte sedan ihop skummaren och la tillbaks den i sumpen. Drog sedan igång skummaren och väntade..... väntade.... och väntade.

Hit kommer skummet men inte längre:

post-6558-14468925399237_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser fortfarande bra ut... Skummet är ju vit och inte brun aktigt .

Alltså rent.

Ja, jo det är ju så, ser väldigt rent ut. Fick uppfattningen av tidigare inlägg om att så här lång tid borde det

inte ta innan det börjar skumma ur.

Skulle ha hunnit iväg för att köpa en korall eller fisk idag som kan skita ner lite mer ;) men hann inte

med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så otroligt olika, man ser ju att din skummare garanterat fungerar skummet når upp, men det går inte över för det är så fint att "bubblorna" inte håller hela vägen uppe

Alltså har du antagligen mycket rent vatten :) jag hade varit glad istället :) det kommer det kan dröja veckor till, men ja som sagt efter som skummet går fint upp i röret så ser man att den funkar fint.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så otroligt olika, man ser ju att din skummare garanterat fungerar skummet når upp, men det går inte över för det är så fint att "bubblorna" inte håller hela vägen uppe

Alltså har du antagligen mycket rent vatten :) jag hade varit glad istället :) det kommer det kan dröja veckor till, men ja som sagt efter som skummet går fint upp i röret så ser man att den funkar fint.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OK - Jag håller ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina värden idag:

Temp: 26

Salinitet: 1.022

KH: 6,1

Nitrit: 0

Nitrat: 2

Fosfat: 0

Alla värden verkar vara OK utom KH som vad jag förstår är rekommendrad att inte vara under 7.

Vad gör man för att höja detta? Ej helt 100% på värdet eftersom gradskalan på plastsprutan som kom med test-kitet

börjar flagna bort. Trenden har däremot varit nedåtgående vecka för vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

borde inte sjunka så mycket utan något som tar upp kh som lpser spser... jag är dock ingen expert.. men måste vara något fel på testerna du har eller något annat som inte står helt rätt till .

Japp, behöver ändå köpa ett nytt KH-test eftersom jag har svårt att tolka resultaten med det jag har.

Så får det bli i morgon.

Har inga koraller alls som tar upp KH. Har enbart LS, 2 clowner & städpatrullen.

Använder alltid bara osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH kan du höja med vanlig bikarbonat från kryddhyllan på ICA eller COOP.

Räkna med att en tesked som du rör ut i en halvliter akvarievatten höjer kH ungefär en enhet.

OK, tack får rådet. Det ser ut som att jag kommer att behöva göra detta nu. Köpte ett nytt testkit och

fick utslaget 6 igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...