ulfsa Postat 10 juni 2012 Författare Dela Postat 10 juni 2012 Det veckovisa vattenbytet på 10% precis gjort. Börjar få rutin på detta nu.En 25L hink med doppvärmare och termometer gör susen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hanst Postat 12 juni 2012 Dela Postat 12 juni 2012 Jag har fått tips om detta förut men glömt bort, ungefär hur många timmar per dag ska man ha belysningen på ?Jag kör 12 h ljus fördelat på 3 h soluppgång, 6 h full fräs och 3 h solnedgång. Sent from my iPhone 4s using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
heba Postat 12 juni 2012 Dela Postat 12 juni 2012 Att hålla det här KH i schack verkar ju vara helt omöjligt. Hur gör ni för att få ordning på detta?Om man har LPS (Turbinaria) vad ska KH ligga på då? Jag har försökt hitta ett bra ställe där korallen ska trivas men inte lyckats. Precis flyttat den till ca3/5 upp i akvariet från botten med direkt ljus på den. Verkar detta lämpligt?Ideala KH-värden ligger väl mellan 7-10, jag försöker hålla det på ca.8 och sköter det via en doserpump, vilket väl är det lättaste sätter att få stabila värden med kontinuerlig tillförsel.Korallen kan vara tjurig i flera dagar då du flyttar den, så jag skulle ha låtit den vara och "utvärderat läget" efter någon vecka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 12 juni 2012 Författare Dela Postat 12 juni 2012 Jag kör 12 h ljus fördelat på 3 h soluppgång, 6 h full fräs och 3 h solnedgång. Tack - då har du mer avancerad belysning än vad jag har eftersom jag bara har på och av Nu har jag satt den på 10 timmar fullt ljus per dag. Det kanske är för mycket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 12 juni 2012 Författare Dela Postat 12 juni 2012 Ideala KH-värden ligger väl mellan 7-10, jag försöker hålla det på ca.8 och sköter det via en doserpump, vilket väl är det lättaste sätter att få stabila värden med kontinuerlig tillförsel.Korallen kan vara tjurig i flera dagar då du flyttar den, så jag skulle ha låtit den vara och "utvärderat läget" efter någon vecka.Tack - Ja KH't verkar vara det som ändrar sig mest. Nu kör jag ballingpulver och doserar så att det stämmeri samband med vattenbyte. Sen får karet stå tills nästa vattenbyte (en gång i veckan).Korallen har stått längre än en vecka men det är bra att ha ett riktmärke då man provar olika platser.Har två Sinularia på en fragsten, en stor och en liten. Den lilla verkar stortrivas medans denstora mest ser ut som Jabba the Hut. Den trivdes bra i början men ser mest sur och ihopsjunkenut nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 12 juni 2012 Författare Dela Postat 12 juni 2012 Sånt här grönt på sanden, är det turbosniglarna som ska ta hand om detta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 14 juni 2012 Författare Dela Postat 14 juni 2012 Är det någon som har hittat ett smart sätt att göra rent / skrapa bort alger i de rundade glashörnen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 14 juni 2012 Författare Dela Postat 14 juni 2012 Flyttade min Sinularia från ett hörn till ett annat och nu verkar den trivas mycket bättre.Däremot så vill polyperna på min Turbinaria inte komma ut.... Har flyttat på den 3 ggr nuutan positivt resultat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
qaws Postat 14 juni 2012 Dela Postat 14 juni 2012 Är det någon som har hittat ett smart sätt att göra rent / skrapa bort alger i de rundade glashörnen?På mitt RSM250 så använder jag en skrapa med filtervadd som kommer åt hörnen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 15 juni 2012 Författare Dela Postat 15 juni 2012 På mitt RSM250 så använder jag en skrapa med filtervadd som kommer åt hörnen.Smart, bra idé - tack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 17 juni 2012 Författare Dela Postat 17 juni 2012 Dom här svarta filterna (ett mindre och ett större) som följde med karet har jag tagit ur.Det ena satt vid doppvärmaren och det andra skulle väl vara någon typ av bubbelhämmare.Kändes som att dom bara samlade massa skräp och krävde en massa rengöring för att inte bli bli nitratfällor. Karet funkar minst lika bra nu och det finns inga bubblor. Hur har ni andramed RSM gjort? Behållt eller tagit ur?Det aktiva kolet har jag också tagit bort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 17 juni 2012 Författare Dela Postat 17 juni 2012 Dagen efter det veckovisa vattenbytet, har jag mätt mina vattenparametrar :Temp: 27Salinitet: 1,023KH: 6.4 (lågt som vanligt, buffrar med ballingpulver för att få upp detta)Nitrat: 0Fosfat: 0Ca: 410Mg: 1320 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 17 juni 2012 Författare Dela Postat 17 juni 2012 En fråga jag har gäller information som AquaCalculatorn ger ifrån sig.Då jag går in på "Adaptation of Ca/Alk/MG" finns det en parameter efteruträkningen som anger NaCl fritt Salt. Jag trodde NaCl var salt (?) Nu körjag med Fauna Marins ballingpulve(CA, MG & Karbonat). Finns det en liknandeprodukt för NaCL Free Salt? Vad blir konsekvenserna av att man inte tillfördetta även om calculatorn säger att man ska göra det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 17 juni 2012 Dela Postat 17 juni 2012 Det finns 3 alternativ för magnesiumtillsatser på aquacalc: magnesiumchlorid enbart, magnesiumchlorid och Mg sulfat samt med eller utan Natriumfritt salt.Om man kör "rätt sätt" - dvs att man gör typ veckovis vattenbyten kan man skippa både sulfat och NaCl.= (Balling Light) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 17 juni 2012 Författare Dela Postat 17 juni 2012 Det finns 3 alternativ för magnesiumtillsatser på aquacalc: magnesiumchlorid enbart, magnesiumchlorid och Mg sulfat samt med eller utan Natriumfritt salt.Om man kör "rätt sätt" - dvs att man gör typ veckovis vattenbyten kan man skippa både sulfat och NaCl.= (Balling Light)Tack! Då hoppas jag att jag gör på rätt sätt. En fråga, under punkt 3 - Define Recepie på "Adaptation of Ca/Alk/MG" sidan, finns det några inställningar jag måste tänka på eller är det bara att köra "Standard"? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 17 juni 2012 Författare Dela Postat 17 juni 2012 Nu hittade jag något, klicka bort NaCL Free Salt på Recept sidan borde jag väl göra.Nu hittade jag även alternativet för FM Balling Light Då har jag hamnat rätt - tack Leffe. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 25 juni 2012 Författare Dela Postat 25 juni 2012 Tillökning idag som består av följande:1 Bubbletip Anemon1 Caulastrea furcata1 Merulina1 Halichoeres Trispilus2 ChromisJust nu ligger gänget och guppar i sina påsar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 25 juni 2012 Författare Dela Postat 25 juni 2012 Bubble Tip-anemomen har precis börjat vandra från sitt hål som jag satte den i. Det vore ju tråkigtom han bestämde sig för att placera sig på baksidan av LS.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 25 juni 2012 Författare Dela Postat 25 juni 2012 Mina nytillskott. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hanst Postat 25 juni 2012 Dela Postat 25 juni 2012 Trevligt värre, måste säga att jag tror att din bta kommer att bli kanonfin Jag har själv sneglat på den när jag har varit i butiken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 25 juni 2012 Författare Dela Postat 25 juni 2012 Anemonen flyttade sig bara en liten bit och satte sig så klart på "fel" sida av stenen. Nu är stenen vänd och detta är det man ser nu: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hanst Postat 25 juni 2012 Dela Postat 25 juni 2012 Mycket fint, jag blir lite sugen på en jag med. Måste tyvärr hålla mig tills vi har renoverat klart på övervåningen Sent from my iPad2 using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 26 juni 2012 Författare Dela Postat 26 juni 2012 Trevligt värre, måste säga att jag tror att din bta kommer att bli kanonfin Jag har själv sneglat på den när jag har varit i butiken.Ja den har potential ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 26 juni 2012 Författare Dela Postat 26 juni 2012 I morse då jag matade fiskarna hade anemonen rört sig och sitter nu på undersidan av stenen upp&ner Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 26 juni 2012 Dela Postat 26 juni 2012 Hur har det gått med din turbinaria? Min har tjurat ihop fullständigt och har inte haft polyperna ute på en hel vecka. nåt tips på åtgärd Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.