greger Postat 17 juli 2012 Dela Postat 17 juli 2012 Jag har fått rådet att byta sort emellanåt då det kan vara olika mängder/värden på spårämnen och liknande, så det rådet följer jag och har ingen negativ erfarenhet.Du menar att om man köper Aftonbladet ena dagen och Expressen nästa, så missar man inget... Jag köper inte det där resonemanget riktigt, tror mer på långsiktighet och att vara konsekvent - att man lär sig var eventue3lla svagheter i sitt eget saltmärke och kompenserar för det.Det tar ju ofta ganska lång tid att se "konsekvenserna" av ett saltbyte Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 18 juli 2012 Författare Dela Postat 18 juli 2012 Du menar att om man köper Aftonbladet ena dagen och Expressen nästa, så missar man inget... Jag köper inte det där resonemanget riktigt, tror mer på långsiktighet och att vara konsekvent - att man lär sig var eventue3lla svagheter i sitt eget saltmärke och kompenserar för det.Det tar ju ofta ganska lång tid att se "konsekvenserna" av ett saltbyteHmmm, tog en lokal butik för saltet den här gången eftersom det var slut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 18 juli 2012 Författare Dela Postat 18 juli 2012 Jag byter ca 10% vatten (alltid osmos) varje vecka. Jag har precis läst att utöver detta ska man även byta 25-30% en gång i månaden.Hur gör ni andra här på forumet och vad tycker ni fungerar bäst? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bläckfisken Postat 18 juli 2012 Dela Postat 18 juli 2012 Tror att ett större vattenbyte 2 ggr per år kan vara bra, men annars ska det funka med 10% i veckan. Har man tillsats av makroämnen (Ca, kh mm) så kan det räcka med 20% i månaden för att hålla uppe micro ämnena, kanske tom 10% om man har bra näringsexport. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 21 juli 2012 Författare Dela Postat 21 juli 2012 Saltvattenstank jag såg på Harrods i går. Det såg inte så välskött ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 21 juli 2012 Författare Dela Postat 21 juli 2012 Himlen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 30 juli 2012 Författare Dela Postat 30 juli 2012 Har en fråga ang fiskarnas avföring.Min fiskar släpper ifrån sig en dwl avföring som flyter omkring i karet och även också lägger sig på botten och 'snurrar' omkring.Vad kan vara lösningen på detta, kraftigare cirkulation så att det tar sig till skummaren eller är det bara att slanga upp detta oftare? Jag byter vatten en gång i veckan och försöker suga upp så mycket jag kan men detta räcker inte. Vore intressant att få ideér o synpunkter på detta om ngn har ett liknande 'provblem' och hur ni isåfall löst detta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 Har aldrig sett något skit ligga på botten ¨så jag antar att det beror på cirkulationen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 31 juli 2012 Författare Dela Postat 31 juli 2012 Har aldrig sett något skit ligga på botten ¨så jag antar att det beror på cirkulationen!Hmm, jepp - så är det nog. Läst att RSM's pumpar inte räcker hela vägen så en extra pump är nog det som gäller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 31 juli 2012 Dela Postat 31 juli 2012 Jag köpte nyligen en tunze 6055 till mitt rsm 130 och är väldigt nöjd! Tror den skulle passa i ditt kar. Tror till och med att den mindre skulle bli perfekt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 31 juli 2012 Författare Dela Postat 31 juli 2012 Jag köpte nyligen en tunze 6055 till mitt rsm 130 och är väldigt nöjd! Tror den skulle passa i ditt kar. Tror till och med att den mindre skulle bli perfekt.Tack för tips! Åkte till Triton idag för att köpa en Polario 10 men de var slut men har lagt en beställning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 11 augusti 2012 Författare Dela Postat 11 augusti 2012 Den här algblomningen som man får skrapa av rutorn nästan varje dag, finns det ngt man kan göra för att stoppa detta eller är det bara att leva med?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 12 augusti 2012 Dela Postat 12 augusti 2012 Hur ligger du i fösfat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 12 augusti 2012 Författare Dela Postat 12 augusti 2012 Hur ligger du i fösfat?Jag har 0 Fosfat och Nitrat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 12 augusti 2012 Författare Dela Postat 12 augusti 2012 Jag funderar på om belysningen kan vara en faktor. Idag har jag belysningen på mellan 14-23 varje dag, dvs 9 timmar.På natten har jag RSM's eget månljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 12 augusti 2012 Dela Postat 12 augusti 2012 sänk lyset till kanske 3-21 ist så slipper du nog så mycket alger=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 12 augusti 2012 Författare Dela Postat 12 augusti 2012 sänk lyset till kanske 3-21 ist så slipper du nog så mycket alger=)Tack, bra tips som jag ska försöka med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 12 augusti 2012 Dela Postat 12 augusti 2012 försätter det ändå att slå ut alger så mörklägg karet i 2-3 dagar=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 16 augusti 2012 Författare Dela Postat 16 augusti 2012 Undrar om det är normalt att Euphyllian gör så här, dvs släpper ifrån sig extra långa polyper, och varför dom gör så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 16 augusti 2012 Dela Postat 16 augusti 2012 ja det är normalt för den sorten. mina gör likadant ibland=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 16 augusti 2012 Författare Dela Postat 16 augusti 2012 ja det är normalt för den sorten. mina gör likadant ibland=)Tack! Det känns tryggt att veta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 20 augusti 2012 Författare Dela Postat 20 augusti 2012 Någon som vet vad det här bruna på min sand är och vad man gör för att bli av med det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonte_j Postat 23 augusti 2012 Dela Postat 23 augusti 2012 Ser ut som kiselalger. Har du sandvändande sjöstjärnor? De gjorde susen i mitt kar iaf, allt det bruna försvann på en dag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 24 augusti 2012 Författare Dela Postat 24 augusti 2012 Ser ut som kiselalger. Har du sandvändande sjöstjärnor? De gjorde susen i mitt kar iaf, allt det bruna försvann på en dagHar ingen sjöstjärna men kanske skulle skaffa en Funderar på om det inte också skulle fungera att slanga upp vid nästa vattenbyte men det kanske kommer tillbaks. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 25 augusti 2012 Författare Dela Postat 25 augusti 2012 Ser ut som kiselalger. Har du sandvändande sjöstjärnor? De gjorde susen i mitt kar iaf, allt det bruna försvann på en dagKöpte en sjöstjärna idag så nu får vi se hur det går med sandvändandet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.