ulfsa Postat 25 augusti 2012 Författare Dela Postat 25 augusti 2012 En ny och praktisk apparat jag köpte på Triton idag! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emvees Postat 25 augusti 2012 Dela Postat 25 augusti 2012 Ser dyrt ut. ;-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Min nya fina fisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Ny Euphyllia, min favorit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Blandat Mg, Ca & karbonat så nu är min nya doseringspump i drift. Känns lite lyxigt att ha den. Klumpat till det redan med chockhöjning av Mg (150ppm på 2 timmar) och KH'n flög upp till 13.4 (!?). Tur att jag inte har några känsliga koraller i karet Nu ska det bli finlir tills jag kalibrerat rätt mängder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 sänk lyset till kanske 3-21 ist så slipper du nog så mycket alger=)Följde ditt tips o vips! så var mina algproblem borta. Tackar så mycket! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Ser dyrt ut. ;-)Ja det var ju inte gratis direkt men det var någon annan som betalade Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 vad bra att jag var till hjälp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zigmund Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Blandat Mg, Ca & karbonat så nu är min nya doseringspump i drift. Känns lite lyxigt att ha den. Klumpat till det redan med chockhöjning av Mg (150ppm på 2 timmar) och KH'n flög upp till 13.4 (!?). Tur att jag inte har några känsliga koraller i karet Nu ska det bli finlir tills jag kalibrerat rätt mängder.Nu vet jag inte vilket recept du kört efter ,men när jag körde balling blanda jag iordning 25l dunk och hade streamerpump i dunken 1dygn .Nästan omöjligt blanda genom att skaka dunkarna (tänkte om det inte löst sig ordentligt ) ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 30 augusti 2012 Författare Dela Postat 30 augusti 2012 Nu vet jag inte vilket recept du kört efter ,men när jag körde balling blanda jag iordning 25l dunk och hade streamerpump i dunken 1dygn .Nästan omöjligt blanda genom att skaka dunkarna (tänkte om det inte löst sig ordentligt ) !Jag tror du har rätt, att det inte var riktigt utspätt och för högt koncentrat åkte in i karet. Jag använder Fauna marins Balling Light's recept.Tror jag åtminstone ska köpa en extra flaska så att jag har färdigblnadat karbonat när det tar slut i pumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 30 augusti 2012 Författare Dela Postat 30 augusti 2012 Några färska bilder från mitt kar. Varit i drift nu sedan April. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 30 augusti 2012 Dela Postat 30 augusti 2012 Fina djur och bilder. Jag är en läppfisk människa så jag gillar din banan och pyjamas gylta mest :-)Min banan gylta har ett svagt men synligt grönt mönster(stora gröna linjer) i ansiktet, har din något sådant? Funderar på om det kan vara så att min är en hane och honorna är helgula i ansiktet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 31 augusti 2012 Dela Postat 31 augusti 2012 Har också sett dessa med grönt i ansiktet, kanske det är skillnaden på hanar/honor. Här har du en riktigt fin bild på en som är väldigt grön i ansiktet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 31 augusti 2012 Dela Postat 31 augusti 2012 Den där var riktigt utfärgad! Min fisk är nog bara halvvägs dit :-) Ska se fall jag kan hitta en eller två honor så kan man ha en liten grupp, får kolla efter helgula då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 31 augusti 2012 Författare Dela Postat 31 augusti 2012 Fina djur och bilder. Jag är en läppfisk människa så jag gillar din banan och pyjamas gylta mest :-)Min banan gylta har ett svagt men synligt grönt mönster(stora gröna linjer) i ansiktet, har din något sådant? Funderar på om det kan vara så att min är en hane och honorna är helgula i ansiktet.Jag gillar den arten också, mycket trevliga fiskar. Min har inget grönt i ansiktet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 31 augusti 2012 Författare Dela Postat 31 augusti 2012 Har också sett dessa med grönt i ansiktet, kanske det är skillnaden på hanar/honor. Här har du en riktigt fin bild på en som är väldigt grön i ansiktet. Otroligt fint, önskar min hade det gröna också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 3 september 2012 Författare Dela Postat 3 september 2012 Jag har en skummarfråga. Hur mycket vatten ska det vara i bunken ungefär om man tömmer varje dag.Min skummare verkar fungera bra och jag har ca 1/5 med vatten i bunken då jag tömmer. Verkardet normalt eller borde man ha mer / mindre? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 5 september 2012 Dela Postat 5 september 2012 Det beror helt på hur vått eller torrt du skummar, ju våtare, desto mer i bunken, ju torrare, desto mindre. Säger kanske sig själv iofs, men det hör ju ihop med frågan. Dessutom, ju våtare du skummar, desto mer transparant blir sörjan, och ju torrare, desto mörkare blir det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nemisis Postat 5 september 2012 Dela Postat 5 september 2012 Då skummar du nog rätt så blött jag får det på ca 2 veckor, dock fastar det mycket skit i stigar röret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 september 2012 Författare Dela Postat 5 september 2012 Det beror helt på hur vått eller torrt du skummar, ju våtare, desto mer i bunken, ju torrare, desto mindre. Säger kanske sig själv iofs, men det hör ju ihop med frågan. Dessutom, ju våtare du skummar, desto mer transparant blir sörjan, och ju torrare, desto mörkare blir det.Då skummar du nog rätt så blött jag får det på ca 2 veckor, dock fastar det mycket skit i stigar röret.Tack för svar. Som nybörjare undrar jag då vad jag behöver göra för att skumma torrare? Hur ofta tömmer / rengör ni eran skummare? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 5 september 2012 Författare Dela Postat 5 september 2012 En fråga jag har rör pH. Hur viktigt är det att hålla koll på detta? Idag mäter jag ingen pH alls. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 5 september 2012 Dela Postat 5 september 2012 Vill man skumma torrare så får du sänka skumpelaren något så att du inte får upp bubblorna över kanten hela tiden, utan att du bygger upp ett torrare skum som då och då trycks upp över kanten. Ett tvärt-om scenario skulle vara att man ökar upp pelaren så den skummar över hela tiden.Ang pH så mäter jag endast ibland, mest vintertid då man stänger fönster och dörrar mer. På sommaren så ventilerar jag huset rätt ofta så då brukar det inte vara några problem med pH-värdet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 september 2012 Författare Dela Postat 6 september 2012 Min fantastiska Mandarin. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 6 september 2012 Dela Postat 6 september 2012 Kanonläcker bild! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ulfsa Postat 6 september 2012 Författare Dela Postat 6 september 2012 Kanonläcker bild!Tack, Ja det är ju en urläcker fisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.