Laggeman Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 Nu har mitt nya LED-bygge kommit sÄ lÄngt sÄ det kan börjas presenteras i egen trÄd och lite bilder finns ocksÄ.Idén: 3 stycken moduler över karet, pÄ varje modul sitter 6 stycken 20W LED's, tvÄ och tvÄ, sÄ det sitter tre grupper pÄ varje modul.Modulerna drivs av Jannes driv- och styrkort för att kunna köra det dimbart utan att behöva en akvariedator.Genomförandet: Korten bestÀlldes av Janne, LED's och nÀtaggregat bestÀlldes via ebay och kylflÀnsar inhandlades frÄn Bauhaus, flÀktarna som ska kyla flÀnsarna köptes frÄn en butik i Lund.FlÀnsarna kapas upp i mitten sÄ att jag kan försÀnka flÀkten ner i flÀnsen, dock behÄller jag en del ovanför för att inte skapa för högt tryck under flÀkten och dessutom ger det en bÀttre möjlighet att skruva fast flÀkten i flÀnsen. 2 stycken fyrkantsrör pÄ 50x20mm skruvas ihop med tvÄ sjÀlvborrande skruvar, sen hÄller flÀkten ihop dem pÄ mitten och inget mer behövs.FlÀkt och flÀns fÄr en höjd pÄ 24mm, sen tillkommer tjockleken för LED's pÄ det. Jag har planerat att limma pÄ tvÄ L-lister utanför flÀnsen och sÀtta en plexiskiva undertill som skydd för stÀnk underifrÄn. Totalhöjden blir dÄ ca 30-34mm beroende pÄ vad för L-lister jag hittar.Bygget sÄ hÀr lÄngt: TvÄ av de tre modulerna Àr fÀrdiga för limmande av LED's, jag saknar en av tvÄ 4-kantsrör dÄ de saknade en pÄ Bauhaus nÀr jag var dÀr sist, sÄ Àn sÄ lÀnge kan jag iaf dra igÄng tvÄ sÄ fort de Àr limmade och lödda och ihopkopplade till Jannes drivkort. Varje kort driver alltsÄ 4 timers, varje timer driver 4 LED's kopplade 2 och 2, dvs jag fÄr 8 grupper totalt som kommer styras sÄ jag fÄr en mjuk ljusupp- och nergÄng i karet. SÄ Àr iaf planen. En film pÄ ljuset nÀr det tÀnds och slÀcks kommer sÄ smÄningom, nÀr jag har alla 3 moduler klara. Citera
Lasse Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 Det dÀr blir bra Jimmy. Bra nÀr idéer stjÀls och utvecklas MVH Lasse Citera
Andy88 Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 Ser bra ut! Hur stor luftspalt mellan underkant flÀkten och flÀnsen har du? Har sjÀlv tÀnkt tanken med en försÀnkt flÀkt i flÀnsen om man nu i framtiden ska bygga nÄgot. /André---I am here: http://tapatalk.com/map.php?etfaxrSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 9 maj 2012 Författare Postat 9 maj 2012 Det dÀr blir bra Jimmy. Bra nÀr idéer stjÀls och utvecklas MVH LasseTro mig Lasse, idén har funnits sen Manne körde sin blÄlist med 40x40mm fyrkantsjÀrn, sen blev tanken en rÀtskiva, och nu blev det istÀllet samma dimensioner som du kört med fast x2. Ser bra ut! Hur stor luftspalt mellan underkant flÀkten och flÀnsen har du? Har sjÀlv tÀnkt tanken med en försÀnkt flÀkt i flÀnsen om man nu i framtiden ska bygga nÄgot. /André---I am here: http://tapatalk.com/map.php?etfaxrSent from my iPhone using TapatalkFlÀkten i sig Àr 12mm, drar man av de 4 som sticker upp pÄ ovansidan och de 2+2 som godset i röret har sÄ bör det bli 10mm tillgodo. Citera
petnym Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 Snyggt och enkelt! Men hur skall du husera kretskorten? Citera
Andy88 Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 FlÀkten i sig Àr 12mm, drar man av de 4 som sticker upp pÄ ovansidan och de 2+2 som godset i röret har sÄ bör det bli 10mm tillgodo.Okej. DÄ vet man vad som krÀvs om de blir nÄgot bygge för min del. /André---I am here: http://tapatalk.com/map.php?icbtqtSent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 HÀrligt lagge! Ge nu alla lite insperation för sina egna ev byggen! PÄ tiden att du drog igÄng trÄden.Med vÀnlig hÀlsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Mr_Ewing Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 Snyggt Lagge!Du har stulit min design rÀtt av ser jag - fast du vet inte om det Jag försÀnkte dock inte flÀktarna i flÀnsen pÄ grund av oljud - ju nÀrmre botten pÄ flÀnsen de kommer desto högre ljudvolym kommer du fÄ.I min gamla design med rÀtskiva frÄn byggmax sÄ försÀnkte jag flÀktarna - det blev en del buller tyvÀrr.I min nya design med exakt samma profiler sÄ Àr ljudnivÄn mycket lÀgre. DÀr har jag bara sÄgat upp ett cirkulÀrt hÄl och satt flÀktarna ovanpÄ - knÀpptyst. Citera
Laggeman Postat 10 maj 2012 Författare Postat 10 maj 2012 Snyggt och enkelt! Men hur skall du husera kretskorten?Tack Peter! NÀtaggen och Jannes kort kommer sitta i en egen liten lÄda under karet, Manne har lite kabel Ät mig som ska gÄ upp till de tre modulerna över karet. Jag fick en gammal Dell SX260 som jag tömt pÄ innehÄll, och om jag inte mÀtt helt fel sÄ ska allt fÄ plats, inkl. en flÀkt som drar igenom luft i lÄdan.HÀrligt lagge! Ge nu alla lite insperation för sina egna ev byggen! PÄ tiden att du drog igÄng trÄden.Med vÀnlig hÀlsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkJa, jag vet, det blir lÀtt att man drar pÄ det innan man har lite material att visa upp.Snyggt Lagge!Du har stulit min design rÀtt av ser jag - fast du vet inte om det Jag försÀnkte dock inte flÀktarna i flÀnsen pÄ grund av oljud - ju nÀrmre botten pÄ flÀnsen de kommer desto högre ljudvolym kommer du fÄ.I min gamla design med rÀtskiva frÄn byggmax sÄ försÀnkte jag flÀktarna - det blev en del buller tyvÀrr.I min nya design med exakt samma profiler sÄ Àr ljudnivÄn mycket lÀgre. DÀr har jag bara sÄgat upp ett cirkulÀrt hÄl och satt flÀktarna ovanpÄ - knÀpptyst.Det beror lite pÄ vilken flÀkt man anvÀnder sÄ klart, och det hade kanske blivit tystare om jag inte försÀnkt flÀkten, men den Àr ÀndÄ rÀtt sÄ tyst och jag hör inte flÀkten om jag inte kommer vÀldigt nÀra den. Citera
MattiasN Postat 10 maj 2012 Postat 10 maj 2012 det som lÄter lite frÄn mina profiler Àr nog mest ljudet frÄn luften som strömmar ut, ger ett lite dovt ljud, flÀktarna lÄter inte mycket... Men jag har gjort sÄ att jag har satt 50mm flÀktar pÄ varje profil, vilket nog inte Àr helt optimalt.... Jag hade dock lite svÄrt att skÀra ut passande hÄl i profilerna, anvÀnde dremmel, vilket funkade sÄdÀr.... Vad anvÀnde du för att fixa hÄlen? Jag ska kompletera med nÄgon profil till under sommaren och funderar dÄ pÄ att göra om flÀktlösningen lite med nÄgon större flÀkt pÄ nÄgra av profilerna. Ska bli intressant att se hur profilerna hanterar 20w chippen, jag kör bara med 10w chipp och har 3st 10w chip pÄ 50cm profil med en 50mm flÀkt vilket fungerar bra. Citera
Laggeman Postat 10 maj 2012 Författare Postat 10 maj 2012 Jag har anvÀnt bÄgfil, borrmaskin och dremel med "diamantkapskiva". PÄ första flÀnsen ritade jag först ut hur de skulle se ut, sen kapade jag upp med dremeln, det var tidsödande och blev inte riktigt bra, det Àr de som Àr pÄ bilderna ovan. PÄ flÀns nr 2 och 3 sÄgar jag först med bÄgfilsblad dÀr jag kommer Ät, sen borrar upp hÄl lÀngs med övriga linjer och anvÀnder till slut dremeln för att ta det sista. Det tar inte ens hÀlften sÄ lÄng tid och blir snyggare kan jag tycka.Jag har kört 2st 20W chip, en pÄ varje halvflÀns, nu i nÀstan en vecka, det har fungerat bra, flÀnsen blir ljummen pÄ ovansidan och luften som kommer ut pÄ kortsidan Àr mysigt ljummen den med. Citera
Lasse Postat 10 maj 2012 Postat 10 maj 2012 Jag kör 2 st 20 wattare pÄ 40 cm ungefÀr. En 50 flÀkt. Funkar. UppmÀtte i fria luften 37 grader. Har inte mÀtt i huven (RSM 130) men de lyser.MVH Lasse Citera
Snapper Postat 15 maj 2012 Postat 15 maj 2012 Ser riktigt nice ut! Dags att börja planera sin egen DIY LED belysning. Tacksam om du vill lÀgga upp lÀnkar (ebay etc) pÄ delarna du inhandlat samt priser pÄ alu/kretskort/leds etc, sÄ man fÄr en uppfattning hur mycket flis det drar ivÀg med. Citera
Laggeman Postat 15 maj 2012 Författare Postat 15 maj 2012 Tack Thomas, flÀnsarna kostar 129kr/st frÄn Bauhaus, driv-och styrkort Àr köpta av Janne hÀr pÄ forumet, hör gÀrna med honom beroende pÄ vad du ska ha för kort, kabel och lödutrustning har jag sen tidigare bygge, nÀtagg Àr köpte pÄ ebay, det Àr 2st sÄdana hÀr och ett sÄdant hÀr. FlÀktarna hittar du lÀnk till i tidigare inlÀgg.LEDS: 6st Royal Blue, 6st 10kKWhite och 4 st Hybrid panel.SÄ i runda pengar har jag i dagslÀget lagt ut ca 4.700kr för min uppsÀttning.Utöver detta tillkommer snart linser och eventuellt fler LEDs med linser för mer ljus, och dÄ Àven ett drivkort och nÀtagg till. Citera
Snapper Postat 16 maj 2012 Postat 16 maj 2012 Tack sjÀlv Jimmy, din info Àr till stor hjÀlp och ökar markant sannolikheten att man till slut kommer till skott... Citera
Laggeman Postat 24 maj 2012 Författare Postat 24 maj 2012 Var förbi Bauhaus dÄ jag fortfarande saknat den sista flÀnsen nu sen mitt förra inköp, hade fÄtt reda pÄ att de eventuellt skulle komma in igÄr eller senast idag. Idag var jag dÀr och kikade pÄ vÀgen hem, men det eka tomt i stÀllet. Jag frÄgade avdelningsansvarig och hon meddelade att de skulle komma in mÄndag om tvÄ veckor. FAIL!Ska till Löddeköpinge imorgon hoppas att de finns pÄ lager dÀr sÄ jag kan fÄ köpt den sista flÀnsen sÄ jag kan fÄ klart bygget.HÀmtade hem min 12x0,75mm2 kabel hÀromdagen, den blir kanon nÀr jag ska koppla in allt till drivkortet. TvÄ kablar istÀllet för 16 trÄdar som hÀnger lite sladdrigt. Citera
mickosch Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 Annars ring och kolla med butiken i Hyllinge sÄ kan jag svÀnga förbi och plocka upp dÀr. Ska ev nerÄt i helgen./Micke Citera
Laggeman Postat 24 maj 2012 Författare Postat 24 maj 2012 Alltid en lösning. Tack Micke, ska kolla med dem imorgon! Citera
Mr_Ewing Postat 24 maj 2012 Postat 24 maj 2012 HÀmtade hem min 12x0,75mm2 kabel hÀromdagen, den blir kanon nÀr jag ska koppla in allt till drivkortet. TvÄ kablar istÀllet för 16 trÄdar som hÀnger lite sladdrigt. Ska du ha den mellan leddarna och drivkortet eller mellan trafosarna och kortet? Citera
Laggeman Postat 25 maj 2012 Författare Postat 25 maj 2012 Mellan LED och drivkort.Fick tyvÀrr inte testat nÀtagget igÄr, oljade in utemöbler halva kvÀllen, sen en stund framför guiden, sen kallade sÀngen. Men det finns mer tid till tester i helgen. Citera
Mr_Ewing Postat 25 maj 2012 Postat 25 maj 2012 Jag köpte en bandkabel pÄ Elfa som var ruskigt smidig:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-663-89&toc=20265Det blev enorm skillnad mot trasslet som jag hade innan Citera
Laggeman Postat 25 maj 2012 Författare Postat 25 maj 2012 Ah, en lösning till ifall det saknas kabel. Citera
_Manne_ Postat 26 maj 2012 Postat 26 maj 2012 Hur gÄr det hÀr bygget dÄ ?... Verkar nÀstan stÄ stilla lite..Med vÀnlig hÀlsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 27 maj 2012 Författare Postat 27 maj 2012 Du vet ju att jag fÄtt tag i sista delen nu till rampen, sÄ idag ska jag försöka "fÀrdigstÀlla" den sÄ gott jag kan och försöka fÄ liv i alla LEDs för att utvÀrdera ljuset över karet. Citera
_Manne_ Postat 27 maj 2012 Postat 27 maj 2012 HÀrligt om du provisoriskt fick upp den nya sÄ du verkligen kan se om du Àr "hemma" med ljusetMed vÀnlig hÀlsning, Manne ---I am here: http://tapatalk.com/map.php?rooxkcSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.