Gå till innehåll

Stungen av anemon, en rätt så giftig rackare tydligen...


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej på er.

Jag måste bara berätta om en sak som inträffat två gånger för mig på hyffsat kort tid.

Jag har haft två Haddoni-anemoner, varav en nu är avyttrad. Då jag flyttade dem från ena karet till det andra så kom jag i kontakt med dess "polyper" flertalet gånger på kort tid, och rätt så mycket på samma ställe, nämligen över fingrarnas utsida, då jag skulle få loss den ena från botten där den satt fast rätt så bra.

Dagen efter så kände jag att det kliade rätt så bra i fingrarna, ungefär som efter ett tiotal myggbett, och jag såg små röda knottror på fingrarna. Efter att ha testat med diverse salvor så försvann det så småningom av sig själv, men det tog ändå några veckor.

Häromdagen skulle jag då ta upp samma anemon för att den skulle till en ny ägare, och kom då i kontakt med dessa polyper igen, fast i långt mindre tid och antal gånger, men det blev ändå 3-4 röda knottror på två av fingrarna.

Har någon haft samma erfarenhet och isf, vad har ni behandlat era "sår" med? För min del så brukar jag inte få problem när jag rotar i aret, i detta fallet blev det väl för mycket antar jag. :)

Jag kan ta en bild sen idag och lägga upp ifall någon är nyfiken på hur det ser ut, men de ser ut som myggbett.

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För sent nu, men en alkalie typ utspädd ammoniak neutraliserar den typen av nässelgift som anemoner/brännmaneter med mera har... Antingen kan man göra en beredning själv, eller gå till apoteket och betala en massa för en After Bite. Borde säkert fungera med windex med mera också, har för mig att after bite har typ 2% ammoniak, så man får väl späda ut hushållsammoniak 10 ggr eller så, men kan ha varit ännu lägre halt, kan kolla upp när jag kommer hem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det absolut värsta jag vet är att behöva doppa händerna i akvariet och mitt kar är ju 65 cm högt så det blir inte bara händerna som blir blöta:) Småsår på händerna gör att man kan dra på sig infektioner och/eller allergiska reaktioner.

Jag kan skarpt rekommendera följande skydd om man småpillar lite i karet: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=100418

Om man labbar med LS eller andra större/vassa saker så kommenderar jag följande utrustning: http://www.kontorsproffset.se/kontorsmaterial/facility/skydd/stad-och-diskhandskar.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig fått någon allergisk reaktion direkt av något jag har i akvariet däremot har jag blivit bränd av min carpet anemon när jag hade ett stort sår på handen en gång och råkade komma emot den.

Kliade ca 1 dag på handen efteråt så man kan väl säga att jag fick en reaktion men aldrig annars!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man ska ha respekt för det vi har i karen och vara medveten om att vissa djur är giftiga på olika sätt!

Vi reagerar ju olika på dessa saker - vissa får lätt allergiska reaktioner, medan andra är tåligare

Vissa knappkolonier finns det ju mycket att läsa om

Klia sig i ögonen när man hanskats med Euphyllia m.fl brukar inte vara någon bra ide t.ex.

Vidare kan ju hanterandet av Ls ge obehagliga små "stickor" i fingrar som i bland blir inflammerade eller bara allmänt irriterande.

Många av våra fiskar har gift-försvar - sten och drakfiskar vet ju de flesta, men även Lo/Siganus arterna, Naso ryggfena ger otrevlia stick och vissa blennies är giftiga (smithi, t.ex) och kirurgers skalpell kan ge svårläkta sår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...