Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Porites är en symbios-korall till masken. Googla på bilden på christmas tree worm. De är riktigt fina. Men jag tror inte att där finns någon sådan levande i din sten. Så jag skulle säga positivt. Dock så tror jag inte att den blir så spännande.

Postat
Porites är en symbios-korall till masken. Googla på bilden på christmas tree worm. De är riktigt fina. Men jag tror inte att där finns någon sådan levande i din sten. Så jag skulle säga positivt. Dock så tror jag inte att den blir så spännande.

Skulle dessa vara dåliga? Jag hade gärna haft några :)

Postat
  • Författare

Den kommer direkt från butikens akvarium och direkt ner i mitt kar:) så varför skulle det inte finnas mask i den? Finns lite var som på stenen:P

Postat

Ok, när jag har köpt levandesten har de legat i ett mörklagt akvarie, utan "mat". Därav förväntade jag mig att maskarna inte skulle ha klarat sig. Men, har inte stenen legat så länge så finns det ju hopp.

Postat
  • Författare

Men finns antagligen alltid lite småkryp som knappt behöver mat som de la ha ätit?:) men vi får se, hör av mig med resultat:)

Postat
men då är det ju inte levande sten =/?

Bakterier och diverse andra "lägre" djur klarar sig bättre under dessa förhållanden än andra mer "komplexa" djur såsom rörmaskar. Du får nog vänta och se :) Det sre iallafall ut som det finns några maskhål i Poritesen.

Postat

Ser att du också bor i Skåne, var har du köpt stenen? Så fin sten vill jag också få tag på:)

Postat

Inte för att verka negativ, men det ser ut som porites skelett. Alltså död korall.

Postat
  • Författare

haha ricke du är inte negativ=) frågade ju var det var och du svara ;D

Postat
  • Författare

Mr_blue dessa köpte jag på bl discus som ligger på ättekulla i helsingborg. men du kan även köpa ännu finare levande stenar i lomma, vet je riktigt vad affären heter(så ngn får gärna rätt mig) men där har dem jätte fina stenar=).

Postat

vart ser ni christmas tree-na ? det är inte xenian i bakgrunden vi pratar om?

Jag har haft en ljust gul porites ( som jag givetvis fått med stenen, det är svårt att urskilja om du har en död, eller ljusgul levande porites.. det får man kolla nära, ifall där är polyper)

öppnar bara för möjligheten att den kan leva.

Postat

Tror inte att någon ser någon rörmask, bara att det är en vanligt förekommande koralltyp för dessa julgranar. :) Själv tycker jag också den ser lite väl död ut.

Postat

Det är ganska vanligt att porites kan börja växa igen när den kommer i ett akvarium. Det kan ta mer än ett år ibland men plötsligt ser man en liten fläck med levande polyper.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.