Gå till innehåll

Jag och mitt lilla rev!=) - 120 liters juwel lido


Wigge

Rekommenderade inlägg

  • Svar 716
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har gjort i ordning allt med sumpen nu, och ahr satt igång oumpar och avrriningen rinner, men ahr ett problem! när vattnet ska ner från avrinningen i röret så porlar det jätte mycket=( inte när det kommer ner i sumpen utan när det ska ner i röret i som går från avrinningen ner i sumpen=/ någon som har en lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SÅ Blackizzz nu var det beställt kulventil till returen för att strypa flödet och även saker till durso standpipen som förhoppningsvis kommer på måndag=)

koraller, fisk osv klarar väl sig bra med bra cirkulation och den LS som finns i karet?=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har "bara" ett stort fack i sumpen?

Har du automatisk påfyllning av avdunstat vatten?

Det är nämligen i sumpen som nivån kommer ändras när det dunstar, en del skummare är känsliga för vattennivån och resulterar i att man aldrig får ordning på skumningen. Men det beror som sagt på hur känslig skummaren är.

Personligen skulle jag nog bara ha teknikpryttlar i en sådan sump, risken finns att man suger in massa onödgit grus å annat bös i skummaren och returpumpen.

Härdningstiden på silikon beror på hur tjock strängen är, 1mm/dygn är en generell regel man kan gå på. M.a.o så är ett dygn ganska snål härdningstid innan man fyller, visst kan det funka men jag hade nog inte vågat. 2 dygn minst hade jag väntat om man limmat mindre kar.

Ett större kar med 6 mm glas och uppåt gäller väl minst en vecka för att vara på den säkra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade min sandvändar sjöstjärna fast i cirkulations pumpen idag... trodde den var nere för räkning, men nädu, den har farit runt hela eftermiddagen och verkar inte alls må dåligt fast att en armen är halvt sönder!...de är tuffa!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...