Gå till innehåll

Idé för att minska antal pumpar i system, synpunkter?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Har suttit och funderat lite under morgonen på bästa sättet att dra rören i mitt nästa kar och fick lite av en idé som jag inte sett någon annan göra tidigare, undrar ifall någon haft samma idé men sedan skrotat den eller ifall det faktiskt är något smart.

I dagsläget har ju många mer tekniskt avancerade kar en 3-4 pumpar i sumpen för att driva all teknik, detta drar både ström och genenrerar värme i karen, något som de flesta inte vill ha.

Sen slog det mig, de flesta av oss har ju flera tusen liter som åker ner via ytavrinningen som bara är bortslängd energi som skulle kunna utnyttjas.

Genom att dra rören lite smart med ventiler på rätt ställe, skulle man inte kunna utnyttna detta trycket för att driva tex en Zeovitreaktor, fosfatfilter, få snurr på biopellets eller bara driva en UV lampa?

Enda nackdelen som jag kommit på är att det kan vara lite tråkigt för en av fisk som skulle åka ner, men sålänge men jag tänker ha grov mesh över mina rör så att inget tillräckligt stort för att blockera kommer ner.

Har detta gjorts tidigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amerikanarna kör nog rätt ofta på detta sätt.

Jag vill hellre ha flera och helst lika pumpar. Om någon pajar kan man flytta runt så att de viktigaste är igång. Man kanske t.o.m kan ha en pump eller impeller i reserv. En ventil som är ställt snålt = smal springa kleggar lätt igen så det är mera justerande på kranarna. Och det drar ofta mer ström. Eftersom man måste strypa där vattnet går lättast får pumpen jobba med ett högre mottryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att driva ett UVC på detta viset är säkert ingen dum idé så länge du kan köra en by pass på det och ändå få samma flöde genom sumpen ifall du behöver serva ditt UVC. Kanske även en fosfatreaktor, men andra som tex pellets som kräver en del tryck för att få saker i rörelse är nog ingen bra idé då du förlitar dig på enbart gravitationen genom en meter rör kanske.

Just flöde upp och ner genom sump har jag på något sätt lärt mig är bäst att låta vara så man inte behöver klydda med inställning av kranar mer än en gång, förhoppningsvis. :)

Har kört ett pelletsfilter samt retur på en returpump tidigare, detta funkade bra så länge jag inte behövde fylla på med mer pellets, då var det ett par dagars finjustering innan jag blev nöjd igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är svårt att få pålitliga flöden, speciellt desto mer komplex dragningen blir. Vattnet har en ful tendens att välja den väg som passar det bäst när det får välja själv. Pumpar tvingar vattnet att välja de vägar vi vill ha.

Jag är för idéen dock, något borde det gå bra att driva med flödet! Av dina exempel känns UV filter som den bästa grejen man kan driva på det här sättet.

Edit. Hnngh, jag är alltid så seg med att posta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är svårt att få pålitliga flöden, speciellt desto mer komplex dragningen blir. Vattnet har en ful tendens att välja den väg som passar det bäst när det får välja själv. Pumpar tvingar vattnet att välja de vägar vi vill ha.

Jag är för idéen dock, något borde det gå bra att driva med flödet! Av dina exempel känns UV filter som den bästa grejen man kan driva på det här sättet.

Förstår att dragningen blir lite komplex, min tanke är att man inte har mer än 1-2 saker på varje retur-rör. (brukar satsa på 3 rör ner).

Saker som kräver mycket flöde eller kräver ett jämnt flöde har man på huvudröret som alltid är under vattennivån, saker som inte är så noga har man på det andra röret.

Själv har jag bara 2 saker som behöver driva, kol-filter och zeovit reaktor o då kol reaktorn inte är känslig för flöde kan jag ha den på samma kran som zeoviten ställer bara in.

Ju mer jag tänker på det ju mer tror jag att jag kan få det att fungera. ser verkligen fram emot nya karet nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att just UVC kanske inte är så bra, ifall man får strömabrott tex. Då kommer UVC't att tömmas och sen innan det fylls igen tar det ju en liten stund, eller ifall returpumpen inte startar som den ska av någon anledning. Annars får man dra rören mer komplext för att inte tömma reaktorn vid strömavbrott så kan det funka. För att inte bränna röret i reaktorn alltså.

Men kolfilter, fosfatfilter och liknande ska nog gå vägen. :)

Tillägg: Beror iofs på vilket sätt man monterar sitt UVC och hur det ser ut invändigt, ifall det kan "suga luft" mellan on/off-läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att just UVC kanske inte är så bra, ifall man får strömabrott tex. Då kommer UVC't att tömmas och sen innan det fylls igen tar det ju en liten stund, eller ifall returpumpen inte startar som den ska av någon anledning. Annars får man dra rören mer komplext för att inte tömma reaktorn vid strömavbrott så kan det funka. För att inte bränna röret i reaktorn alltså.

Men kolfilter, fosfatfilter och liknande ska nog gå vägen. :)

Risken för att returpumpen inte startar är väl ungefär lika stor som att UVC pumpen inte startar eller :)? oftast köper man väl en bättre pump som retur så i mina ögon är det mindre risk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen slog det mig, de flesta av oss har ju flera tusen liter som åker ner via ytavrinningen som bara är bortslängd energi som skulle kunna utnyttjas.

Tyvärr är det vattnet oftast blandat med åtskilliga liter luft vilket exempelvis gör det helt omöjligt att använda det i ett UV-C. Ett undantag finns och det är om man har ett flerrörsystem med hävert på det ena röret - då skulle det gå att använda vattnet från häverten eftersom det är luftfritt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det vattnet oftast blandat med åtskilliga liter luft vilket exempelvis gör det helt omöjligt att använda det i ett UV-C. Ett undantag finns och det är om man har ett flerrörsystem med hävert på det ena röret - då skulle det gå att använda vattnet från häverten eftersom det är luftfritt.

MVH Lasse

De flesta har ju flerrörssystem nu för tiden, väldigt få som har under 2 rör ner som kör med sump, då har man minst ett rör att utnyttja :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta har ju flerrörssystem nu för tiden, väldigt få som har under 2 rör ner som kör med sump, då har man minst ett rör att utnyttja :)

Många senare byggen - ja - men jag tror att de allra flesta har stand pipe lösningar fortfarande och då är det luft med i spelet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tycker att det låter som en bra ide till uvc. Eller så ska man koppla allt på samma rör som går ner. Men tror att det kan bli svårt på pellets och zeo. Zeovit vill ju i ett flöda på Max 400 l/h och då blir det svårt att anpassa så man vet att man får 400 l/h.

På min returpump har jag 4500 l/h och med det flödet så måste man strypa flödet till ett uvc också. Ett uvc ska ju inte ha så många 100 l/h för att det ska vara till nytta.

Ja gillet iden men tror att det är svårt att få till ett stabilt flöde som man vill ha det. Vilket säkert kan få karet att bli lika stabilt som flödet.

Mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag vet inte om någon har kikat i min projekttråd, men jag har tänkt konstruera min sump så att jag tvingar vattnet att flöda upp igenom korgar där man kan lägga diverse media.

Detta blir såklart inte särskilt justerbart och det duger väl inte till allt. Dessutom kommer väl olika medier att släppa igenom vatten olika - många men....

Tar gärna synpunkter på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om någon har kikat i min projekttråd, men jag har tänkt konstruera min sump så att jag tvingar vattnet att flöda upp igenom korgar där man kan lägga diverse media.

Detta blir såklart inte särskilt justerbart och det duger väl inte till allt. Dessutom kommer väl olika medier att släppa igenom vatten olika - många men....

Tar gärna synpunkter på detta.

Det låter som en farlig konstruktion om du inte har något som ger vattnet en möjlighet att ta vägen förbi korgarna om något kloggar igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...