Lasse Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 hittade det här! INTE att rekommendera! http://blogs.discovermagazine.com/notrocketscience/2011/04/05/world%E2%80%99s-2nd-deadliest-poison-in-an-aquarium-store-near-you/ Dax att fixa id på det jag fick med stenen,minsta misstanke att det sånt otyg så åker stenen ut,Fy tusan att jag som lekman höll på att ta upp en sten för att testa med kokvatten med misstänkt glasros.Förfarandet verkar vara vanligt både i och utanför karet med sånt...men som sagt bäst att vara hundra på vad man försöker ta bort.Den liknar de som satt på våra stenar.....MVH Lasse Citera
hagbard Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 jag har läst att de gamla hawaii folket använde algerna som växte i poolerna med zooanids..jag tror att folk i gemen inte fattar vad giftig denna varelese är..men det är ju vad jag tror Citera
DaTrucka Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Jag har läst att Zoanthus sociatus använts som pilgift. Nu för några veckor sedan läste jag att den använts i krig på eller runt Hawai.Är det palytoxin i dessa med?Bäst att hålla sig från kanppar helt då, vill inte uppleva den sprängande skallebanken och plåtsmaken igen. Citera
stigigemla Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Ja det är Palytoxin i en del Zoanthus. Kanske mer eller mindre i alla. Vad jag har läst så finns det ingen undersökning. Det finns så många färgvarianter att det är meningslöst. Citera
hagbard Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Ja det är Palytoxin i en del Zoanthus. Kanske mer eller mindre i alla. Vad jag har läst så finns det ingen undersökning. Det finns så många färgvarianter att det är meningslöst.Jag läste om en undersökning i usa..söker just nu med ljus o lykta efter den...pinigt att man inte hittar den igen..de gick till olika affärer och hittade palytoxin BIG TIME Citera
Laggeman Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Jag läste om en undersökning i usa..söker just nu med ljus o lykta efter den...pinigt att man inte hittar den igen..de gick till olika affärer och hittade palytoxin BIG TIMEIfall du kollar i ditt tidigare inlägg så hittar du länken som du postade då. Citera
lottac Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Om jag använder kalkpasta, ska jag täcka hela knappen eller just i munnen? Det släpps inga gifter i vattnet om man gör så här? Citera
stigigemla Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Jag har sprutat med en injektionsnål från sidan nära stenen. Citera
lottac Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Jag tror att det är dessa jag har... Protopalythoa sp. 04. Skall jag spruta den en och en eller några åt gången?Släpper de gift i karet när de blivit sprutade? Citera
DaTrucka Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Jag körde med kalkpasta (kaciumhydroxid) på dom. Dom drar ihop sig till en boll oftast, ibland räckte det ibland inte, flera omgångar kan behövas.Några stycken åt gången.Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk. Citera
DaTrucka Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Ja just det. Dom släpper gifter när man besprutar dom, men om man tar några i stöten så ska det gå bra.Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk. Citera
Genne Postat 20 november 2012 Postat 20 november 2012 Se upp så ni inte kör in nålen i fingret när ni ska ladda sprutan efter att den använts det är inte roligt, jag vet.Då hjälper inte gummihandskar heller.MVH/Glenn Citera
Hermanbrute Postat 9 augusti 2013 Postat 9 augusti 2013 Har en sten där dem här börjar på att ta över och jag vill bli av med dem men tyvärr så har jag en massa andra fina knappar som jag inte vill bli av med så alternativet jag har är att injicera dem med det som Stig skrev.Men innan jag börjar så kanske det inte är en dum idé att skaffa aktivt kol? Eller hjälper det nånting? Citera
Mr_Ewing Postat 9 augusti 2013 Postat 9 augusti 2013 Jag har använt Red Seas Aiptasia X mot knappar på fel ställe - det fungerar bra.Jag täcker de knappar jag vill ha bort med pastan. Det går även att fragga bort dem med en plastpincett (handskar och skyddsvisir är ett måste). Citera
Guest Postat 9 augusti 2013 Postat 9 augusti 2013 Det som fungerar bäst för mig är att man tar en mejsten och skrapar så man får med sig en bit av stenen och ej skadar knappen lägga dom man tagit bort i en påse åka till återvinningen ringa fort kan vara bra då det är kemiskt avfall så skadar ingen sig. SPOLA EJ NER DOM I TOAN. Citera
DaTrucka Postat 10 augusti 2013 Postat 10 augusti 2013 Läs följande tråd så det inte händer mer otrevligheter.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic&highlight=Toxic//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
lexwin Postat 28 april 2014 Postat 28 april 2014 Om man hittat en enskild knapp, skulle det funka att mura över den med revepoxy? Citera
lexwin Postat 29 april 2014 Postat 29 april 2014 De är luriga de där knapparna. Upptäckte att det satt en liten protopalythoa på en fraggsten när jag köpte den som jag tog bort. Nu 3 månader senare ser jag en ny där. Citera
Tobbz Postat 1 oktober 2014 Postat 1 oktober 2014 Provat grön laser? Såg en kille på Youtube som belyste en knapp med laser. Den var ganska trött sen. Citera
Vidofner Postat 1 oktober 2014 Postat 1 oktober 2014 Provat grön laser? Såg en kille på Youtube som belyste en knapp med laser. Den var ganska trött sen.Inte alla som har tillgång till det direkt. Tror det tom är förbjudet i privat syfte. Inget man ska leka med och speciellt inte i ett akvarium där ljuset flyger åt alla möjliga håll Citera
Tobbz Postat 1 oktober 2014 Postat 1 oktober 2014 Ang att ljuset sprider sig så kan jag säga att det gör det inte. Utan du ser bara strålen som träffar alla partiklar. Citera
Vidofner Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Träffar du glaset så är det klart det sprider sig sen är grön laser inget gemene man ska leka medSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera
Lasse Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Ang att ljuset sprider sig så kan jag säga att det gör det inte. Utan du ser bara strålen som träffar alla partiklar.Ja - och hur kan du se det om inte partiklarna reflekterar det gröna ljuset? Reflektera = spridning. Visst sprids ljuset om du kan se det gröna ljuset - och det betyder att åtminstone några fotoner lämnat strålen så ditt öga kan uppfatta dem- sedan är frågan hur stark fotonkoncentrationen ärMVH Lasse Citera
Tobbz Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 Äh lägg ner, förmyndartrams Låt folk göra som dom vill, alla vet väl att alkohol är inget gemene man ska leka med heller, det är ju livsfarligt, folk dör utav det :/ Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.