Gå till innehåll

Zoanhus som tynar bort. Tror mej veta varför.


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

För ett par månader sedan började jag fylla på akvariet med zoanthus. Men bara några dagar efter varje inköp så tynade polyperna port på några dagar och korallen dog. Jag kollade givetvis värden, strömmar, ljus etc. Allt annat måde bra och mej vetligen så var det inga fiskar som mumsade på polyperna. Fär 6-7 veckor seda köpte jag en grön zoanhus med tanken skam den som ger sej. Efter att ha plaserat korallen så höll jag den under ständig uppsikt. Precis som med dom andra korallerna började den tyna bort efter bara två dagar. Nu blev det att gå upp på natten med ficklampa och spana. Varge natt httade jag en sorts sjöstjärna på korallen som jag plockade bor med handen. Tänkte att det säkert inte är problemet då jag har hundratals stjärnor i akvariet av olika slag. Men efter att ha plockat bort dom varje gång jag såg dom så repade sej korallenoch började tom växa. Igår placerade jag två fraggar fire and ice i karet från mitt nano. Idag på dagen va polyperna fullt ute med fina färger. När jag nu på kvällen kikar på dom så ser jag att en har tynat bort nästan helt på några timmar. När jag luser med ficklampa hittar jag samma stjärna som tidigare kvällar/nätter (bild nedan).

Nu till frågan? Har några andra haft liknande problem med denna stjärna? Någon som har ett vetenskapligt namn?

Blir troligt att jag skaffa ett par harlequin räkor nu eftersom jag värkligen gillar zoanthus.

post-5223-14468926392954_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänkte mina små sjöstjärnor för att äta av mina koraller så jag skaffade en harlequin räka, den åt upp alla, tyvärr var korallen jag anklaga dem för att ätit redan död när räkan kom så jag kan inte säga om det vart någon förbättring.

Det jag såg hos mina småstjärnor var att det fanns en sort som var lite mindre än de andra som var lite grå istället för vit, de var de som alltid var på korallen. Jag kan inte med säkerhet säga om det var sjöstjärnorna som dödade korallen men jag kan ändå rekommendera en harlequin, de är väldigt fina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma misstanke - skaffade en harlequin som gjorde rent hus med mina små stjärnor - resultat mer långatrådiga grönalger än tidigare, knapparna tynar fortfarande bort - dock så lever en sort och förökar sig bra och som varit i karet länge. tror det är en injustering till ljuset. Hadde en snygg knapp sittande inne i en modul - med samma vatten som i huvudkaret, samma små djur men inte mycket ljus och den funkade klockrent. flyttade ut den i huvudkaret - borta på 3 dagar. Har xenia i mitt RSM - växer som ogräs - flyttar till mitt stora - borttynade på 3 dagar! Vill också säga att jag har en filfisk (den glasrosätande sorten) litar inte helt på den - har dock inte sett något misstänkt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänkte mina små sjöstjärnor för att äta av mina koraller så jag skaffade en harlequin räka, den åt upp alla, tyvärr var korallen jag anklaga dem för att ätit redan död när räkan kom så jag kan inte säga om det vart någon förbättring.

Det jag såg hos mina småstjärnor var att det fanns en sort som var lite mindre än de andra som var lite grå istället för vit, de var de som alltid var på korallen. Jag kan inte med säkerhet säga om det var sjöstjärnorna som dödade korallen men jag kan ändå rekommendera en harlequin, de är väldigt fina.

Ja! Har velat ha den räkan sen jag började med denna hobby men aldrig bliv av pga att den bara äter just stjärnor. Men det kanske blir av nu om jag får tag på någon. Dom är riktigt häftiga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma misstanke - skaffade en harlequin som gjorde rent hus med mina små stjärnor - resultat mer långatrådiga grönalger än tidigare, knapparna tynar fortfarande bort - dock så lever en sort och förökar sig bra och som varit i karet länge. tror det är en injustering till ljuset. Hadde en snygg knapp sittande inne i en modul - med samma vatten som i huvudkaret, samma små djur men inte mycket ljus och den funkade klockrent. flyttade ut den i huvudkaret - borta på 3 dagar. Har xenia i mitt RSM - växer som ogräs - flyttar till mitt stora - borttynade på 3 dagar! Vill också säga att jag har en filfisk (den glasrosätande sorten) litar inte helt på den - har dock inte sett något misstänkt.

MVH Lasse

Ja det är lite klurigt de där. Har nu tre sorter zoathus varav två mår bra och växer och en som jag haft runt fyra vecko som inte verkar dö men den släpper inte ut polyperna. Har en filfisk, men jag måste säga att jag litar på honom. Har haft mycket zoanhus med honom tidigare utan problem.

Det du säger om att det blev mer alger lät interessant. Har många olika sorters stjärnor och dom flesta går på rutorna men den som bilden visar går aldrig på rutorna. Dom kommer oftast fram på natten och sitter alltid på stenen, ofta nära mjuka koraller som skivor, ricordea och zoanthus. Får se vad som händer om jag får tag på en räka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en harequin räka idag på triton. Är väl förbered med sex sjöstjärnor i karet plus alla små. Sen har jag ett kar på 15 liter där jag kör lite odling. Jag har en fråga till er med erfarenhet av dessa räkor. Går dom på sjöborrar? Dem är ju tagghudingar och har läs att större räkor kan gå på sjöborrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Plockar sådana stjärnor ur mitt kar oxå.

Rensar dem från knappar varenda dag nu.

Känns som min räka får sätta fart med ätandet.

Tror jag har haft den i tre veckor snart och ännu märks det ej någon minskning i karet

Min räka har kommit igång med äta det nu men jag plockar fortfarande sjärnor på koraller dagligen. Man får väll ha lite tålamod=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också såna stjärnor i mitt kar, men de har inte rört mina zoas.

Däremot har de gnagt på min numera utdöda caliendrum.

Jag tror att det är grymt svårt att identifier dom olika stjärnorna. Dom jag sett sitta på koraller är dom med röd teckning, men det finns lite olika med röd teckning tror jag. Ser bara lite olika ut. Så det blir ju riktigt svårt att urskilja vilka som är vilka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...