petnym Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Inspirerad av och Laggemans hemmabygge så har jag gjort en ny biopellets-reaktor med återcirkulerande design som snart skall få ersätta min första DIY biopelletsreaktor.Idén är att en återcirkulerande pump sköter fluidiseringen inuti reaktorn och kan enkelt justeras med kranen (som monterats på trycksidan). Ett litet flöde till och från reaktorn kommer att uppstå tack vare tryckskillnaden på de båda sidorna om pumpen. Ett stort skruvbart lock gör det enkelt att fylla på mer media. (Kranen på locket är för avluftning). Rören är monterade nära reaktorns kropp för att bygget skall ta så lite utrymme i sumpen som möjligt. Reaktorn rymmer några liter media, (den är fylld med 1 liter i filmen).Se min video från testkörningen: Citera
Mr_Ewing Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Såg riktigt snyggt ut - kan du bygga en till mig med? Citera
petnym Postat 13 september 2012 Författare Postat 13 september 2012 Såg riktigt snyggt ut - kan du bygga en till mig med? Tyvärr, inte, Med små blöjbarn att ta hand om räcker tiden knappt ens att bygga saker till mig själv. Citera
Anlu Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Mycket snyggt-Tummen uppFunderar på att bygga ett plaggiat, men har svårt att hitta någon leverantör av PVC delarna. De vanliga hittar man ju, men ändkåpor med skruv lock?Vilken är din hovleverantör om man får fråga? Citera
Marcus- Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Hittade massor med pvc delar på Ahlsell i Malmö. Värt ett besök om ni har ett Ahlsell i er närhet... Finns kanske tillomed en webb katalog..http://www.ahlsell.se/CatalogList____122.aspx?AreaID=94 Citera
mikoto Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Sist jag var inne på Ahsell ville de inte ha med privatpersoner att göra dock tyvärr, även om de har pvc... Citera
Marcus- Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Så är det men det går ju att leta upp en rör firma och säga att de skickat dig men att du skall betala kontant.. Fungerar alltid. Citera
hansson_1985 Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Snyggt bygge! Sätter du på lite dekaler ser det ut som nått man kan köpa En liten fråga bara.. Vad får man för efekt med den mot ett vanligt filter? Det borde ju bli så att det vattnet som kommer ut har högre % bio efekt en ett vanligt filter fast ett vanligt filter har mer vatten med lägra bio efekt.. Borde ju på + - 0 i slutändan.. Förklara för mig hur det funkar.. Tack tack! Citera
petnym Postat 14 september 2012 Författare Postat 14 september 2012 Ändkåpan med skuvlock består av flera ihoplimmade PVC-delar i olika dimensioner.Jag antar att skillnaden med denna återcirkulerande variant är att det blir ett lägre tak på hur snabbt man tar bort fosfatet ur akvarievattnet, och det i detta fallet är genomströmningen som sätter det taket. Jag antar att den även blir en aning energisnålare också även om skillnaden inte är så många watt. Citera
petnym Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 Bytte reaktorns pump till motsvarande modell i DC-utförande... Det var enkelt då pumparna har exakt samma mått och utseende för övrigt. Nu kan man även justera flödet inuti reaktorn med den lilla ratten för spänningsmatningen till pumpen. Det blir också enkelt att koppla reaktor-pumpen till akvariets framtida batteri-backup. Ingen risk för syrebrist eller ihop-kläggade biopellets vid ett eventuellt strömavbrott. ;-) Citera
petnym Postat 7 februari 2014 Författare Postat 7 februari 2014 Denna månad deltar min återcirkulerande biopelletsreaktor i omröstningen om månadens projekt på DIYfishkeepers, (och ligger just nu under med 1 röst...)http://diyfishkeepers.com/forum/showthread.php?11575-Jan-2014-Project-of-the-Month Citera
Curtus Postat 9 mars 2014 Postat 9 mars 2014 Anväder du bara vanliga genomföringar när du drar igenom rören genom reaktorkroppen eller tätar du med något lim?Fäster Tangit på acryl/plexiglas som jag antar att kroppen är gjord av?Mvh Citera
petnym Postat 9 mars 2014 Författare Postat 9 mars 2014 Jag använder Acrifix 116 för att limma akryl, det funkar på både Akryl och PVC. Tangit är för PVC mot PVC... Citera
slarvid Postat 9 mars 2014 Postat 9 mars 2014 Kör du vanliga såna gröna slangar eller är det nån grön silikonslang? Citera
petnym Postat 10 mars 2014 Författare Postat 10 mars 2014 Kör du vanliga såna gröna slangar eller är det nån grön silikonslang?Jag har inte kostat på mig silikonslangar så det är vanliga PVC-slangar... Silikonslang är givetvis bättre. De grövre gröna slangbitarna du ser i filmen är bara förstärkning kring de "riktiga" slangarna som säkerhet mot att slangarna skall vika sig och stoppa flödet... Citera
slarvid Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Vad är pvc slang och vart köper man den? Antar att det inte är böjliga pvcrör som bioted har? Citera
Laggeman Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Ted har PVC-slang också. Det är mjukare pvc-rör kan man väl säga. Lite hårda men rätt så ok att böja och fixa med, och limmar med Tangit framför allt. Jag har dragit en loop i den biten 25mm jag har över. den kunde jag få ner till Ø40cm utan större bekymmer. Citera
petnym Postat 10 mars 2014 Författare Postat 10 mars 2014 Vad är pvc slang och vart köper man den? Antar att det inte är böjliga pvcrör som bioted har?Jag menar vanlig böjlig slang... Den brukar vara av PVC. Citera
mikoto Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 PVC slang är den gröna slangen i olika storlekar Stefan på Exotic Zoo i Mariestad har bland annat :-) Nästan all slang i akvarieväg är gjord av PVC. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.