Gå till innehåll

Norberg´s 950Liters akvarium


Norberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 300
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja det kanske börjar bli dags nu med lite bilder! Tyvärr ser akvariet bedrövligt ut just nu. Jag har haft lite annat för mig i sommar så skötseln har blivit eftersatt.

Lite pyssel hemma har tagit all tid, jag har byggt nytt kök, vardagsrum, tvättstuga, lilla toan skall fixas, fönstren är bytta och uppvärmningen av kåken är utbytt. Tja i princip hela nedervåningen har varit utblåst i sommar.

Men lite fiskbilder har jag i alla fall skakat fram

Imperatorn är som förut störst och chef! Tyvärr fick jag inte till nån skarp i går kväll!

imperator2sept06an4.jpg

Diademkejsaren har vuxit till sig rejält i sommar och fått riktigt fin färg.

diadem060902qa9.jpg

Min Asfur har jag aldrig lyckats ta ett vettigt kort av men nu fick jag till ett halvdant med blixt. Fisken får fina färger men allt annat blir ju sabbat i färgen.

asfur060902mu0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beundrar ditt kar. Hoppas snart få se lite helhetsbilder också för jag gillar att även se helheten då ett väl komponerat kar ger så mycket då. Härligt att kunna sitta en bit bort och se hur karet ser ut men även kunna gå nära och förstora upp ett djur med hjälp av kameran. Är karet så väl balanserat är det konst i den högre skolan.

Tommy du har denna konst! Känner du för att visa upp karet någon gång så säg bara till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för berömet Jonas och adddo:)

Besök är alltid välkommet, hör bara av dig några dagar innan så att jag är hemma.

Tyvärr så är den där ballansen kaftigt rubbad just nu då jag har tappat merparten av mina Acroporer. Underskatta aldrig parasiter och sätt ALLTID koraller i karantän eller kör nån parasitkur innan ni stoppar i dem!

Jag fick in AEFW (Acropora Ätande Plattmaskar) i min burk för ett tag sen.

Behandlingen av AEFW är inte att leka med och de flesta hade nog kastat hela alltet i sjön. Det var ytterst nära att det hände men nu är jag fri från parasiter och i princip alla stora Acroporer. Det tog bara 7 behandlingar och 6 veckors karantän för ALLA Acroporer, hur mycket jobb det var går bara inte att beskriva. Det är ALDRIG värt att strunta i karantän eller förebyggande behandling av parasiter.

Så i sommar har jag tröstmatat mina kejsarfiskar istället för att hålla karet superrent! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tommy.

Vad tråkigt. Du råkar ut för AEFW och Ingvar Hellmalm för någon sorts galloperande RTN. Två fantastiska kar.

Skulle sitta fint med en sammanfattning vad som behöver göras i form av korall-karantän i en separat tråd.

Har du lust att börja och beskriva vad man ska göra för att inte råka ut för AEFW så kan ju andra fylla på sedan för andra parasiter och sjukdomar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tommy.

Vad tråkigt. Du råkar ut för AEFW och Ingvar Hellmalm för någon sorts galloperande RTN. Två fantastiska kar.

Skulle sitta fint med en sammanfattning vad som behöver göras i form av korall-karantän i en separat tråd.

Har du lust att börja och beskriva vad man ska göra för att inte råka ut för AEFW så kan ju andra fylla på sedan för andra parasiter och sjukdomar.

Varför inte skriva en artikel om detta och lägga upp?

Kanonfint kar för övrigt, man blir ju lite avis.-respekt -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tråkigt, fiskarna har i alla fall blivit fina och du lite klokare, men ibland så undra man hur mycket man kan ta på utbildningskontot, men det är ju på misstagen man lär sig. Man kan även dra paralleller med en elitidrottare som varit skadad, har man varit där så vet man att man kan ta sig dit igen(kunskapen finns), det hänger bara på viljan och motivationen. Kör hårt, du är snart på banan igen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever det som att några av er tror att det barkat helt åt pipan, så jag vill bara trösta er med en bild tagen för 5 minuter sedan. Det finns allt lite smått och gott kvar, och säkert 10 olika acroporavarianter. Det var nog bara 50 talet acroporer som strök med!

Det är bara acroporerna som har tagit stryk genom att tappa färgen (och vattenkvaliteten pga tröstmatning ;) ). Men det börjar hämta sig nu.

akvar030906zx8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Fisk e´kul så jag har skaffat mig flera av den varianten! Nu när det har varit lite tråkigt med korallerna i sommar så får man njuta av fisk istället!

Så här kommer lite bilder på mina nya firrar. Jag har ett tag funderat på Anthias och nu har jag slagit till på 2 sorter Pseudanthias bartlettorum och Pseudanthias ignitis.

Tyvärr syns inte den härliga lavendelfärgen så bra på bartlettorum:en, den försvinner på bild.

Alla fiskar är honor och ganska små så de kommer att få bestämma själv vilken/vilka som ska bli hannar!

anthiasstimmo1.jpg

anthiasfin2zi4.jpg

anthias4ra7.jpg

P:S mellanbilden är lite fusk för det är spegelbilder man ser av fiskarna också! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är du säker på att de orange färgade anthiasen inte är dispar?, tycker dom ser ruskigt lika de jag hade.

Mvh Michael

Du har helt rätt i att de är extremt lika varandra! Jag har fått lita på att det är ignitis. Hannarna i butiken såg mer ut som ignitus än dispar. De var också levererade som ignitis, de dispar som fanns i butiken var lite ljusare i stjärtfenor än mina, det var väll det enda som skilde honorna åt.

Fast om jag ska vara riktigt ärlig så spelar det inte så jättestor roll för fiskarna är aktiva och äter bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiend såhär ser ignitis hannarna ut! Inte riktigt rödsebra. ;)

http://www.uwphoto.no/detail.asp?product_id=nau012dvd052

titta på fjärde raden!

http://www008.upp.so-net.ne.jp/takajiochi/small.htm

och bartletten ser ut så här som hanne!

http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aquarium_album/anthias.jpg

Haha, såg ju ut som en princessan av burundi, fast mer "prinsen av burundi med tuppkam" :D

Lite kufiskt utseende..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pseudanthias ignitis

bild.php?code=MFBKV0057

Pseudanthias dispar

ANHPdispar8.jpg

Till synes väldigt lika. Fina fiskar du har skaffat dig Tommy! Något att glo på medans ny korallfraggar växer till sig. Hoppas bara att de klarar sig för anthias har tyvärr ingen hög överlevnadsprocent. Jag själv funderade ett tag på Pseudanthias evansi men tror inte att jag är rätte akvaristen för dessa fiskar då de kräver rätt mycket omvårdnad med matning mm. men vackra är de.

Pseva_u1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...