Gå till innehåll

Mitt 4 meters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Tack Daniel och Niclas:)

Sugit ur en hel del cyano idag, bakterien verkligen gillar morronljuset som faller in runt 6 varje morgon. Ser det lite som en näringsexport och dessutom som en naturlig del av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen möjlighet att dela av karet? Om du kunde börja med att sätta ner en form av vägg mitt i akvariet, därmed fånga dvärgkejsaren till en halva. Väggen kan bestå av någon form av nät så att flödet i karet inte blir avskärmat. Då kommer korallerna i ena halvan av karet att vara helt befriade från marodören. Sedan delar du upp den delen kejsaren är infångad i i två delar. Och upprepar denna proceduren till du lyckats få en så pass liten avskärmad del att du antigen kan ta ut sten och koraller ur den och fånga fisken eller hitta på någon annan form av lösning. Oavsett om du fångar fisken snabbt eller inte så kommer korallerna utanför avskärmningen vara fredade tills fisken är ute ur karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte mörka fönstret på förmiddagen/morgonen med rullgardin eller liknande? Inte så roligt visserligen och hålla på med det varje dag :-)

Mvh

Jag tycker att det förnärvarande inte är någon fara, korallerna verkar även dom gilla lite morgonsol.

Du har ingen möjlighet att dela av karet? Om du kunde börja med att sätta ner en form av vägg mitt i akvariet, därmed fånga dvärgkejsaren till en halva. Väggen kan bestå av någon form av nät så att flödet i karet inte blir avskärmat. Då kommer korallerna i ena halvan av karet att vara helt befriade från marodören. Sedan delar du upp den delen kejsaren är infångad i i två delar. Och upprepar denna proceduren till du lyckats få en så pass liten avskärmad del att du antigen kan ta ut sten och koraller ur den och fånga fisken eller hitta på någon annan form av lösning. Oavsett om du fångar fisken snabbt eller inte så kommer korallerna utanför avskärmningen vara fredade tills fisken är ute ur karet.

Tyvärr har ja ingen möjlighet att dela av karet, men ja sitter o grunnar på om en enkel fiskfälla kommer i byttan redan om ett litet tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte nyligen en fiskfälla från drakfisken av märket hobby. Enkel plastlåda med en dörr som går höja/sänka med fiskelina. Satta fast plastbyttan på frontrutan med hjälp av algmagneten. La in lite käk i fällan och satte mig på golvet för att vänta in offret (hade gjort kaffe, lagt fram bok mm). 15 sekunder senare var den "omöjliga" fisken fast, ibland har man tur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft ovanligt mycke fritid den senaste tiden, och därmed plockat lite i karet då o då.

Byggt en automatisk vattenpåfyllare, städat och fixat.

Tyvärr lyfte ja även ur min Anemon, Sadlebacken slet till sist ut inälvorna. Den ville helt enkelt inte tagga ner utan var tvungen att döda anemonen.

Min Galaxea är den som direkt reagerar om ja sätter ett litet finger i baljan. 5-8 cm långa ilskna kamptentakler

post-5316-14468929653863_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...