Gå till innehåll

Moose 420 liters kub.


Moose

Rekommenderade inlägg

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu börjar det hända lite saker beträffande värderna, allt eftersom korallerna växer så ökar behovet av calcium, magnesium och kh.

Tanken har hela tiden varit att börja köra med balling via doserpump, vad rekomenderar ni? Balling eller calciumreaktor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har Ca reaktor och tycker det är super bra. Billigt är det med. Jag kör aragonit i reaktorn och på utgående vatten har jag grothech mg i en upponervänd petflaska som vattnet droppar ner i och då löses lite mg hela tiden och det funkar perfa. MG halten har legat konstan på 1350 i 2 år och har bara fyllt på lite vid ett par tillfällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har min gamla hulk tagit sig nu efter ett par veckor :)?

din hulk trivs fantastiskt!

den har börjat växla över och bli helt babyblå i basen nu.

Senare idag kommer det ploppa ner en ny korall i karet, en läckerbit! Acropora efflorescens =)

Bilder kommer förhoppningsvis ikväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag köpte den hos Ted. Han hade en inne och jag var ändå där nere och handlade massa annat bös =)

Med tanke på att 4an inte var så mycket dyrare än 3an var det ett självklart val för mig. Alltid bra att ha ett fjärde pumphuvud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den senaste veckan tappat ganska mycket färg på mina koraller, har även dålig polypexpansion.

jag har tror jag har en aning om varför, men är inte helt hundra.

CA, MG och KH har legat inom rätt värden om än dom har hoppat lite.

Jag brukar mäta och tillsätta efter behov var femte dag ungefär, blir ändring på detta i helgen när ballingen kommer igång.

Såhär brukar värderna ligga. Inga direkta konstigheter.

Ca 390 höjjer då till 420

Mg 1300 höjjer till 1330

KH 6.7 höjjer till 8

Därmot har dessa värden legat högre en tid tillbaka.

Nitrat 5-10

Fosfat 0.03

Men när jag mätte igår, dubbelkollade. Så låg dom på

Nitrat 0,2

Fosfat omätbart med salifer, vattnet var kristallklart.

Så jag misstänker min snabba sänkning av dessa värden har påverkat?

Jag doserar i dagsläget 3ml vodka

Och har så gjort ett tag.

Kör även med fosfat remover och har så gjort sen uppstarten av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är jag medveten om, men detta har fungerat på samma vis i snart 1 år, korallerna har snarare visat bättre färg ända fram tills för ngn vecka sedan. Det är därför jag inte tror att varken KH, CA eller MG borde vara boven i dramat. Men skall bli kul att se nu när ballingen kommer igång, då blir ju dessa värden stabila iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdatering:

Jag lyckades inte vända den negativa trenden på mina SPS utan har nu blivit av med i stort sett alla sps, bristen på polypexpansion och det bruna färgerna följed av RTN och korallerna vitnade ifrån basen och var helt vita inom ett par dagar. Trots tappra försök med vattenbyten och hålla stabila värden.

Jag vet faktiskt fortfarande inte varför det blev som det blev, jag har har skrivit "loggbok" på alla mätvärden det senaste 3 månaderna och det enda jag kan komma fram till är nollad fosfat eller nitrat. Och att nollningen på dessa båda kom väldigt hastigt och plötsligt.

Jag har nu sen ett tag tillbaka slutat med allt vad tillsattser heter och håller bara CA, MG och KH stabilt.

Ingen förbättrning syns på den stackars sps som finns kvar (med stn).

Dock verkar min trachi trivas hur bra som helst, den har närmast dubblat sig i storlek sen den köptes för 7 månader sedan. Även alla andra LPS ser ut att må fint.

Alla fiskar mår toppen och har inte haft några bortfall sen min pincett dog i somras. Även snäckor och räkor mår fint.

Hobbyn kan verkligen vara trist när man ser alla pengar man lagt ner bara dör iväg. Framförallt känner man sig väldigt hjälplös när man inte heller är helt säker på felkällan.

Detta är mitt tredje saltkar under de 5 år jag hållt på, men aldrig har jag varit med om en krash likannde detta.

Det krävs dock mer än detta innan jag lägger ner helt. Även om det ibland känns både meningslöst och hopplöst.

Så hur ser framtiden ut?

Jag har även vid dom senaste vattenbytena sugit ut så mkt sand jag kunnat för att utesluta att detta är boven och kommer göra detta tills det är helt rent, även om jag inte tror det. Dock är fallet så att dom flesta problem började visa sig strax efter att jag haft i min nya sand. Men tror mer på olycklig slump.

Efter detta är det saltet som kommer testas att bytas ut mot ett annat salt. Använder just nu Red Sea: Coral pro. Och saltet visar upp fina värden vid mätning... men man vet ju aldrig.

Nya tester kommer oxå att inhandlas igen.

Jag kommer forstätta med stora vattenbyten, minst en gång i veckan.

Nya sps-fraggar kommer att införskaffas när jag ser förbättring på den stackare som finns kvar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du vart lite het på vodkan. Att sänka värdena för lågt är ofta mkt mer dödligt än att ligga för högt. En annan tanke var om du spruta i 3 ml på en gång eller över hela dygnet? snabba nitrat och fosfat förändringar stressar korallern extremt och kan lätt leda till RTN. Att ligga på noll i fosfat är väldigt farligt och kan endast funka om man matar korallerna med mängder av korallfoder.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du vart lite het på vodkan. Att sänka värdena för lågt är ofta mkt mer dödligt än att ligga för högt. En annan tanke var om du spruta i 3 ml på en gång eller över hela dygnet? snabba nitrat och fosfat förändringar stressar korallern extremt och kan lätt leda till RTN. Att ligga på noll i fosfat är väldigt farligt och kan endast funka om man matar korallerna med mängder av korallfoder.

/Andreas

Kan myckel väl vara som du säger.

Jag körde det två gånger per dag, 1.5ml /morgong och kväll.

Är ju inte första gången jag kör vodka heller och tycker att jag har hyffsad koll på den metoden. Det konstiga var att det att det sjönk stabilt ett tag, inga dramatiska ändringar, sen pang en dag så var allt i stort sett nollat, då hade jag ju ändå kört på aktuell dos i ett par veckor. Och 3ml på ca 450 liters vattenvolym är ju inget konstigt heller.

Nitraten och fosfaten är påväg uppåt (fosfaten är fortfarande "omätbart" med salifert, men häller man ut det i handfatet ser man en svag svag färgskiftning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag har facit men min erfarenheter är att om jag ligger på microskopiska värden på nitrat och fosfat utan att kompensera på något annat sätt så får jag problem med vävnadsdöd m.m. Jag ligger med omätbara värden och kompenserar detta med aminosyror, coral-vitalizer och Pohl-s extra special. Så problemet är nog för mycket vodka. Det är inte alltid korallerna går via blekta till död, de kan vara bruna när de dör också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar Moose. Vet precis hur det känns =/ Jag är inte så kunnig, så rätta mig om jag har fel... men är det rent krasst sett inte lite bökigt att få till ett "perfekt" kar för både SPS och LPS? Vad jag vet så trivs LPS i lite högre näringsvärden, men SPS gör det inte och ingen av dem trivs i nollade värden. Så det blir ju svårt att i en så liten miljö som ett akvarium skapa en perfekt miljö för en så pass bred fauna? Många av de helt sanslöst fina kar man ser på nätet är ju specialkar för tex enbart SPS som då ofta går ihop med ett Zeovit-system och Balling.

Själv har jag bara en SPS, en Milka, som mår utmärkt, men ska också vara bland de mer lätta. Jag hade Acropora förr, men de blev bruna, sedan vita och dog... =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades min gamla Hulk klara sig? Den har trotts allt klarat sig igen några ordentliga krashar förr.

Se till att inte kasta några SPS, är sjukt hur en död korall kan återhämta sig. Många av de "döda" korallerna jag hade fick polyper som växte fram 1-2 månader efter min krash.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...