Gå till innehåll

Hjälp, fiskar dåliga! Fenröta?


nike83

Rekommenderade inlägg

Kunde igår se att en squampinnis hade ett större sår och trasig fena. den var framme och käkade när jag matade.

det samma idag, men idag så är halva fisken borta... ser också att en goby har trasig fena, samt tyckte jag en wrasse hade en liten skada på mellan ryggfena och bakfenan.

squampinnisen och wrassen är nya (2-3 veckor) i karet.

vad är detta och vad beror det på? läst att fenröta kan bero på att man har för mycket bakterier och jag kör biopellets. kör också med ozon.

post-3725-14468926952771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon bakterisjukdom ser det ut till att vara, om det är just fenröta vågar jag inte svara på. Fenröta i sötvatten yttrar sig genom att fenorna fräts ner från kanten, och den skadade fenan blir vit där den är skadad. Om det är samma i saltvatten vet jag ej.

Fenröta brukar dock inte kunna fräta ner en hel fena på en dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon bakterisjukdom ser det ut till att vara, om det är just fenröta vågar jag inte svara på. Fenröta i sötvatten yttrar sig genom att fenorna fräts ner från kanten, och den skadade fenan blir vit där den är skadad. Om det är samma i saltvatten vet jag ej.

Fenröta brukar dock inte kunna fräta ner en hel fena på en dag.

det kan ha varit flera dagar, men det var först igår som jag såg det och det har blivit sämre på 24 timmar.

Vad tråkigt !

Jag skulle ta bort de från karet och se vad som händer med de andra.Hoppas att bakterien har inte spridd sig.

jag har försökt, men inte fått tag på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sander 50 mg in i min skummare.

kom på att jag har ökat dosen ganska så kraftigt (från ½-fart till hel) för kanske 3 dagar sedan, då jag såg att ena hepatusen hade några prickar.

Har du styrning till ozonen?

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du styrning till ozonen?

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

nej, jag kör med vanliga reglaget..... dock trodde jag det inte var någon fara, då jag har underdimensionerat ozon. den skall vara för kar upp till 500l, så jag inbillar mig att det inte var några problem.

för övrigt så är det ingen förändring gällande fiskens tillstånd. den äter bra, men är skygg och gömmer sig tills det är mat.

ska jag stänga av biopelletsen också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, jag kör med vanliga reglaget..... dock trodde jag det inte var någon fara, då jag har underdimensionerat ozon. den skall vara för kar upp till 500l, så jag inbillar mig att det inte var några problem.

för övrigt så är det ingen förändring gällande fiskens tillstånd. den äter bra, men är skygg och gömmer sig tills det är mat.

ska jag stänga av biopelletsen också?

Redoxen steg antagligen alldeles för mycket under kort tid därav dina problem med fiskarna. 10 mg/100 l rekommenderas för ozongeneratorn men därför behöver man ju inte använda så mycket när den är i drift.

Därför kan det vara bra med styrning som sätter på ozonet när det behövs och stänger av vid det värdet man eftersträvar.

Har du ingen redox kontroller med styrkontakt är det nog bättre om du har ozonet på kortare perioder då du inte vet vilket värde du ligger på.

För och veta om du har för mycket ozon på sticker du bara ner näsan strax över vattenytan då skall du inte känna någon ozondoft.

Om biopellets skulle reagera negativt med ozon har jag ingen aning om, men det kan jag inte tänka mig.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 100mg till mitt säljsystem på 3 kubikmeter. Mer vågar jag inte.

I karantänen använder jag inte ozon. Det är så ojämn belastning där så lämplig dos ändrar sig ständigt.

okey, då ska jag ta det lite lugnare med ozonet.

Redoxen steg antagligen alldeles för mycket under kort tid därav dina problem med fiskarna. 10 mg/100 l rekommenderas för ozongeneratorn men därför behöver man ju inte använda så mycket när den är i drift.

Därför kan det vara bra med styrning som sätter på ozonet när det behövs och stänger av vid det värdet man eftersträvar.

Har du ingen redox kontroller med styrkontakt är det nog bättre om du har ozonet på kortare perioder då du inte vet vilket värde du ligger på.

För och veta om du har för mycket ozon på sticker du bara ner näsan strax över vattenytan då skall du inte känna någon ozondoft.

Om biopellets skulle reagera negativt med ozon har jag ingen aning om, men det kan jag inte tänka mig.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

det jag tänkte på var att det kanske är för mycket bakterier i vattnet (fenröta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du känna någon lukt med tanke på hur fisken ser ut?Det är inte nyttigt för dig heller då kan jag säga!!lita aldrig aldrig på doserutrustning fullt ut utan känner du av det stäng av!

jag har aldrig känt någon doft. men det kan ju vara så att det vart för mycket under natten (när vi sov) eller på dagen när vi inte var i lägenheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått 2 dygn. Ser du någon skillnad på fiskarna?

faktiskt så har bakre fenan läkt ganska så bra och ryggfenan + såret ser bättre ut!

stort tack för tanken att det var ozonet som var boven! ska vara mycket försiktigare i framtiden (trodde verkligen att min ozongenerator var för svag för mitt kar)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...