Gå till innehåll

Snabb hjälp vad är detta och vill man ha det?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Hejsan var o köpte lite turbosar och lite annat så såg jag att denna satt på skalet på en av mina turbosar. Kasta eller låta det få leva i karet?

Det ser lite ut som en blandning mellan en fjärilslarv och tusenfoting.

post-4894-14468926987435_thumb.jpg

post-4894-14468926987705_thumb.jpg

post-4894-14468926988008_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här står det på reeflex:

http://se.reeflex.net/tiere/950_Hermodice_carunculata.htm

hittade även detta:

"Bearded Fireworms usually hide under rocks and rubble in the daytime. However, divers occasionally spot them crawling over hard and soft coral during the day. The fireworms eat coral by draping themselves over the coral tips and sucking the living coral animals out of their rocky skeletons. Anytime divers see colorful coral with dead white tips, it is a good clue that bearded fireworms are nearby."

från ytterliggare en annan site:

"The fireworm primarily eats detritus but also can eat coral and anemones"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många typer av fireworms, bland annat en korallätare. De brukar dock ha bruna till svarta segment och de blir upp mot en meter - den du har liknar de vanliga nyttodjuren. Om de blir för många så finns det åtminstone en räka som håller dem i schack och det är boxarräkan Stenopus Bispidus

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det - men de förökar sig. Jag tror (observera tror) att det bara är sexuell förökning som sker. I en population som växer kan man se djur av många olika storlekar (och hela djur) vilket tyder på sexuell reproduktion.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jättebra djur! Effektiva som sjutton på att äta överbliven mat och rensa i karet. Snälla och trevliga, de är rätt tuffa att se på med. De är värdefull microfauna.

Personligen tycker jag även att det inte är riktigt lämplig akvaristik att ta hit djur från andra sidan jorden och sedan selektivt sitta och pilla bort de "man inte gillar" och spola ner de i toaletten. Fast å andra sidan blir det lite dubbelmoral då jag själv sitter och har ihjäl glasrosor på löpande band med kanylen. Det borde ju kunna klassas som samma sak.

Men jag skulle bli ytterst förvånad om du fick se att dessa åt dina koraller. Den chansen verkar minimal, antalet personer här på guiden som har något problem med maskarna bortsett från att en del inte tycker om de för att de är maskar och bränns lite när man tar på de är få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jättebra djur! Effektiva som sjutton på att äta överbliven mat och rensa i karet. Snälla och trevliga, de är rätt tuffa att se på med. De är värdefull microfauna.

Personligen tycker jag även att det inte är riktigt lämplig akvaristik att ta hit djur från andra sidan jorden och sedan selektivt sitta och pilla bort de "man inte gillar" och spola ner de i toaletten. Fast å andra sidan blir det lite dubbelmoral då jag själv sitter och har ihjäl glasrosor på löpande band med kanylen. Det borde ju kunna klassas som samma sak.

Men jag skulle bli ytterst förvånad om du fick se att dessa åt dina koraller. Den chansen verkar minimal, antalet personer här på guiden som har något problem med maskarna bortsett från att en del inte tycker om de för att de är maskar och bränns lite när man tar på de är få.

Jag förstår hur du tänker och på sätt och vis håller jag med dig. Men att få saker i sitt kar som man inte kan "kontroller" mängden på om de nu blir många av dem vill jag inte vara med om.

Sen så kan man ju dra ditt tanke lite längre och säga att vi som har/köper fisk som leker och att dt går att föda upp som clowner etc borde vara skyldiga till att föda upp dem för att sedan "ge" tillbaka till marknaden för att minska vår påverkan i haven. - och jag köper även den idéen. Personligen hade jag velat föda upp fiskar och då några om man kan göra lite skillnad med som tex Pterapogon kauderni med flera.

Vad jag kan där emot göra är om någon vill ha den så hör av er till mig via PM men den måste hämtas innan 12.00-13.00 i morgon. Vill ni får ni gärna bjuda på någon mindre ljuskrävande korall fragg dock ej knappar. Ni får den oavsett. Den finns i malmö på söderkulla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många typer av fireworms, bland annat en korallätare. De brukar dock ha bruna till svarta segment och de blir upp mot en meter - den du har liknar de vanliga nyttodjuren. Om de blir för många så finns det åtminstone en räka som håller dem i schack och det är boxarräkan Stenopus Bispidus

MVH Lasse

Har sett vanliga putsarräkor kalasa på dom med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...