Petter N Postat 11 augusti 2013 Författare Postat 11 augusti 2013 Matade med lite Ocean Nutrion Formula 2 pellets och filfisken åt några. Allt tycks således vara ok. Citera
Petter N Postat 17 augusti 2013 Författare Postat 17 augusti 2013 (ändrat) Idag har jag gjort mätningar. Dagens värden i svart, värden från förra helgen i grått: Temp: 26 grader/26 grader Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.025NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25/Mindre än 0,25NO2 (Salifert): 0,01/0NO3 (Salifert): 25/50pH (Salifert): 8,0/8,0 KH (Salifert): -/- PO4 (Hanna): 0,21/0,20 Mg (Salifert): 1140/1110 Ca (Salifert) 430/445 Kortfattat kan sägas att nitraten och fosfaten är högre än önskat. Nitraten har dock sjunkit sedan förra veckan. Mg är alldeles för lågt. Jag tillsatte därför 4 ml Red Sea Foundation ABC+. Den kommande veckan kommer jag att tillföra följande tillsatser: 6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan) 1 ml Salifert KH+PH Buffer/varannan dag (samma som förra veckan) 1 ml Red Sea Foundation ABC+/varannan dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan) Lite bilder hur det såg ut igår: Ändrat 17 augusti 2013 av Petter N Citera
Petter N Postat 24 augusti 2013 Författare Postat 24 augusti 2013 Idag har jag gjort mätningar och bytt ut ca 35 liter vatten. lade även nytt fosfatabsorber och aktivt kol i strumpan i sumpen. Dagens värden i svart, värden från förra helgen i grått: Temp: 26 grader/26 grader Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.025NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25/Mindre än 0,25NO2 (Salifert): 0/0,01NO3 (Salifert): 18/25pH (Salifert): 8,0/8,0 KH (Salifert): -/-PO4 (Hanna): 0,26/0,21 Mg (Salifert): 1100/1140 Ca (Salifert) 440/430 Kortfattat kan sägas att nitraten och fosfaten fortfarande är högre än önskat. Nitraten har dock sjunkit sedan förra veckan. Mg är fortfarande alldeles för lågt. Jag tillsatte därför 4 ml Red Sea Foundation ABC+. Den kommande veckan kommer jag att tillföra följande tillsatser: 6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan) 1 ml Salifert KH+PH Buffer/varannan dag (samma som förra veckan) 1 ml Red Sea Foundation ABC+/varannan dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan) Tyvärr har min kamera dött. Tog lite bilder med mobilen för att visa hur det såg ut idag: Citera
Guest Postat 24 augusti 2013 Postat 24 augusti 2013 Ser ju fint ut. Men du borde öka på doseringen av abc+ lite tror jag. Jag kör 2ml/dag och mina värden håller sig stabila. Men karet är ju fantastiskt. Hur fungerar filfirren? är han på något? Citera
Petter N Postat 24 augusti 2013 Författare Postat 24 augusti 2013 Ser ju fint ut. Men du borde öka på doseringen av abc+ lite tror jag. Jag kör 2ml/dag och mina värden håller sig stabila. Men karet är ju fantastiskt. Hur fungerar filfirren? är han på något? Jag kommer nog köra med samma dos ABC+. Använder jag mer blir kalciumvärdet för högt. Jag kommer dock börja dosera magnesium i pulverform. Filfisken verkar må bra. Han äter i huvudsak det jag serverar, men har varit på några enstaka Xenia. Med tanke på mängden Xenia jag har gör det inte så mycket. Citera
Petter N Postat 25 augusti 2013 Författare Postat 25 augusti 2013 Lite bilder jag tagit idag med en kamera som jag lånat från jobbet: Citera
Petter N Postat 26 augusti 2013 Författare Postat 26 augusti 2013 Satt idag framför akvariet nöjd tills att jag konstaterade ett ganska kraftigt utbrott av vitaprick på de svarta clownfiskarna och på palettkirurgen. Citera
Petter N Postat 27 augusti 2013 Författare Postat 27 augusti 2013 Satt idag framför akvariet nöjd tills att jag konstaterade ett ganska kraftigt utbrott av vitaprick på de svarta clownfiskarna och på palettkirurgen. Jag tycker att det finns en tendens till att jag ofta får vitaprickutbrott strax efter att jag bytt ut gammalt mot nytt fosfatabsorber och aktivt kol i strumpan som ligger i sumpen. Kan detta stämma? Kan det finnas ett samband eller inbillar jag mig? Citera
Mr_Ewing Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Tror att det i så fall har att göra med något som stressar firrarna. Vattenvärden som går upp eller ner. Citera
stigigemla Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Eller att kolen och fosfatremovern är för dåligt sköljda. Partiklar kan sätta sig i porerna i huvudet på fisken. (De motsvarar våra bihålor). Citera
Petter N Postat 28 augusti 2013 Författare Postat 28 augusti 2013 Eller att kolen och fosfatremovern är för dåligt sköljda. Partiklar kan sätta sig i porerna i huvudet på fisken. (De motsvarar våra bihålor).Detta kan kanske vara orsaken. Låter rimligt. Jag sköljer strumpan med kol och fosfatabsorber innan jag stoppar den i sumpen, men jag ska vara ännu mer noga i framtiden. Citera
Petter N Postat 31 augusti 2013 Författare Postat 31 augusti 2013 Idag har jag gjort helgens mätningar. Helgens värden i svart, värden från förra helgen i grått: Temp: 26 grader/26 grader Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.025NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25/Mindre än 0,25NO2 (Salifert): 0,01/0NO3 (Salifert): 25/18pH (Salifert): 8,0/8,0 KH (Salifert): 8,9/-PO4 (Hanna): 0,32/0,26 Mg (Salifert): 1200/1100 Ca (Salifert) 450/440 Kortfattat kan sägas att nitraten och fosfaten fortfarande är högre än önskat. Fosfaten har t o m ökat. Mg är fortfarande för lågt, men har ökat något. Kalciumvärdet perfekt. Den kommande veckan kommer jag att tillföra följande tillsatser: 6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan) 1 ml Salifert KH+PH Buffer/varannan dag (samma som förra veckan) 1 ml Red Sea Foundation ABC+/varannan dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan) Helgens foton: Citera
Petter N Postat 11 september 2013 Författare Postat 11 september 2013 Just för tillfället har jag en liten downperiod vad gäller akvariet (motivationsmässigt). Hoppade i helgen för första gången sedan 2010 över ett planerat vattenbyte. Men det är väl naturligt antar jag att akvariehumöret går upp och ner. Citera
JonasW Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 Det går som du säger upp och ned. Men karet ditt verkar fungera bra och korallerna växer ser jag!Skoj med uppdateringar även om man sällan skriver något. Citera
Petter N Postat 14 september 2013 Författare Postat 14 september 2013 Idag gjorde jag ett vattenbyte på ca 35 liter. Den enda mätning förutom tempratur jag gjorde var att mäta nitrat. Detta för att jag ska veta hur mycket NO3:PO4-X jag ska ha i. Temp: 26 grader Salthalt (Refraktometer): -NH3/NH4 (Salifert): -NO2 (Salifert): -NO3 (Salifert): 25pH (Salifert): - KH (Salifert): -PO4 (Hanna): - Mg (Salifert): - Ca (Salifert): - Nitraten var samma som förra gången. Den kommande veckan kommer jag att tillföra följande tillsatser: 6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan) 1 ml Salifert KH+PH Buffer/varannan dag (samma som förra veckan) 1 ml Red Sea Foundation ABC+/varannan dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan) Helgens foton: Citera
Petter N Postat 21 september 2013 Författare Postat 21 september 2013 Idag gjorde jag ett vattenbyte på 35 liter, bytte ut aktivt kol och fosfatabsorber mot nytt. Upptäckte att under strumpan med kol och absorber i sumpen låg massa små borstmaskar. Får i fortsättningen vara försiktig så att man inte tar på dessa när jag är där och fingrar. Jag bytte dessutom ut mina lysrör mot nya. Tyvärr var ett av de nya lysrören defekt, så jag fick sätta tillbaka ett av de gamla. Gjorde också helgens mätningar. Helgens värden i svart, värden från förra helgen i grått: Temp: 26 grader/26 grader Salthalt (Refraktometer): 1.024/1.025NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25/-NO2 (Salifert): 0,01/-NO3 (Salifert): 25/25pH (Salifert): 8,0/- KH (Salifert): 9,3/-PO4 (Hanna): 0,24/- Mg (Salifert): 1125/- Ca (Salifert) 435/- Kortfattat kan sägas att nitraten och fosfaten fortfarande är högre än önskat. Magnesiumvärdet är fortfarande för lågt. Lade därför i 10 ml Grotech Magnesium pro instant för att öka värdet något. Första gången jag använder detta, så vi får se hur det funkar. Kalciumvärdet är perfekt. KH ökar kontinuerligt och därför kommer jag att tillsätta Salifert KH+PH Buffer mer sällan (endast två gånger i veckan istället för varannan dag). Den kommande veckan kommer jag att tillföra följande tillsatser: 6 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan) 1 ml Salifert KH+PH Buffer/två gånger i veckan (istället för varannan dag) 1 ml Red Sea Foundation ABC+/varannan dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan) 2 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan) Helgens foton: Citera
Chum Postat 21 september 2013 Postat 21 september 2013 Wow, mjukisparadis =) Jättefina bilder. Citera
Petter N Postat 25 september 2013 Författare Postat 25 september 2013 Var idag på Korallfisken och inhandlade en Trachyphyllia som ersättning till min döda Acanthophyllia. Citera
Petter N Postat 26 september 2013 Författare Postat 26 september 2013 Har precis kommit hem från KF med en elddvärgkejsare, två neongobier och två pepparmintsräkor, som jag precis nu håller på att koppa in. Citera
petnym Postat 26 september 2013 Postat 26 september 2013 Har precis kommit hem från KF med en elddvärgkejsare, två neongobier och två pepparmintsräkor, som jag precis nu håller på att koppa in.Kul! Då hade de fått in dom i veckan för de fanns inte där i tisdags... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.